• چهارشنبه / ۱۷ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400091713129
  • خبرنگار : 71592

بازگشت اعتراضات به سودان و تعهد برای ادامه آن/درخواست اروپا برای تضمین وصول کمک‌های انسانی

بازگشت اعتراضات به سودان و تعهد برای ادامه آن/درخواست اروپا برای تضمین وصول کمک‌های انسانی

اعتراضات مردمی بار دیگر به خیابان‌های شهرهای مختلف سودان بخصوص خارطوم بازگشته است و تجمع مشاغل سودان متعهد شده در طول ماه دسامبر تظاهرات علیه اقدامات فرمانده ارتش سودان ادامه یابد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت عربی۲۱، روز سه شنبه بار دیگر خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای سودان شاهد اعتراضات مخالفان کودتای نظامی بود. این اعتراضات به رغم توافق سیاسی اخیر میان بخش نظامی و غیر نظامی سودان ادامه دارد.

تجمع مشاغل سودان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، انقلاب ملت تا ریشه کن شدن کودتاچی ها و نظامشان و تاسیس یک قدرت مدنی انتقالی ادامه دارد. تظاهرات میلیونی در طول ماه دسامبر تا شکست کودتاگران و محاکمه آنها ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که نیروهای امنیتی روز دوشنبه به انقلابی های صلح جو در تعدادی از شهر حمله کرده و از زور و گاز اشک آور در تظاهرات آن روز استفاده کردند و به بازداشت‌های کورکورانه پس از پایان تظاهرات ادامه دادند.

کمیته پزشکان سودان اعلام کرد، در این تظاهرات در خارطوم ۱۵ تن زخمی شدند.

اعتراضات در سودان از زمان کودتای نظامی عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش این کشور در تاریخ ۲۵ اکتبر ادامه دارد، البرهان تمامی نهادهای حاکمیت انتقالی را منحل کرده و شرکای غیرنظامی را که بر اساس توافق امضا شده در سال ۲۰۱۹ حاکمیت با آنها تقسیم شده بود، کنار گذاشت.

همزمان با تصمیمات فوق‌العاده‌ای که البرهان در کودتا در پیش گرفت، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان و تعدادی از اعضای کابینه‌اش و برخی چهره‌های سیاسی سودان بازداشت شدند، در ادامه حمدوک بر اساس یک توافق سیاسی در ۲۱ نوامبر به جایگاه خود بازگشت. پس از امضای این توافقنامه، برخی وزرا و چهره‌های سیاسی بازداشت شده، آزاد شدند و تاریخ انتخابات سال ۲۰۲۳ تعیین شد.

از زمان کودتای ۲۵ اکتبر سودان ۴۳ تن در نتیجه سرکوب تظاهرات کشته شدند.

از سوی دیگر، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان با سفیران اتحادیه اروپا دیدار و وضعیت سیاسی فعلی کشور را بررسی کرد.

وی سفیران اروپا را در جریان تحولات اخیر سودان در ارتباط با تشکیل ائتلافی جامع قرار داد که به "بیانیه سیاسی" برای بازگرداندن کشور به روند دوره انتقالی منجر می شود.

سفیران کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم گفتند، از زمانی که انقلاب مسالمت آمیز در دسامبر ۲۰۱۸ در سودان شروع شده، اتحادیه از انتقال این کشور به مرحله دموکراسی حمایت سیاسی و مالی کرده است. اتحادیه اروپا نخواسته تنها از انتقال سیاسی حمایت کند بلکه دنبال بهبود اقتصاد سودان در مسیر تحقق شعار انقلاب "آزادی، صلح و عدالت برای همه" بوده است.

آنها تاکید کردند که بحرانی که در اثر حوادث ۲۵ اکتبر به وجود آمده نیازمند اقداماتی برای اعتمادسازی است.

سفیران اتحادیه گفتند، این نهاد از سودانی‌هایی که نیازمند کمک‌های انسانی هستند، حمایت می‌کند. آنها از حمدوک خواستند وصول کمک‌های انسانی به سراسر کشور را تضمین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha