عباس توفیقی زواره در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مداخلات روانی، اجتماعی و حمایتی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی، از وظایف ذاتی اورژانس اجتماعی است، اظهار کرد: وظیفه ما در اورژانس اجتماعی کمک به افرادی است که دچار مشکلات اجتماعی شدهاند تا بتوانیم با مداخلات تخصصی و روانشناسی به آنها کمک کنیم به بازتوانی مجدد برسند.
وی بابیان اینکه خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهعنوان یک خط همیشه در دسترس بهصورت شبانهروزی فعال است، گفت: کارشناسان روانشناس و آموزشدیده که دورههای مختلفی در حوزه مداخلات روانی و اجتماعی دیدهاند پاسخگوی شهروندان هستند و در مواردی مثل کودکآزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، خشونتهای خانگی مثل خشونت مرد علیه زن و موارد خودکشی آماده مداخله هستند.
کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان اصفهان با اشاره به همهگیری کرونا و تبعات اجتماعی آن، گفت: بیشترین موارد امداد خواهی از اورژانس اجتماعی در سال جاری، خشونتهای خانگی از قبیل همسر آزاری و کودکآزاری بوده است.
وی با یادآوری اینکه شروع کار اورژانس اجتماعی در کشور سابقهای ۲۱ ساله دارد، گفت: عید نوروز سال گذشته وزارت بهداشت پیامکی برای عموم مردم ارسال کرد مبنی بر اینکه اورژانس اجتماعی با خط ۱۲۳ بهصورت شبانهروزی آماده ارائه خدمات روانی و اجتماعی است. بهطورکلی طی دو سال اخیر که از همهگیری کرونا میگذرد، آشنایی مردم با اورژانس اجتماعی نسبت به سالهای قبل بیشتر شده است.
توفیقی زواره با بیان اینکه آشنایی مردم با اورژانس اجتماعی هرسال بیشتر شده است، افزود: در خوشبینانهترین حالت میتوان گفت حدود ۷۰ درصد از مردم با اورژانس اجتماعی و خدمات آن آشنا هستند و در موارد لزوم با خط ۱۲۳ تماس میگیرند.
وی بابیان اینکه مردم در هر ساعتی از شبانهروز میتوانند با خط ۱۲۳ تماس بگیرند، تصریح کرد: تمام تماسها در کل استان بهصورت متمرکز به مرکز اصفهان وصل میشود، سوپروایزر شیفت تماس را ثبت و به آن کال شهرستانهایی که فرد تماس گرفته، برای مداخله اطلاعرسانی میکند. کسانی که با آسیبهای اجتماعی و خشونت مواجه میشوند و یا در همسایگی خود با این موارد مواجه میشوند میتوانند با خط ۱۲۳ تماس بگیرند و همکاران ما مداخله میکنند.
کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان با بیان اینکه مددکاران و روانشناسان اورژانس اجتماعی ضابط اجتماعی هستند، گفت: برخی مداخلات روانشناسی، و برخی نیازمند همکاری نیروی انتظامی بهعنوان ضابط قضائی است. طی توافقنامهای که با خطوط سهرقمی ۱۱۰، ۱۲۵، ۱۱۵ داریم در مواقع موردنیاز همکاری میکنیم.
وی افزود: در مواردی هم افراد بهصورت خود معرف به مرکز اورژانس اجتماعی مراجعه و همکاران ما بعد از بررسی وضعیت آنها را پذیرش میکنند.
توفیقی زواره در پاسخ به این سؤال که آیا امکانات اورژانس اجتماعی در اصفهان برای پوشش تمامی آسیبهای اجتماعی کافی است، گفت: امکانات ما صد در صد نیست، همانطور که هیچ جا نمیتواند ادعا کند امکانات کامل و صد درصد است، درعینحال آسیبهای اجتماعی به لحاظ فراوانی، شرایطی را ایجاد میکند که هرچقدر هم امکانات اضافه کنیم ممکن است پاسخگو نباشد، اما برآوردهای فعلی نشان میدهد ظرفیت فعلی پاسخگوی نیاز استان است.
وی با اعلام اینکه در استان اصفهان ۱۶ آمبولانس سیار اورژانس اجتماعی داریم که سهم شهر اصفهان ۴ اورژانس مستقر در منطقه عاشقآباد، بهارستان و دو پایگاه خیابان مصلی است، گفت: قبلاً رسالت اورژانس اجتماعی اطلاعرسانی و آگاهسازی بود و یکی از ابزارها این بود که آمبولانسهای اورژانس اجتماعی در معابر پرتردد و محلههای آسیب خیز مستقر شود، الآن با توجه به درخواستها و مطالباتی که وجود دارد فرصت این کار وجود ندارد.
کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی استان خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی آمادگی دارد بهمحض اینکه تماسی گرفته میشود، مددکاران از طریق یکی از پایگاهها اعزام شوند، مثل اورژانس ۱۱۵ که در صورت امداد خواهی اعزام میشوند، ۱۱۵، ۱۱۰ و ۱۲۵ هم کمک میکنند مداخلات ما بهینهتر شود.
وی در خاتمه با بیان اینکه جای ۱۲۳ در شمارههای اضطراری که مردم باید با آن آشنا باشند خالی است، از رسانهها خواست برای معرفی اورژانس اجتماعی و خط ۱۲۳ به جامعه اطلاعرسانی بیشتری انجام دهند.
انتهای پیام
نظرات