• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1400092116153
  • خبرنگار : 50454

رئیس سازمان جهادکشاورزی:

نرخ فرسایش خاک در برخی حوزه‌های آبخیز چهارمحال و بختیاری ۳۵ تن در هکتار است

نرخ فرسایش خاک در برخی حوزه‌های آبخیز چهارمحال و بختیاری ۳۵ تن در هکتار است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: خاک بستر حیات بشر است و متاسفانه برخی مواقع به موضوع خاک و جنبه‌های آن به درستی پرداخته نمی‌شود، امروزه فرسایش خاک که در استان حدود ۲۰ تن و در برخی حوزه‌های آبخیز حدود ۳۵ تن در هکتار گزارش شده است.

عطاالله ابراهیمی ۲۱ آذرماه در همایش استانی روز جهانی خاک در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: امروز شاهد آبرسانی سیار در بسیاری از روستاها به وسیله تانکر هستیم، مسئله بحران آبی به دلیل دخالت‌های نادرست بشر در طبیعت و در نتیجه برهم خوردن تعادل اکولوژیکی طبیعت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: بنابراین بحران‌های آبی و فرسایش خاک نشان می‌دهد که انسان‌ها به شکل اصولی از منابع خدادادی استفاده نکرده‌اند و تنها در صورتی می‌توان از این شرایط عبور کرد که استفاده از این منابع به شکل صحیح بازگردانده شود.

وی ادامه داد: خاک بستر حیات بشر است و متاسفانه برخی مواقع به موضوع خاک و جنبه‌های آن به درستی پرداخته نمی‌شود، امروزه فرسایش خاک که در چهارمحال و بختیاری حدود ۲۰ تن و در برخی حوزه‌های آبخیز حدود ۳۵ تن گزارش شده، این موضوع نشان‌دهنده‌ رفتار نامناسب با منابع طبیعی است که باتوجه به فرسایش خاک در سال‌های آینده با خطر جدی برای تامین منابع غذایی مواجه خواهیم شد.

ابراهیمی عنوان کرد: متوسط میزان شیب در چهارمحال و بختیاری ۳۴ درصد ثبت شده، اما در کنار این موضوع بهره‌برداری بیش از حد از منابع گیاهی در فرسایش خاک نیز موثر است، بنابراین باید در اراضی کشاورزی تدابیری برای حفظ فیزیکی و شیمیایی خاک اتخاذ و از این فرسایش جلوگیری کرد، برای مثال تنها با یک چرای تاخیری در مراتع امکان کاهش فرسایش خاک وجود دارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک قرن‌ها زمان لازم است، اضافه کرد: با اصول مدیریتی صحیح می‌توان از خاک محافظت کرد، بنابراین در دستور کار قرار دادن کشاورزی حفاظتی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و این موضوع امروزه نیز به یکی از اولویت‌های جهادکشاورزی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: درحال حاضر سالانه حدود ۳۰ هزار تن کود شیمیایی در بخش کشاورزی استفاده می‌شود، در صورتیکه استفاده صحیح و با سنجش دقیق از کودهای شیمیایی در جلوگیری از شور شدن خاک بسیار مهم است که خوشبختانه در این زمینه گام‌های مناسبی در مرکز تحقیقات جهادکشاورزی برداشته شده که نتیجه این تحقیقات در اختیار کشاورزان قرار گرفته و در نتیجه با استفاده صحیح از کودهای شیمیایی توسط کشاورزان می‌توان از شور شدن خاک پیشگیری کرد.

ابراهیمی تصریح کرد: توسعه باغات نیز می‌تواند در بهبود کمی و کیفی خاک نقش موثری داشته باشد، به همین دلیل ۲۷ طرح بزرگ در این زمینه در جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری وجود دارد، برای مثال توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در سال‌های گذشته در دستور کار گرفته است، همچنین آبیاری نوین نیز طی سال‌های گذشته به یک اولویت تبدیل شده و با استفاده از آبیاری بارانی می‌توان تا حد زیادی مصرف آب را در بخش کشاورزی بهبود بخشید، اما لازم است، به‌صورت دقیق تاثیر این آبیاری نوین در شور شدن خاک مورد بررسی قرار گیرد و در صورتیکه روش‌های آبیاری مناسب‌تری وجود دارد جایگزین شده و در شیوه آبیاری اراضی کشاورزی بازنگری صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: آلودگی‌های نفتی نیز یکی از موضوعاتی است که سلامت خاک را تهدید می‌کند، برای مثال ترکیدگی لوله‌های انتقال نفت در بخش سرخون اراضی جنگلی و کشاورزی این منطقه را مورد خطر جدی قرار داده که خوشبختانه اقدامات مناسبی برای تعویض لوله‌ها و جلوگیری از آسیب‌های آینده انجام شده، اما بررسی آلودگی‌های رخ داده در خاک این منطقه نیازمند بررسی‌های دقیق و علمی است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آمایش سرزمینی مردم نیز در حفاظت از خاک نقش موثری دارند، بنابراین برای حفاظت از خاک که سرمایه نسل آینده و منبع تولید غذای بشر محسوب می‌شود، مشارکت مردم ضروری بوده و برای دستیابی به این مشارکت می‌توان از کمک رسانه‌ها بهره برد و از با استفاده از توان مردمی از شور شدن و فرسایش خاک جلوگیری کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha