• سه‌شنبه / ۲ آذر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۱
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400090201272
  • خبرنگار : 50175

مدیر آموزش و پرورش بروجرد:

مدیران و معلمان باید مسلح به دانش پژوهشی شوند

مدیران و معلمان باید مسلح به دانش پژوهشی شوند

ایسنا/لرستان مدیر آموزش و پرورش بروجرد گفت: مدیران و معلمان باید مسلح به دانش پژوهشی شوند.

محمد مهرافزون در جلسه کمیته اجرایی پژوهش سرای جابربن حیان مدیریت آموزش و پرورش بروجرد که امروز دوم آذرماه در سالن کنفرانس این اداره برگزار شد، اظهار کرد: پژوهش سرا مکانی برای تعامل اثربخش مدارس با محیط‌های متنوع یادگیری و ایجاد زمینه‌های متفاوت یادگیری با توجه به تفاوت‌های فردی برای دانش‌آموزان است.

وی تصریح کرد: پژوهش سراها جهت شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد، هدایت استعدادها، پرورش خلاقیت فردی و گروهی دانش‌آموزان، گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان تاسیس شده است.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد تقویت و اشاعه فرهنگ مطالعه و پژوهش را برای نسل جدید که نسلی متفکرتر است را لازم دانست و خاطرنشان کرد: جذب و هدایت دانش آموزان برترعلمی و هدایت آنان به سمت یافته‌های جدید علمی، پژوهشی و تربیتی از مهمترین برنامه‌های پژوهش‌سرا است و بسترسازی و ایجاد زمینه‌های مناسب و مطلوب برای دسترسی آسان دانش آموزان به بهترین علمی‌ترین منابع یادگیری را باید در پژوهش‌سراهای ما به نحوه احسن انجام گیرد.

مهرافزون به آموزش‌های مبتنی بر ایجاد زمینه برای تحقق پژوهش و پروژه‌های تحقیقاتی و حمایت از تولید ایده‌ها و یافته‌های علمی –پژوهشی و تجاری سازی آنها در پژوهش‌سراها تاکید کرد و افزود: لازمه داشتن اعتقاد جهت تغییر در آینده پژوهشی دانش آموزان و آشنایی دانش آموزان با علوم و فنون نوین با کشف علایق واستعدادهای آنان صورت می‌گیرد که موجب بهره‌وری بهینه سیستم موفق آموزشی و پژوهشی می‌شود و هدایت دانش آموزان به سمت مهارت‌های محوری و پژوهشی ثمر شیرین آن است.

وی اضافه کرد: مهمترین وظایف این مراکز برنامه‌ریزی برای ایجاد زمینه‌های بروز خلاقیت و نوآوری دانش آموزان؛   برنامه‌ریزی برای تقویت روحیه همکاری و مشارکت دانش آموزان در انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی؛ برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌ها و جشنواره‌های علمی؛   ایجاد بانک اطلاعاتی مورد نیاز دانش‌آموزان؛ ایـجاد کـارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و کتابخانه مورد نیاز برای انجام پژوهش‌های دانش آموزی؛ حمایت از دانش آموزان پژوهشگر و نظارت و هدایت طرح‌های تحقیقاتی آنان است.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد بیان کرد: پژوهش‌سرا این امکان را دارد که بتواند با ارائه کلاس‌های آزمایشگاهی به‌صورت تخصصی زمینه  بروز خلاقیت فکری نوآموزان درعرصه‌های علمی را صیقل داده، معلمین را علاقه‌مند و دانش‌آموزان را مشتاق‌تر از گذشته به یادگیری دعوت کند ودر راستای اجرای این سیاست، اولیا هم در چند و چون کار قرار گرفته و اذهان آنان متوجه این اتفاقات شگرف خواهد شد.

مهرافزون ادامه داد: پژوهش‌سرای بروجرد در میان شهرستان‌ها و مناطق استان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و ظرفیت بسیار خوبی برای پژوهش‌های علمی فرهنگیان و دانش آموزان است و شایسه است مدیران مدارس شهر و روستا با پوهش‌سرا تعامل و همکاری لازم را برای پیشبرد و پیشرفت هدایت دانش آموزان به سمت پژوهش‌های علمی و مهارت‌های فنی را داشته باشند و پژوهش یکی از شاخص‌های مهم  نظام‌ تعلیم و تربیت است.

وی ضمن اشاره به اینکه مدیران و معلمان باید مسلح به دانش پژوهشی شوند تا بتوانند دانش آموزانی پژوهشگر تربیت کنند، اظهار کرد: پژوهش‌سراها با عنایت به رسالت آموزش و پرورش در زمینه شناسایی و شکوفایی استعدادها و ارتقای شایستگی‌ها و ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت‌ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش‌آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم کنند، تحقیق و پژوهش‌های فردی و گروهی در بین دانش‌آموزان متناسب با نیازهای کشور و فعالیت‌های علمی و کاربردی رونق پیدا کند.

گفتنی است، در این جلسه خانم کردی مدیر پژوهش‌سرا گزارشی جامع از عملکرد پژوهش‌سرا ارائه دادند و معاونین آموزش ابتدایی و متوسطه و سایر اعضا نظرات و پیشنهادات سازنده خود را مطرح‌ کردند و جهت ارتقای سطح کمی و کیفی  پژوهش‌سرا به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha