• دوشنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400091511464
  • خبرنگار : 50182

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه

کرمانشاه 45 هزار "معلول" دارد/ مشاوره ژنتیک و کاهش تصادفات راهکار اصلی کاهش جمعیت معلولان است

کرمانشاه 45 هزار "معلول" دارد/ مشاوره ژنتیک و کاهش تصادفات راهکار اصلی کاهش جمعیت معلولان است

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از خدمات رسانی این مرکز به 45 هزار معلول در سطح استان خبر داد.

دکتر فرحناز محمدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وجود حدود 45 هزار معلول در سطح استان گفت: از این تعداد 37 درصد معلولان جسمی و حرکتی بوده، 22 درصد معلولان ذهنی، 16 درصد معلولان شنوایی، 12 درصد معلولان بینایی، 10 درصد معلولان روان و دو درصد معلولان با مشکلات صوت و گفتار هستند.

وی افزود: در زمینه تعداد معلولان نسبت به جمعیت تقریبا با میانگین کشوری برابر هستیم.

این مسئول در خصوص شدت معلولیت ها در استان هم یادآور شد: از مجموع جمعیت معلولان استان، 12 درصد دارای معلولیت خیلی شدید، 42 درصد شدید، 26 درصد متوسط و 20 درصد دارای معلولیت خفیف هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت 12 مرکز شبانه روزی معلولان در استان گفت: از این تعداد هفت مرکز مربوط به معلولان ذهنی است که 400 مددجو را تحت حمایت دارد.

وی افزود: همچنین از این تعداد چهار مرکز مربوط به بیماران روان است که در حال حاضر 450 مددجو را تحت حمایت دارد.

محمدی خاطرنشان کرد: همچنین یک مرکز بصورت مرکز چند معلولیتی در استان فعال است که خدمات رسانی به 40 معلول را برعهده دارد.

27 هزار معلول در استان "مستمری ماهانه" می گیرند/ پرداخت حق پرستاری به 2100 معلول

محمدی در ادامه با اشاره به پرداخت حق پرستاری به برخی معلولان استان گفت: در حال حاضر 2100 معلول استان از حق پرستاری استفاده می کنند.

وی افزود: این معلولان شامل 700 معلول ضایعه نخاعی و 1400 معلول بسترگرا هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه همچنین از پرداخت حق ایاب و ذهاب به 1550 نفر از معولان استان خبر داد.

محمدی گفت: 1250 نفر از معلولان استان نیز کمک هزینه تامین وسایل بهداشتی دریافت می کنند که عمده این معلولان را معلولان ضایعه نخاعی و بستری گرا تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: از حدود 45 هزار معلول استان نیز 27 هزار و 800 نفر مستمری ماهانه دریافت می کنند.

مهمترین دغدغه معلولان، اجرای قانون "حمایت از افراد دارای معلولیت" است

محمدی در ادامه در تشریح مشکلات جامعه معلولان گفت: اولین مشکل و دغدغه معلولان بحث اجرایی شدن قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

وی افزود: اجرایی شدن این قانون شرایط بهتری را برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و خدمات کارآفرینی و اشتغال و نیز مناسب سازی محیط های شهری برای معلولان رقم می زند.

محمدی تصریح کرد: یکی از خواسته های اصلی معلولان اجرایی شدن قانون سه درصد در بحث استخدام های اداری است که دستگاه موظفند سه درصد از سهمیه استخدام خود را به جامعه معلولان اختصاص دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: متاسفانه این قانون در بسیاری موارد نادیده گرفته می شود و حتی برخی معلولان علی رغم قبولی در آزمون در مراحل بعد بنا به دلایلی در ادارات پذیرفته نمی شوند.

محمدی تامین وسایل کمک توانبخشی را مشکل دیگر جامعه معلولان عنوان کرد و افزود: در حاضر تامین ویلچر، عصا، پوشینه بهداشتی و واکر برای بسیاری معلولان به دلیل هزینه های بالا مشکل است.

وی افزود: همچنین تامین برخی از این وسایل از جمله "سمعک" به دلیل تحریم های صورت گرفته در این حوزه با سختی فراوانی همراه است.

این مسئول خاطرنشان کرد: بهزیستی به دلیل محدودیت های اعتباری قادر به تامین نیاز تمام مددجویان و بویژه جامعه معلولان نیست و نیاز است که در این زمینه خیرین و موسسات خیریه به کمک بیایند.

انجام مشاوره‌های ژنتیک و کاهش تصادفات 2 راهکار مهم برای کاهش معلولیت‌هاست

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه با تاکید بر لزوم پیشگیری از بروز معلولیت ها گفت: یک بخش از معلولیت ها ژنتیکی است و می توان با انجام مشاوره های ژنتیکی از بروز آن پیشگیری کرد.

وی افزود: در همین زمینه مراکز مشاوره ژنتیک در سطح استان فعال بوده و به زوجین بویژه زوجینی که سابقه معلولیت در فامیل آنها وجود دارد، مشاوره می دهند.

محمدی گفت: این میان برخی زوجین دارای معلولیت باید توجه ویژه ای به امر مشاوره داشته باشند، بویژه افراد دارای معلولیت ناشنوایی، چرا که عمدتا این افراد با یکدیگر ازدواج کرده و نیاز است که حتما مشاوره ژنتیک انجام دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه غربالگری حین بارداری را هم توصیه کرد و افزود: این غربالگری ها بویژه برای پیشگیری از تولد نوزادان با بیماری "سندرم داون" که نوعی معلولیت ذهنی است، موثر می باشد.

محمدی به لزوم غربالگری های بعد از تولید هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نوزادان در بحث شناسایی معلولیت شنوایی و کودکان سه تا شش سال در بحث معلولیت بینایی در سطح استان غربالگری می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه بخش دیگری از معلولیت ها به دلایل حوادث مختلف صورت می گیرد، گفت: متاسفانه در این بین حوادث جاده ای سهم عمده ای در ایجاد معلولیت ها دارند.

وی افزود: اگر قوانین راهنمایی و رانندگی با شدت بیشتری اجرایی شده و آمار تصادفات کاهش یابد، قطعا تاثیر بسیاری در کاهش جامعه آمار معلولان خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha