• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400091511520
  • منبع : نمایندگی همدان

سالن ورزشی زورخانه دانش آموزی همدان افتتاح شد 

سالن ورزشی زورخانه دانش آموزی همدان افتتاح شد 

ایسنا/همدان آئین افتتاحیه زورخانه دانش آموزی مدارس سما در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با حضور مسئولان ورزش و دانشگاه آزاد و همچنین بازیکنان و مربیان این رشته باستانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، امروز ظهر مراسم افتتاح زورخانه دانش آموزی مدارس در زورخانه دانشگاه آزاد همدان با حضور سید محمد بطحائی، معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی که ریاست سازمان سما را نیز عهده دار است برگزار شد.

غلام‌رضا خاکساری، رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی استان همدان که در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی کشور نیز حضور دارد در کنار مرتضی قائمی، رئیس دانشگاه آزاد همدان، حسین ترابی رئیس دفتر تربیت بدنی دانشگاه آزاد همدان، محمد قیاسوند و سید سجاد موسوی (از ملی پوشان مطرح ورزش باستانی و زورخانه ای استان همدان) و همچنین پیشکسوتان و بازیکنان و مربیان و دانش آموزان استان از دیگر حضار این مراسم به شمار می‌رفتند.

سید محمد بطحائی، معاون آموزش های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در آغاز صحبت های خود ضمن اشاره به اهمیت و تاثیر ورزش باستانی در خلق و خوی جوانان امروز، اظهار کرد: ما ملزم به ترویج ورزش زورخانه و باستانی در میان نسل جوان هستیم و می‌بایست آن ها را به حضور در این میادین تشویق کنیم. شرایط ایجاد انگیزه، شور و نشاط جهت حضور نوجوانان در این رشته فراهم شود.

وی در ادامه اشاره کرد: ورزش زورخانه ای استان همدان سرآمد کشور است و دارای پیشینه ای تاریخی و بی نظیر است.

بطحائی یکی از راهکارهای حل مشکلات اخلاقی امروز جامعه را حضور در میادین ورزش های باستانی می‌داند و تاکید می‌کند: این ورزش تنها به ترویج اخلاق و فرهنگ و احترام به بزرگ‌تر می‌پردازد و در دیگر رشته های ورزشی کم‌تر شاهد این موضوع هستیم که تا این حد به اخلاقیات و فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره شود و رقابت ها در سایه حفظ روحیات و خلق و خوی شرعی باشد.

در ادامه باستانی کاران ملی پوش و همچنین بازیکنان جوان که برخی از آنها از دانش آموزان استان به شمار می‌رفتند با نواختن آوای مرشد حاضر در مراسم وارد گود شدند و حضار از عملکرد چشم‌نواز بازیکنان ورزش زورخانه ای در رده سنین پائین به وجد آمدند و در نهایت در پایان این مراسم از قهرمانان و افتخار آفرینان این رشته در استان همدان در حضور مسئولان، پیشکسوتان و خانواده های ایشان تجلیل به عمل آمد.

شایان ذکر است ورزش باستانی در استان همدان بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و پهلوان فیله همدانی به لحاظ شخصیت پهلوانی شهره خاص و عام بوده است. او در سده هفتم هجری سرشناس ترین پهلوان ایران زمین و یکی از پهلوانان دوره ایلخانی در همدان بوده و علاوه بر فیله همدانی، به علت حضور پهلوانان بزرگ دیگری هم‌چون احمد کوهکش و علی میرزا همدانی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای همدان و باستانی‌کاران همدانی همواره در سطح ایران مطرح بودند. ناگفته نماند پهلوان علی میرزای همدانی همان پهلوان نامدار و بزرگی بود که در عصر قاجار نخستین بازوبند پهلوانی کشور را برای همدان به دست آورد.

در دوران معاصر نیز پهلوانان سیداحمد بطحائی، عبدالله کاظمی روشن، محمد مسچی و قاسم بی‌نیاز از جمله پیشکسوتان مطرح و ارزنده همدانی در ورزش باستانی و پهلوانی به شمار می‌آیند.

قدیمی ترین زورخانه همدان هم زورخانه سعادت است که در محله پل یخچال همدان بنا شده است. به غیر از این زورخانه بیش از ۲۰ زورخانه دیگر در سطح استان همدان فعالیت می‌کنند که به محل تجمع علاقمندان به ورزش باستانی و رسم و رسوم پهلوانی تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha