• جمعه / ۱۹ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400091914595

نقش دانشگاه و دانشجویان در سیاست خارجی

نقش دانشگاه و دانشجویان در سیاست خارجی

ایسنا/خراسان رضوی یک مدرس فلسفه و فلسفه‌پژوه گفت: سیاست خارجی از جنبه علمی باید مورد بازبینی قرار گیرد و این وظیفه دانشگاه است. باید تمام ابعاد موجود در حوزه سیاست خارجه  از نظامی تا انرژی هسته‌ای و دیپلماتیک  مورد بحث قرار بگیرد و نتیجه کلی آن در فضای آزاد و با تساهل و طرح تمام دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شود.

احسان شریعتی در برنامه لایو اینستاگرامی که با موضوع بررسی مبنای نظری جنبش دانشجویی برگزار شد، اظهار کرد: از دانشگاه انتظار می‌رود در همه زمینه‌ها آگاهی لازم را داشته باشد. کار دانشگاه این است که به  مسائل مختلف بپردازد و دارای چشم‌اندازها و پیشنهادهای روشن برای جامعه و دولت و سیاست باشد و راه حل بهینه را پیشنهاد دهد.

وی ادامه داد: در اینجا دانشگاه از نظر علمی و محتوایی موظف است به مسائل سیاسی بپردازد و در این رابطه حساسیت داشته باشد. از این روی دانشگاه در زمینه سیاست خارجی و دیپلماسی، از بحث تسلیحات و انرژی هسته‌ای گرفته تا روابط بین دو دولت، دخالت و فعالیت می‌کند.

این مدرس فلسفه و فلسفه‌پژوه ضمن بیان اینکه دانشگاه به مسائل برون دانشگاهی نظیر مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و سایر حوزه‌ها می‌پردازد، با اشاره به  جنگ‌های رخ داده در طول تاریخ کشور گفت: از این منظر است که در روز دانشجو تاریخ و دست‌آموزی از شکست‌های رخ داده در دوره‌ها و ادوار مبارزاتی گذشته و پیشرفت‌ها و پسرفت‌های موجود باید بررسی شود. همچنین جنبش دانشجویی و نقش دانشگاه نه تنها در ایران بلکه در جهان باید بررسی و پیشرفت‌ها و شکست‌ها و ناکامی‌های آن‌ها مقایسه شود. در طول تاریخ مشاهده می‌شود که دانشگاه و دانشجویان در رابطه با مسائل سیاسی نه تنها نظراتی داشتند و چشم‌انداز را ترسیم می‌کردند، بلکه نقش‌هایی را نیز در این زمینه ایفا می‌کردند.

وی با اشاره به نقش دانشگاه و دانشجویان در سیاست خارجه بیان کرد: سیاست خارجی از جنبه علمی باید مورد بازبینی قرار گیرد و این وظیفه دانشگاه است. باید تمام ابعاد موجود در حوزه سیاست خارجه  از نظامی تا انرژی هسته‌ای و دیپلماتیک  مورد بحث قرار بگیرد و نتیجه کلی آن در فضای آزاد و با تساهل و طرح تمام دیدگاه‌ها و نظرات مطرح شود. یعنی دانشجویان و اساتید در طرح مسائل و نظرات خود امینت حقوقی داشته باشند، همان طور که در این روزها دانشجویان در انجمن‌های خود نسبت به مقامات و مسئولین انتقادات و دیدگاه‌های خود را آزادانه مطرح می‌کنند و این یکی از مزایای روز دانشجو است.

این مدرس فلسفه عنوان کرد: ابعاد جنگ‌هایی که در طول تاریخ کشور رخ داده است، از جمله جنگ هشت سال دفاع مقدس و همچنین ابعاد مسئولیت و شیوه‌هایی که در این جنگ‌ها به کار گرفته شد را جز در دانشگاه و رشته‌های پژوهشی و علمی نظیر تاریخ، علوم سیاسی و اقتصاد نمی‌توان بررسی کرد.

شریعتی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه این اقدامات را به دلیل محدودیت‌های موجود انجام نمی‌دهد و روز دانشجو فرصتی برای صحبت کردن و بررسی این محدودیت‌ها و موانعی که مانع کار دانشگاه می‌شود.

وی اضافه کرد: روز دانشجو دارای محتوا است، نه صرفا مناسک و تشریفات و شعارهای صوری و تبریکات رسمی. واقعیت دانشگاه در وظایفی است که در تمامی حوزه‌ها از جمله در حوزه اجتماع کل و سرنوشت جامعه، استقلال ملی، طرح توسعه و محیط زیست و سیاست‌های کلان معماری و شهرسازی دارد.

این مدرس فلسفه و فلسفه‌پژوه یکی دیگر از وظایف دانشگاه را برررسی تحولات جمعیتی دانست و عنوان کرد: تحولات جمعیتی از جمله دیگر مواردی است که باید در دانشگاه بررسی شود که چه سرنوشتی داشته است و بعد از انقلاب به کجا رسیده است و اینکه آیا بعد از انقلاب روند مهاجرت روستاییان به شهرها با توجه به وعده انقلابیون مبنی بر آبادکردن روستاها متوقف شده است یا خیر؟ با وجود تلاش‌های جهاد سازندگی، اما در این زمینه موفقیت چندانی حاصل نشده است و ما هنوز با اختلافات طبقاتی گسترده روبه‌رو هستیم.

شریعتی گفت: یکی از آرمان‌های انقلاب از زمان مشروطه  که همواره خواستار توسعه، آزادی و عدالت بودیم تا انقلاب بهمن سال ۵۷ که شعار «نه شرقی و نه غربی، جمهوری اسلامی » مطرح می‌شد، این بود که انسان جدیدی ارائه دهیم که هم آزادی مورد ادعای غرب و هم عدالت مورد ادعای شرق را داشته باشد. حال باید دید در این امر موفق بوده‌ایم یا خیر؟.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha