• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400091612678
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

راشد یزدی: مبانی قرآن تا آخر دنیا برای بشر کافی است

راشد یزدی: مبانی قرآن تا آخر دنیا برای بشر کافی است

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد حوزه علمیه گفت: تمام مبانی قرآن فطری است و لذا برای بشر از اول تا آخر عالم نوشته شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدکاظم راشد یزدی در اختتامیه چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که سه‌شنبه، ۱۶ آذر، در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: عالی‌ترین نوع عبادت قرار گرفتن در مسیر قرآنی است که امید است همه افرادی که در این مسیر هستند مستحکم پیش روند و مورد توجه ولی‌عصر(عج)  قرار گیرند.

وی ادامه داد: انسان موجودی است که برای زندگی کردن و نه زنده ماندن خلق شده است. حیوانات برای زنده ماندن خلق و بشر برای زندگی نمودن خلق شدند و موجودات غیر انسان چه ریز و چه درشت هنگامی که چشمشان به جهان هستی باز شود تمام هم و غم آنان صرف این می‌شود که چگونه زنده بمانند و مسیرشان از ابتدای خلقت تا زمان مرگ افقی است. خلقت انسان همچون خلاف خلقت حیوان است حرکت انسان از بدو تولد عمودی است درست است که در ابتدا چیزی نمی‌داند، اما باید به جایی برسد که به جز خدا نبیند این بشر شخصیت دارد. این بشر بالا می‌رود و ارتقاء می‌یابد. خواب و خور و شهوت دارد، اما این مقدمه برای معراج نیست و چون زندگی علم است لذا معلم می‌خواهد.

راشد یزدی با بیان اینکه هر علمی معلم می‌خواهد، تصریح کرد: اقتصاد علم است و معلم می‌خواهد؛ مدیریت علم است و معلم می‌خواهد و زندگی هم علم است و چون علم است معلم می‌خواهد. اولین گروه معلمان برای علم زندگی بشری انبیاء بودند. انسان غارنشین بود و پیامبران آنان را به زندگی دعوت کردند. این همه علم نجوم، فلسفه، هندسه و سایر علوم، همه و همه نیازمند معلم است.

وی با اشاره به داستان هابیل و قابیل اظهار کرد: گورکنی که معمار و تکنسین نمی‌خواهد، اما وقتی قابیل از پنهان کردن جسد هابیل عاجز شد خداوند کلاغی را مأمور کرد تا دفن کردن را به قابیل بیاموزد.انبیاء آمدند تا زندگی را به بشر بیاموزند و نقش قرآن فراتر از خواندن آن بلکه برای زندگی بشر آمده است.انبیاء آمدند تا انسان را از زمینی بودن رها کنند کما اینکه از لحاظ زمینی هم بشر ترقی کرده است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۱۴ سوره آل عمران گفت: خداوند می‌فرماید زُیِّنَ لِلنّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَالبَنینَ وَالقَناطیرِ المُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ وَالخَیلِ المُسَوَّمَةِ وَالأَنعامِ وَالحَرثِ ۗ ذٰلِکَ مَتاعُ الحَیاةِ الدُّنیا ۖ وَاللَّهُ عِندَهُ حُسنُ المَآبِ به این معنی که محبّت امور مادی از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسب‌های ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند، ولی این‌ها در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند، سرمایه زندگی پست مادی  است؛ و سرانجام نیک و زندگیِ  والا و جاویدان  نزد خداست.

وی عنوان کرد: سه چهارم حرکات بشر برای زنده ماندن است و یک چهارم حرکت آن برای علت غایی است برای ارتقاء یافتن باید از روی زمین کنده شویم. انبیاء آمدند تا مردم را از زمین کنده کنند و به بالا ارتقاء دهند اما در عصر جدید چرا وجود پیامبر لازم نیست علت این است که دیگر بشر احساس نیاز به کتاب جدید و پیامبر دیگر نمی‌کند. 

راشد یزدی تصریح کرد: احساس نیاز به کتاب جدید بعد از قرآن وجود ندارد بشر در حال ترقی است، اما قرآن از بشر جلوتر است. اکنون دوره تمدن بشر است. زمان اینترنت و سرعت و ارتباطات است و سرعت یعنی اینکه اشتباه را دیگر جبران نمی‌توان کرد اما با این حال نمی‌تواند بشر فاصله خود با قرآن را کم کند.

وی افزود: این قرآن برای بشر از اول تا آخر عالم نوشته شده و تمام مبانی آن فطری است. با وجود ترقی بشر همچنان علم قرآن از زمان جلوتر است. قرآن مانند باغی است که سرشار از درختان گل و انواع درختان میوه است یک وقت یک بزغاله وارد این باغ می‌شود و از میوه آن استفاده می‌کند یک وقت دو کودک وارد می‌شوند و چند گل می‌چینند، یک زمان یک گل‌فروش وارد می‌شود و یک دسته گل می‌چیند و یک وقت یک مهندس کشاورزی به این باغ وارد می‌شود، لذا هر کس از این باغ به نحوی استفاده می‌کند و بر اساس فهم خویش بهره می‌برد.

این خطیب پیشکسوت بیان کرد: استفاده مهندسی از قرآن برای زندگی کردن ضرورت دارد و ما نتوانسته‌ایم حتی از یک بخش از میلیارد بخش  قرآن را استفاده کنیم. این همه روش و اسلوب زندگی در قرآن آمده و ما نتوانسته‌ایم آن را در زندگی کاربردی کنیم.

وی با بیان اینکه تا قرآن روی زمین باشد زمین تکان نخواهد خورد، تصریح کرد: اخیرا برای سومین بار رصدخانه گرینویچ اعلام کرد ستاره‌ای در حال عبور از کنار زمین است و احتمال برخورد دارد با این خبر همه دل‌ها لرزید و در مردم دغدغه ایجاد شد. ما مسلمانان از این حوادث ترسی نداریم چون قرآن و عترت را داریم.

راشد یزدی با اشاره به آیه ۱۵۵ سوره بقره بیان کرد: خداوند فرموده وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ به این معنی که البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم، و صابران را بشارت و مژده بده. دو چیز در زمین داریم کتاب و حضرت بقیه الله. همچنین خداوند در آیه ۳۳ سوره انفال فرموده وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ ۚ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ به این معنی ولی خدا تا تو (پیغمبر رحمت) در میان آن‌ها هستی آنان را عذاب نخواهد کرد و نیز مادامی که به درگاه خدا توبه و استغفار کنند باز خدا آن‌ها را عذاب نکند.

این خطیب پیشکسوت ابراز کرد: خداوند متعال قوم عاد، قوم ثمود، لوط، اصحاب ایکه و... را که یک گناه می‌کردند نابودشان می‌کرد در حالی که الان مردم  کلکسیونی از گناه را مرتکب می‌شوند، اما خداوند آنان را نابود نمی‌کند چون بر اساس آیه ۳۳ انفال اکنون امام عصر(عج) روی زمین است لذا مردم تنبیه نمی‌شوند اما متنبه می‌شوند و همین مرض (کرونا) هم هشداری بود.

راشد یزدی با اشاره به جایگاه والای قرآن در زندگی بشری تصریح کرد: هر چه از هر جهت به قرآن توجه شود بجاست و فتیله چراغ قرآن را رهبری در جامعه بالا بردند.

بیش از ۱۱ هزار نفر در سپاه حافظ قرآن هستند

علیرضا رجبی، جانشین معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: طی این دو سال اخیر رقابت بین متسابقین بسیار نزدیک شده و این از همت فعالان قرآنی است.

وی افزود: ارزیابی داوران برجسته کشور نشان داد که اتفاقات خوبی در جامعه قرآنی سپاه در حال رخداد است و لذا مسابقه برای این برگزار می‌شود تا همه رتبه داران خود را تقویت کنند و آنان که می‌خواهند رتبه کسب کنند با تمرین و ممارست به این هدف برسند.

جانشین معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  بیان کرد: توسعه فرهنگ قرآنی از مهمترین اهداف ما در برگزاری این مسابقات است و تاکنون ۱۱ هزار و ۵۶۴ حافظ قرآن کریم در سپاه پاسداران شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۷۲۴ تن حافظ کل قرآن هستند.

رجبی عنوان کرد: همچنین ۱۵۶ تن حافظ ۲۵ جزء، ۳۰۲ تن حافظ ۲۰ جزء، ۳۴۵ تن حافظ ۱۵ جزء، ۶۱۸ تن حافظ ۱۰ جزء و ۹۴۱۹ تن حافظ پنج جزء قرآن کریم هستند و برخی حافظ کمتر هستند ضمن اینکه ۵۳۰۲ تن قاری حرفه‌ای هستند که مهارت قرائت دارند که  از این تعداد ۱۰۱ نفر قاری کشوری و دارای رتبه در این مرحله هستند و ۷۴ قاری ممتاز دارای مدرک داوری در سپاه مشغول به خدمات هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ هزار ۶۸۵ نفر از جامعه قرآنی سپاه شناسایی شدند، اضافه کرد: این تعداد شناسایی صورت گرفته وگرنه قطعا بیش از این هستند همچنین ۱۶۳ حافظ ممتاز دارای مدرک داوری داریم و ۳۳ هزار و ۸۱۹ نفر نیز در بخش تفسیر فعالیت دارند که حضور آنان در مسابقات مفاهیم است.

جانشین معاون فرهنگی و تبلیغات نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: برگزاری ۱۰۰۰ مسابقه مقدماتی طی یک سال در سلسله مراتب سپاه و ۵۴ رده اصلی سپاه مسابقات نیمه نهایی را برگزار کردند ضمن اینکه مرحله ارزیابی نیز صورت گرفت و از ۱۱۱۸ نفر ۲۱۲ نفر برگزیده شدند.

رجبی تصریح کرد: اکنون در این مرحله ۲۱۲ نفر با هم رقابت کردند که ۲۴ نفر در بخش حفظ کل قرآن، ۱۶ نفر در حفظ ۲۰ جزء، ۱۲ نفر در حفظ ۱۵ جزء، ۱۹ نفر در حفظ ۱۰ جزء و ۲۳ نفر در حفظ پنج جزء قرآن کریم با هم به رقابت پرداختند همچنین در بخش‌های قرائت تحقیق ۳۴ نفر، قرائت ترتیل ۳۱ نفر، اذان ۲۳ نفر و مفاهیم نیز ۳۰ نفر با هم رقابت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha