• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400090201566
  • خبرنگار : 50175

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد:

بیش از ۹۰ درصد آسیب‌های اجتماعی با اختلالات شایع روان‌پزشکی همراه است

بیش از ۹۰ درصد آسیب‌های اجتماعی با اختلالات شایع روان‌پزشکی همراه است

ایسنا/لرستان مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد گفت: بیش از ۹۰ درصد موارد آسیب‌های اجتماعی با اختلالات شایع روان‌پزشکی همراه است.

محمد مهرافزون در جلسه ستاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بروجرد که امروز دوم آذرماه در سالن اجتماعات فرمانداری بروجرد برگزار شد، اظهار کرد: طرح ملی نماد یک پروژه ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان و رویکردی جامع برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس با هدف توانمندسازی معلمین دانش آموزان و والدین با شرکت در دوره‌ها آموزشی در برابر آسیب‌های اجتماعی است که توسط نهاد آموزش‌وپرورش و نهاد خانواده به جامعه تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی علت مراجعه دانش‌آموز به اتاق مشاور مدرسه و یا رفتار او در مدرسه جز تشخیص‌های اولیه است چون ممکن است دانش‌آموز دچار آسیب‌های اجتماعی شده باشد و برای دریافت کمک به اتاق مشاور مراجعه کرده است.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد موارد آسیب‌های اجتماعی با اختلالات شایع روان‌پزشکی مانند اختلال دوقطبی، اختلال مرزی، افسردگی، سو مصرف موارد و اختلال اضطرابی همراه است.

مهرافزون اضافه کرد: همچنین استرس‌های بالای محیط مدرسه و خانواده، ضعف در مهارت کنترل هیجانات، ضعف در مهارت‌های زندگی و ... نیز از علل عمده به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی است.

وی با اشاره به سند ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی و هدف از تنظیم آن، افزود: تنظیم این سند ایست به آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزی است که در شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی تحت عنوان میثاق همکاری‌های همه‌جانبه ۹ دستگاه اجرایی وزارت آموزش‌وپرورش، قوه قضائیه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، وزارت تعاون، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام، وزارت بهداشت، ناجا و سازمان بهزیستی کل کشور به تصویب رسیده است.

مدیر آموزش‌وپرورش بروجرد بیان کرد: در این سند تفاهم چندجانبه که در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر تلاشی سازمان یافت، علمی و فراقوه‌ای، ائتلاف ملی به‌منظور استقرار نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان با هدف استفاده حداکثری از توان و ظرفیت علمی، خدمتی، حمایتی، اجرایی، نظارتی و تأمینی تأکید شده است.

مهرافزون ادامه داد: کلیات این سند تفاهم پیگیری، پیشگیری و مهارکردن آسیب‌های اجتماعی درسی فضای مهم مدرسه، خانه و محله با تأکید بر مدرسه است که وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط باید در خصوص غربالگری دانش آموزان، آموزش توانمندسازی و پیشگیری از خطرات احتمالی و آسیب‌های اجتماعی و جرائم اقدام عاجل را داشته باشند.

وی با اشاره به مهمترین اهداف این سند مانند ترویج سبک زندگی اسلامی _ ایرانی، پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری، شناسایی دانش آموزان آسیب‌پذیر، حمایت و هدایت دانش آموزان و مداخله آنی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، کنترل و کاهش میزان بروز اعتمادبه‌نفس، تصریح کرد: طرح نماد را طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است که در قالب این در کنترل و کاهش میزان بروز اعتیاد و دیگر آسیب‌های اجتماعی در جامعه از طریق مدارس دنبال می‌شود در طرح نماد معلمان دانش‌آموزان و والدین آن‌ها با شرکت در دوره‌های آموزشی در برابر آسیب‌های اجتماعی توانمند می‌شوند، در طرح نماد دانش آموزان و اولیا آنان ازنظر شاخص‌هایی چون خشونت گری، بزهکاری، کودک‌آزاری فقر و اعتیاد و آسیب‌های فضای مجازی و... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha