• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۳۷
  • دسته‌بندی: علم

بسته خبری علم و فناوری

از شلیک ناسا به ماه و مریخ تا سبد خرید پرنده!

دنیای علم و فناوری در روزی که گذشت، راوی اخبار گوناگونی برای ما بود که در این بسته خبری به طور خلاصه به مرور آنها می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، امروز چهارشنبه، ۴ مهر ۱۴۰۳ دنیای علم و فناوری در ایران و جهان حامل اخبار مختلفی بود که در این بسته خبری به طور خلاصه آنها را از نظر می‌گذرانیم.

از شلیک حسگرهای پیشرفته به سطح ماه و مریخ توسط ناسا و سبد خریدی که پرواز می‌کند تا تولید مدل هوش مصنوعی «سینا» برای شناسایی بافت سرطان پستان و توافق صداوسیما برای پخش رایگان تولیدات معاونت علمی ریاست‌جمهوری، همگی از جمله اخبار مهم امروز بودند که در ادامه آنها را مرور می‌کنیم.

گفتنی است که شما مخاطبان ارجمند می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از تیترها که به رنگ آبی درآمده‌اند، به محتوای خبر مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

ناسا به ماه و مریخ شلیک می‌کند!

آژانس فضایی آمریکا برای مطالعه ترکیب سطح ماه و مریخ قصد دارد گلوله‌های طیف‌سنج و حسگر را به سطح آنها شلیک کند.

سبد پرنده برای جابجایی بهتر خریدها!

پالترون(Palletrone) نام سبد دستی پرنده‌ای است که دارای یک محفظه محافظ مکعبی برای عبور جریان هوا و بارگیری ایمن، به همراه هشت موتور محرک برای هدایت و مسیریابی دقیق است.

تولید مدل هوش مصنوعی«سینا» برای شناسایی بافت سرطان پستان

گروهی از محققان ایرانی با همکاری محققانی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا، الگوریتم هوش مصنوعی«سینا» را برای شناسایی بافت‌های سرطانی پستان توسعه داده‌اند.

امکان دسترسی شرکت‌ها به تحلیل‌های بازار و روندهای فناوری‌ با پلتفرم هوش مصنوعی

گروهی از متخصصان یکی از مجموعه‌های فناور پلتفرم‌ مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دادند که به واسطه دسترسی به بیش از ۱۵۰ میلیون پتنت جهانی، امکان تحلیل بازار و فناوری‌های به‌روز برای متقاضیان را فراهم کرده است.

فرانسه برای اولین بار با ماهواره‌ها ارتباط لیزری برقرار کرد

فرانسه از ایجاد یک ارتباط لیزری پایدار موفقیت‌آمیز خبر داده است که برای اولین بار در جهان رخ داده و در آن ارتباطات ماهواره‌ای نوری پرسرعت بین یک نانوماهواره در مدار پایین زمین و یک ایستگاه زمینی اپتیکی تجاری برقرار شده است.

توافق صداوسیما برای پخش رایگان تولیدات معاونت علمی ریاست‌جمهوری

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری همصدایی و هماهنگی میان صندوق نوآوری و معاونت علمی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان را امری مهم و ضروری دانست و گفت: اخیرا طی رایزنی با جبلی رئیس سازمان صداوسیما توافق کردیم که رسانه ملی تولیدات معاونت علمی را که دارای استانداردهای این سازمان است، به صورت رایگان پخش کند.

تصویر خیره‌کننده مار نقره‌ای و پنجه‌ی طلایی از منظر فضا

دان پتیت(Don Pettit) فضانورد ناسا در سه ماموریت قبلی خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) به دلیل داشتن نگاهی دقیق در هنگام عکاسی از زمین و فراتر از آن شهرت پیدا کرد و اکنون تصویر جدیدی از منظر فضا منتشر کرده است.

راز هزاران ساله «الکتریسیته ساکن» بالاخره کشف شد

ما اکنون پس از هزاران سال سرانجام می‌دانیم که چه چیزی الکتریسیته ساکن را ایجاد می‌کند.

هوش مصنوعی، «کپچا» را بی‌اعتبار کرد

یک مدل هوش مصنوعی توانسته است بارها آزمون تشخیص تصویر کپچا(CAPTCHA) را که برای تمایز میان ربات‌ها و انسان‌ها و اثبات اینکه سیستم با یک کاربر انسان طرف است، طراحی شده است، با موفقیت پشت سر بگذارد.

پرتاب ماموریت «کرو-۹» به خاطر طوفان به تعویق افتاد

طوفان گرمسیری «هلن» باعث شد که پرتاب ماموریت سرنشین‌دار «کرو-۹» از ۲۶ سپتامبر به ۲۸ سپتامبر موکول شود.

۲۰ ماهواره «استارلینک» راهی مدار زمین شدند

۲۰ ماهواره جدید «استارلینک» سوار بر موشک «فالکون ۹» به مدار زمین رفتند.

بهبود کیفیت توان شبکه‌های برق با تولید فیلتر هارمونیک اکتیو

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به تولید فیلتر هارمونیک اکتیو شده است که به طور قابل‌توجهی طول عمر و کارایی تجهیزات را افزایش داده و از آسیب دیدن آنها جلوگیری می‌کند.

بزرگ‌ترین کپسول فضایی جهان با بالُن به لبه جو رسید

کپسول فضایی لوکس شرکت اسپیس پرسپکتیو(Space Perspective) که با یک بالن بلند می‌شود، یک پرواز کامل تا لبه جو را انجام داد.

ارتباط اختلال ‌میکروبیوم روده در نوزادی با پرخاشگری در بزرگسالی

بر اساس یک مطالعه جدید، باکتری‌های روده که در دوران نوزادی دچار مشکل شده‌اند، می‌توانند در آینده منجر به پرخاشگری بیشتر و ایجاد تغییرات در ژن‌های مرتبط با پرخاشگری شوند. این یافته‌ها مستلزم تحقیقات بیشتر در مورد تعامل پیچیده بین روده، مغز و پرخاشگری است.

بازگشت طوفان‌های خورشیدی می‌تواند فاجعه‌بار باشد

دانشمندان شواهدی از طوفان‌های شدید خورشیدی در گذشته یافته‌اند که بازگشت آنها می‌تواند برای جوامع مبتنی بر فناوری ما فاجعه بار باشد.

همکاری مشترک برای اجرایی‌سازی پروژه‌های هوشمندسازی در معادن

رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در نشست بررسی الزامات و رویکردهای توسعه معدن هوشمند با اشاره به همکاری موفق این مرکز با وزارت ارتباطات در پروژه هوشمندسازی، گفت: این مرکز به عنوان حلقه واسط کسب‌وکارهای سنتی و اکوسیستم نوآوری در حال تلاش برای نفوذ فناوری‌های نوین به اقتصاد کشور است.

با انفجار هسته‌ای می‌توانیم سیارک‌های خطرناک را از زمین دور کنیم

پژوهشگران آمریکایی در یک پژوهش جدید، ایده انحراف سیارک‌های خطرناک با انفجار هسته‌ای را مورد بررسی قرار دادند و آن را به عنوان یک روش کارآمد تایید کردند.