• شنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092015256
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی:

دانش‌آموزان استثنایی شهر کاشمر مقطع متوسطه ندارند

دانش‌آموزان استثنایی شهر کاشمر مقطع متوسطه ندارند
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی گفت: کاشمر تنها شهرستان خراسان رضوی است که دانش‌آموزان استثنایی باید هر روز از مرکز شهر ۱۲ کیلومتر را طی کنند تا به مدرسه استثنایی متوسطه در روستای مغان برسند.

مهدی قاسمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: نبود مقطع متوسطه استثنائی در شهر کاشمر دغدغه جدی ماست و به جد پیگیر خواهیم بود تا با استفاده از اعتبار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی و کمک خیران مدرسه‌ساز شهرستان کاشمر مشکل دانش‌آموزان استثنایی این شهر را رفع کنیم.

وی اظهار کرد: آمادگی داریم در سال تحصیلی آینده برای دانش‌آموزان استثنایی هر کدام از روستاهای کاشمر که با مرکز شهر بیش از ۳۰ کیلومتر فاصله دارند، کد بگیریم تا بتوانند از خدمات آموزش و پرورش استثنایی بهره‌مند شوند.

قاسمی‌پور بیان کرد: از خیران مدرسه‌ساز تقاضا داریم به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان استثنایی ورود جدی داشته باشند. بدون شک آمار فعلی دانش‌آموزان استثنایی در کاشمر واقعی نیست و برای شناسایی و جذب همه آن‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر است.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی از فعالیت ۲۴۸ مدرسه استثنایی در خراسان رضوی خبر داد و گفت: اکنون ۸۰۰۰ دانش‌آموز استثنایی در هفت گروه و ۹۰۰۰ دانش‌آموز تلفیقی و فراگیر تحت پوشش هستند که خدمات دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: در خراسان رضوی حدود ۲۱ هزار دانش‌آموز دیرآموز داریم که جا دارد برای موضوع دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر و دانش‌آموزان دیرآموز تمام ادارات چهل و هفت‌گانه پای‌ کار باشند. بدون شک آموزش و پرورش استثنایی هرگز به‌ تنهایی نمی‌تواند به این جمعیت از دانش‌آموزان خدمات مطلوبی را ارائه دهد.

کاشمر قدیمی‌ترین پروژه نیمه‌تمام را دارد

وی در ادامه به وضعیت پروژه‌های نیمه‌تمام آموزش و پرورش استثنایی خراسان اشاره کرد و گفت: یک پروژه نیمه‌ساز به نام مرکز آموزش استثنایی امام علی(ع) که از سال‌ها قبل روی دست آموزش و پرورش استثنایی مانده مربوط به شهرستان کاشمر بوده که بعد از ۹ سال به حالت اسکلت رها شده و هنوز اقدامی برای تکمیل آن صورت نگرفته است.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی افزود: در مجموعه ۳۳ پروژه در آموزش و پرورش استثنایی در دست احداث است که در روز جهانی معلولان پنج مرکز و یک سال ورزشی درون مدرسه‌ای افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مهم‌ترین کمبودها و نیازهای دانش‌آموزان استثنایی

قاسمی‎پور در ادامه به مهم‌ترین کمبودها و نیازهای دانش‌آموزان استثنایی اشاره و عنوان کرد: خراسان رضوی استانی پهن‌پیکر و بیشترین دانش‌آموز استثنایی کشور را دارد. البته این به آن معنا نیست که افراد استثنایی زیادی داریم بلکه شناسایی و جذب بهتری صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: هزینه آموزش و پرورش یک دانش‌آموز استثنایی پنج تا هشت برابر بیشتر از یک دانش‌آموز عادی است، تمام خدماتی که در مدارس عادی برای دانش‌آموزان انجام می‌شود همان‌ها نیز برای دانش‌آموزان استثنایی هم صورت می‌گیرد.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی گفت: علاوه بر ارائه این خدمات آموزش و پرورش مدارس استثنایی انجام توان‌بخشی دانش‌آموزان از جمله گفتار درمانی، کار درمانی، شنوایی سنجی و دارو درمانی را هم بر دوش می‌کشد که این مسائل هزینه قابل توجهی را بر آموزش و پرورش تحمیل می‌کند.

وی افزود: اگر بخواهیم در قالب یک سیستم دارای برنامه‌ریزی عمل کنیم، وضعیت موجود در خراسان رضوی تا حدودی قابل قبول است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم.

قاسمی‎پور تصریح کرد: اکنون در شهرستان‌های خراسان رضوی فقط برای فضاهای ساختمانی در طرح آمایش سرزمینی ۱۲ مدرسه در دوره متوسطه اول و متوسطه دوم نیاز شدید داریم، دانش‌آموزان استثنایی به خصوص در شهرستان‌ها تا پایان دوره ابتدایی تحت پوشش آموزش و پرورش هستند و از آن به بعد امکاناتی برایشان در نظر گرفته نشده که می‌طلبد توجه جدی به این موضوع شود.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی برای تحصیل در مقطع متوسط فقط باید به مراکز شهرستان‌های بزرگ و خود شهر مشهد بروند، عنوان کرد: طی ۲ سال گذشته حدود ۱۰ مدرسه برای مقطع متوسطه در شهرستان‌ها کلنگ زنی شد و در حال ساخت است.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و سازمان‌های مردم نهاد خواست در کنار خدماتی که آموزش و پرورش استثنایی برای دارو و درمان و هزینه‌های توان‌بخشی دانش‌آموزان تقبل نموده، آن‌ها هم خدماتشان را در راستای اجرای مسئولیت‌های اجتماعی که دارند بر روی همه دانش‌آموزان استثنایی باز بگذارند تا خانواده‌ها بتوانند با خیال راحت از این خدمات استفاده کنند.

وی بیان کرد: علاوه بر اینکه در تمام شهرستان‌ها یک مرکز استثنایی فعالیت دارد، ۶۲ کلاس خاص هم داریم. در مناطق دور دست و صعب‌العبور حتی اگر یک دانش‌آموز استثنایی شناسایی شده باشد، در قالب کمیسیون معین در مدارس عادی مشغول تحصیل می‌شوند.

قاسمی‎پور اظهار کرد: اگر در هر شهر، روستا و مناطق دوردست تعداد دانش‌آموزان شناسایی شده استثنایی بین سه تا پنج دانش‌آموز باشد، امکان برگزاری کلاس خاص در مدرسه عادی و اختصاص معلم ویژه را داریم.

وی با اشاره به اینکه تمام پروژه‌های آموزش و پرورش استثنایی خیرساز است، ادامه داد: مدارس استثنایی چون جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شود و دانش‌آموزان آن از بیماری‌های زمینه‌ای بسیاری رنج می‌برند، در شرایط کرونا وضعیت خاص‌تری داشتند.

قاسمی‌پور بیان کرد: هر چند مدارس استثنایی جزو اولین گروه‌هایی بودند که به خاطر کرونا تعطیل شدند اما سازمان آموزش و پرورش استثنایی اقدامات دیگری از جمله طرح هر دانش‌آموز یک تبلت و یک کلاس را در دستور کار قرار داد.

رئیس اداره آموزش‌ و پرورش استثنایی خراسان‌ رضوی گفت: علی‌رغم اینکه تا کنون بیش از ۲۵۰۰ تبلت بین دانش‌آموزان استثنایی خراسان رضوی توزیع شده ولی هنوز به تعداد دیگری نیاز داریم.

وی افزود: چون دانش‌آموزان استثنایی نمی‌توانند از فضای مجازی نهایت استفاده را ببرند. به همین خاطر طرح‌های خلاقانه‌ای همچون همیار معلم را اجرا نمودیم که در خراسان رضوی تحت عنوان طرح دستیاران تدریس معرفی شد. وقتی این طرح را به وزارتخانه معرفی کردیم با مقداری مناسب‌سازی و بومی کردن برای تمام کشور با نام همیار معلم تغییر یافت و اجرا شد.

قاسمی‌پور گفت: در خراسان رضوی ۱۱۲۵ نفر از اولیا به صورت فعالانه در طرح همیار معلم مشارکت کردند و آموزش‌های لازم را برای مدیریت کلاس و نحوه آموزش به دانش‌آموزان فرا گرفتند. همچنین معلمان نیز از طریق فضای مجازی مطالب مربوط به کلاس درس را به همیار معلم منتقل کرده و آن‌ها تمام فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی را با دانش‌آموز انجام می‌دادند، حتی در آموزش و پرورش عادی هم از این طرح استقبال شد.

وی بیان کرد: ما حتی درون آموزش و پرورش غریب هستیم و از اصحاب رسانه می‌خواهیم توانمندی‌های دانش‌آموزان را به جامعه بشناسانند تا جامعه با این قشر بیشتر آشنا شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha