• دوشنبه / ۲۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400092217355
  • خبرنگار : 50294

رئیس دانشگاه کردستان:

یکی از اولویت‌های پژوهشی استان مطالعه در بخش خاک است

یکی از اولویت‌های پژوهشی استان مطالعه در بخش خاک است

ایسنا/کردستان رئیس دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های پژوهشی استان مطالعه و بررسی منابع خاکی باشد؛ گفت: حفظ و صیانت و نگهداری و مدیریت خاک نیازمند شناسایی خاک است و امیدواریم منابع مادی برای مطالعات سیستماتیک مهیا شود.

رحمت صادقی امروز (۲۲آذر) در همایش روز جهانی خاک اظهار کرد: خاک در بحث کشاورزی و تولید موادغذایی و همچنین در بحث مدیریت آب دارای اهمیت بسیاری است.

صادقی افزود: خاک علاوه بر تاثیر در بخش کشاورزی و مدیریت آب بر سایر بخش‌های صنعت نیز اثرگذار است و بسیاری از محصولاتی که امروزه از آن استفاده می‌شود، از خاک تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه در یونان باستان خاک یکی از چهار عنصر یاد شده است بیان کرد: این امر نشان دهنده اهمیت خاک است لذا غفلت از آن نیز نوعی تهدید جدی به شمار می‌آید، مشکلات فراوانی که در بحث خاک از جمله شوری خاک، فرسایش خاک و آلودگی وجود دارد.

رئیس دانشگاه کردستان بیان کرد: برخلاف سایر آلودگی‌ها، آلودگی خاک به راحتی قابل مشاهده نیست و اغلب عامه مردم درکی از این موضوع نداشته و نسبت به آن بی‌توجه هستند.

صادقی با اشاره به وجود محدودیت خاک در کردستان افزود: ما در بحث منابع خاک به ویژه خاک حاصلخیز برای کشاورزی محدودیت داریم و چنانچه از آن محافظت نشود مشکلات جدی به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود یک سوم از خاک کره زمین از دست رفته است و احتمال می‌رود تا سال ۲۰۵۰ مشکل خاک به یکی از تهدیدات جدی و حائز اهمیت برای بشریت تبدیل شود.

صادقی عنوان کرد: مطالعات بر روی خاک بسیار کم انجام شده است و خاک منطقه خود را به درستی نمی‌شناسیم و با توجه به کوهستانی بودن کردستان باید مطالعه خاک بر روی خاک هر منطقه صورت بگیرد زیرا خاک هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های پژوهشی استان مطالعه و بررسی منابع خاکی باشد؛ یادآور شد: حفظ و صیانت و نگهداری و مدیریت خاک نیازمند شناسایی خاک است و امیدواریم منابع مادی برای مطالعات سیستماتیک مهیا شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha