• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۴۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403071713693
  • خبرنگار : 71271

بسته اخبار علم و فناوری

اهدای نوبل فیزیک ۲۰۲۴/نوبلیستی که فکر کرد دوستانش با او شوخی کرده‌اند!

اهدای نوبل فیزیک ۲۰۲۴/نوبلیستی که فکر کرد دوستانش با او شوخی کرده‌اند!

سرویس علم و فناوری ایسنا در روزی که گذشت، میزبان اخبار گوناگونی از سراسر جهان و ایران بوده است که در اینجا نگاهی به گزیده‌ای از این اخبار می‌اندازیم.

به گزارش ایسنا، امروز سه‌شنبه، ۱۷ مهر شاهد اخبار گوناگونی در حوزه‌های علم، فناوری، فضا، دانش‌بنیان و فناوری نانو بودیم که در ادامه به خلاصه‌ای از برترین این اخبار می‌پردازیم که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

برای مطالعه نسخه کامل هر یک از اخبار کافی است بر روی تیتر آبی رنگ خبر کلیک کنید.

نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به کاشفان الگوها در اطلاعات رسید

جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به جان اچ‌.هاپفیلد و جفری ای.هینتون اهدا شد.

اولین سلول درمانی اهدایی جهان در چین انجام شد

سه بیمار چینی شامل یک زن و دو مرد، اولین کسانی بودند که با استفاده از سلول‌های ایمنی مهندسی شده ساخته شده از سلول‌های اهداکنندگان، درمان اختلالات خود ایمنی را دریافت کردند.

برنامه‌ریزی سازمان فضایی برای توسعه مطالعات اقلیم فضا و تشعشعات

رئیس سازمان فضایی ایران از تدوین برنامه‌ای برای توسعه مطالعات اقلیم و فضا خبر داد و گفت: این برنامه با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز فعال در این حوزه اجرایی می‌شود.

سمپاشی هوشمند اراضی کشاورزی با پهپادهای مجهز به بینایی کامپیوتر و هوش مصنوعی

گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پهپادهای سمپاش هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری کامپیوتر را عرضه کردند که می‌توانند تنها نقاطی از مزارع کشاورزی را که آفات طغیان کرده است، سمپاشی کنند، ضمن آنکه قادر به شناسایی چهره و موانع نیز هستند.

تولید سالانه ۳.۵ میلیارد دوز واکسن در کشور/ تولید نسل جدید واکسن تیلریوز دام

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با بیان اینکه سالانه ۳.۵ میلیارد دوز واکسن و فرآورده‌های بیولوژیکی تولید می‌شود، گفت: در صورتی که این میزان فرآورده تولید نشود، دولت برای واردات آن باید ۴۰۰ میلیون دلار هزینه کند.

تشخیص ۱۵ دقیقه‌ای حمله قلبی با حسگر کاغذی

یک حسگر کاغذی جدید نشانگرهای حمله قلبی را تنها ظرف ۱۵ دقیقه تشخیص می‌دهد.

دانشمندان راز تنظیم ساعت داخلی بدن را کشف کردند

گروهی از دانشمندان در سنگاپور و ایالات متحده کشف کردند که چگونه پروتئینی که ساعت بیولوژیکی یا زیستی ما را کنترل می‌کند، عملکرد خود را تغییر می‌دهد و راه‌های جدیدی برای درمان جت لگ و تغییرات فصلی ارائه می‌دهد.

راه شگفت‌انگیز مغز برای دور ریختن مواد زائد

نگاهی بی‌نظیر به درون مغز انسان می‌تواند به توضیح این سوال کمک کند که چگونه مواد اضافی مانند موادی که ایجادشان منجر به بیماری آلزایمر می‌شود توسط مغز از بین برده می‌شوند.

با این نانوفناوری نگران افت قند خون نباشید

نانوذرات جدید «دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس» می‌توانند راه خوبی برای مقابله با افت شدید قند خون باشند و از پیامدهای احتمالی این مشکل جلوگیری کنند.

برنده نوبل پزشکی ۲۰۲۴: چون تلفن در یک اتاق دیگر بود، به تماس کمیته نوبل جواب ندادم!

«ویکتور آمبروس» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۴ در تماس با نوبل پرایز گفت که به تماس کمیته نوبل جواب نداده تا اینکه پسرش با او تماس گرفته و خبر را به او داده است.

برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۴: فکر کردم دوستانم با من شوخی می‌کنند!

«گری راوکون» برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۴ در مصاحبه با نوبل پرایز گفت که پس از شنیدن تماس کمیته نوبل گمان کرده دوستانش با او شوخی می‌کنند.

از کار افتادن یکی از ماهواره‌های کشور به دلیل اثرات آب و هوای فضایی

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به اثرات آب و هوای فضایی بر عملکرد ماهواره‌ها، گفت: یکی از ماهواره‌های پرتاب شده کشور به دلیل مواجهه با پدیده آب و هوای فضایی از کار افتاد.

مصرف ۵۰۰ میلیون دوز واکسن دوگانه پرندگان در سال/بررسی شیوع آنفلوآنزا در ۳۰ مهر

معاون تحقیقات مؤسسه تحقیقات واکسن‌ و سرم‌سازی رازی از مصرف سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دوز واکسن دوگانه پرندگان در کشور خبر داد.

توسعه تایر هوشمندی که با خودرو حرف می‌زند!

شرکت‌های پیرلی(Pirelli) و بوش(Bosch) قرارداد توسعه مشترکی را برای ایجاد یک سیستم «تایر هوشمند» مبتنی بر نرم افزار امضا کردند که دانش سخت افزاری و نرم افزاری بوش را با فناوری حسگرهای یکپارچه تایر پیرلی ترکیب می‌کند.

نظریه‌ای عجیب به نام «ریزسیاه‌چاله‌ها»

دانشمندان می‌گویند سیاه‌چاله‌های کوچک یا ریزسیاه‌چاله‌ها می‌توانند درون سیارک‌ها، قمرها یا حتی سیاراتی مانند سیاره ما پنهان شوند.

دوردست‌ترین کهکشان شبیه به راه شیری کشف شد

ستاره شناسان از کشف دوردست‌ترین کهکشان شبیه به کهکشان راه شیری که تاکنون کشف شده است، خبر می‌دهند که مشاهدات با وضوح بالای تلسکوپ زمینی ALMA جزئیات پیچیده این کهکشان را آشکار کرده است.

کارت‌های هوشمندی که گل و گیاه آپارتمانی از آن تغذیه می‌کنند

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید کارت‌های هوشمند تغذیه گل و گیاه آپارتمانی شده است که جایگزین بسیار مناسبی برای کودهای رایج بازار است و با قراردادن فقط یک عدد از آن کنار خاک گلدان و با آبیاری، کارت آغاز به تأمین تمام عناصر مورد نیاز گیاه می‌کند.

سپرهای محافظت در برابر اشعه، سبک‌تر و کاراتر می‌شوند

محققان نشان دادند که نانوکامپوزیت‌ها جایگزین مناسبی برای سرب هستند و می‌توان از آنها برای محافظت در برابر اشعه استفاده کرد.

تولید دستگاه الکتروریسی تحقیقاتی با قابلیت تولید کانال‌ها و داربست‌های مهندسی بافت

یک شرکت دانش‌بنیان با هدف توسعه صنعت نانوالیاف در ایران اقدام به ارائه دستگاه‌های الکتروریسی صنعتی کرده و تلاش می‌کند محصولات نانوالیافی را به حوزه سلامت و صنعت وارد کند.

تصاویر طوفان میلتون از منظر فضا

ماهواره‌های حاضر در مدار زمین، تصاویر خیره‌کننده‌ای را از پیشروی «طوفان میلتون» ثبت کرده‌اند.

جذب نیروهای امریه در تهران و مراکز سایر استان‌ها از سوی بنیاد ملی نخبگان

بنیاد ملی نخبگان از توان علمی و تخصصی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکتری در قالب جذب نیروهای امریه (کارکنان وظیفه) در تهران و مراکز سایر استان‌های کشور استفاده می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha