• یکشنبه / ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400092115801
  • خبرنگار : 50167

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان عنوان کرد

جهاددانشگاهی زنجان؛ پیشگام در حوزه پژوهش با کم‌ترین اعتبارات

جهاددانشگاهی زنجان؛ پیشگام در حوزه پژوهش با کم‌ترین اعتبارات

ایسنا/زنجان رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: جهاددانشگاهی زنجان توانسته است با کم‌ترین اعتبار در زمینه پژوهش پیشگام باشد که مسئولان استان طی بازدید از غرفه ایسنا در نمایشگاه پژوهش به آن اذعان کردند.

کامران جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پژوهش فرآیند تولید علم و تولید فناوری و نیز به کارگیری یافته‌های پژوهش است، افزود: در برهه حساس کنونی که کشور به صورت ظالمانه‌ای تحریم شده، باید به جوانان و فارغ‌التحصیلان نشان دهیم که در شرایط کنونی نیز می‌توانند اتفاقات خوب و بزرگی را در حوزه دانش‌بنیان و پژوهش رقم بزنند.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها، اهداف مختلفی را در سراسر کشور دنبال می‌کند، تصریح کرد: ارائه عملکردهای تحقیقاتی و مطالعاتی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و نیز دستگاه‌های اجرایی یکی از اهداف مهم برگزاری نمایشگاه بوده و ترویج فرهنگ پژوهش که می‌تواند به دلیل اینکه در کنار بازدیدکنندگان تخصصی داریم، مردم عام را به خود جلب کند و مردم، دانشجویان و اساتید با دیدن دستاوردها و مطلع شدن از این اقدام ارزشمندی که توسط جوانان این مرز و بوم انجام می‌شود، انگیزه مضاعفی برای تلاش کردن در عرصه‌های جدید دانش‌بنیان بگیرند.

این مسئول با بیان اینکه از اهداف دیگر این نمایشگاه‌ها، اتصال دانشگاه و صنعت است، ادامه داد: نیاز امروز کشور برای تحقق رونق اقتصادی، اهتمام به تولید داخلی و جامه عمل پوشاندن به منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است تا بتوان از تولید داخلی حمایت بیشتری کرد.

وی با یادآوری اینکه در این نمایشگاه شاهد معرفی ایده‌های برتر بودیم، اظهار کرد: خوشبختانه این ایده‌ها به مرحله اجرا درآمده بود و به جرأت می‌توان گفت با این ایده‌ها بسیاری از مشکلات صنایع که با هزینه‌های سنگین دست به گریبان است، مرتفع شده و این بخش را در مسیری قرار خواهد داد که بتواند با دغدغه کمتری با محصولات خارجی رقابت کند.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با تاکید بر اینکه اعتقاد راسخ به این مهم داریم که این نمایشگاه‌ها باید دائمی بوده و محدود به برگزاری به صورت فیزیکی نباشد، عنوان کرد: معتقدیم باید از طریق فناوری‌های نوین و فناوری‌ اطلاعات بتوانیم بستری را فراهم کنیم تا شبکه اجتماعی فنی بین کنش‌گرانی که در عرصه علم و فناوری فعالیت می‌کنند، ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در کنار شبکه اجتماعی باید شبکه تخصصی نیز برای کنش‌گران عرصه علم و فناوری ایجاد شود، متذکر شد: علاوه بر اینکه ایجاد اتوماسیون فراگیر برای سهولت کار بین پژوهش‌گران و کسانی که در حوزه دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند، امری ضروری است؛ چرا که با این رویکرد، تبادلات و تعاملات طرفین با سرعت و دقت بیشتری انجام خواهد شد.

این مسئول با یادآوری اینکه جهاددانشگاهی زنجان با توجه به سیاست‌های کلان دفتر مرکزی و رئیس جهاددانشگاهی در عرصه پژوهش و فناوری، امسال با همه توان در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است، عنوان کرد: این نهاد انقلابی برای اولین‌بار با هشت محصول فناورانه و جدید در این نمایشگاه حضور پیدا کرد که این محصولات در قالب سه مرکز خدمات تخصصی در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی اولین محصول ارائه شده در این نمایشگاه را پلتفورم جامع هوشمندسازی که محصول بسیار استراتژیک بوده و در اکثر صنایع کاربرد دارد، عنوان کرد و گفت: دلیل اینکه به این سمت حرکت کردیم، این بود که ارتباط فناوری ارتباطات و اطلاعات با مبحث دیجیتال است و این موضوع در استان زنجان ضعیف و مغفول مانده است که به همین خاطر در این عرصه محصول بسیار جذابی توسط این نهاد در نمایشگاه مذکور ارائه شده است.

وی از اتوماسیون هوشمند ناوگان خودرویی و دستگاه ولتامتری چرخه‌ای به عنوان دیگر محصولات ارائه شده در این نمایشگاه یاد کرد و افزود: همچنین در حوزه محصولات مرکز خدمات تخصصی پایش محصولات کشاورزی و مواد غذایی، شاهد تولید کمپوست و قارچ گانودرما هستیم که این محصولات در راستای ایجاد زنجیره ارزش تولید و نیز محصولات سالم کشاورزی به مرحله تولید رسیده است.

جعفری در ادامه به محصولات تولید شده در حوزه مرکز خدمات تخصصی مواد و نانوتکنولوژی این نهاد در استان اشاره کرد و یادآور شد: در این خصوص می‌توان به تولید پنج نانوحس‌گر حکاکی شده مولکولی شامل نانوحسگر دیگوکسین، نانوحسگر پروپرانول، نانوحسگر ویتامین D۳ و نیترات و تولید نانو ذرات اکسید روی، اکسید آهن قرمز و اکسید قهوه‌ای و نانو ذرات اکسید نقره‌ اشاره کرد.

این مسئول با تاکید بر اینکه تولید نانوحس‌گرهای حکاکی شده مولکولی جزو پروژه‌های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی استان زنجان به شمار رفته و جزو ۱۰ پروژه برتر استان بود، تصریح کرد: این موضوع مایه مباهات مجموعه جهاددانشگاهی زنجان و کشور بوده و حتی قابلیت ثبت اختراع بین‌المللی نیز دارد که در حال حاضر ثبت اختراع داخلی انجام شده و ثبت اختراع بین‌المللی را با کمک مجموعه‌هایی که در ارتباط با ما هستند، انجام خواهیم داد.

جعفری با اذعان به اینکه جهاددانشگاهی استان زنجان در حوزه پژوهش و سایر حوزه‌ها به نسبت پیش‌گام بوده و جلوتر از حد و انتظار ظاهر شده است، ادامه داد: این نهاد انقلابی توانسته است محصولاتی تولید کند که قابلیت استفاده و تجاری‌سازی داشته باشد؛ چرا که معتقدیم و پژوهش‌ها باید خود را به صورت محصول نشان دهد، در غیر این صورت در کتابخانه‌ها و در قالب مقالات علمی خاک خواهد خورد.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی علی‌رغم برخورداری از اعتبارات محدود، همواره در عرصه‌های مختلف کاری خود، این شعار را که «جهاددانشگاهی نماد عبور از موانع با باور توان ملی» می‌تواند در سخت‌ترین لحظات و روزهایی که تحریم‌های ظالمانه را سپری می‌کنیم، خود را در عرصه‌های بین‌المللی نشان دهد، به منصه‌ظهور گذاشته است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان با یادآوری اینکه صنایع خلاق فرهنگی این نهاد نیز عرصه بسیار نوین و گفتمان جدیدی است که در این نمایشگاه استقبال خوبی از آن توسط مسئولان و عموم مردم به عمل آمد، خاطرنشان کرد: چندین سال است تصور همه مسئولان این است که صنایع و عرصه فرهنگی، صنعت هزینه‌بری است، در حالی که با این ادبیات جدید توانستیم عکس این قضیه را نشان دهیم و بگوییم نه تنها هزینه‌بر نیست، بلکه می‌تواند سهم قابل توجهی در عرصه تولید، ایجاد اشتغال و تولید ثروت باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha