• چهارشنبه / ۲۶ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400082620223
  • منبع : نمایندگی همدان

اندر احوالات "پروژه پیچ زندان" یا "اسکای مال"!

اندر احوالات "پروژه پیچ زندان" یا "اسکای مال"!

ایسنا/همدان پروژه پیچ زندان همدان موسوم به "اسکای مال" همان پروژه اقتصادی است که هر از چندگاهی به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان و رسانه‌های همدان تبدیل می‌شود و پس از خبرساز شدن، حجمی از اظهار نظرهای کارشناسانه و البته غیرکارشناسانه را به همراه می‌آورد.

به گزارش ایسنا، اسکای مال که گفته می‌شود یکی از بزرگترین پروژه‌های عمرانی همدان است قرار است با مشارکت بخش خصوصی و شرکت مخابرات اجرا شود. همچنین باز هم گفته می‌شود قرار است این پروژه تحولی در حوزه سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی شهر به وجود بیاورد که همه این اتفاقات برای شهری مثل همدان بسیار پسندیده است.

از طرف دیگر اما با آغاز پروژه اسکای مال موجی از نگرانی‌ها از طرف دانشگاهیان و فعالان حوزه‌های مختلف به گوش رسید که قابل تامل بود. پس از گذشت مدت‌ها از آغاز پروژه فوق نظرات و دغدغه‌های مختلف همچنان وجود دارد و قطعا آنچه باید در اولویت قرار بگیرد "صلاح مردم همدان" است.

دانشیار رشته طراحی شهری دانشگاه بوعلی‌سینا، درباره نقاط قوت و ضعف پروژه اسکای مال به خبرنگار ایسنا، گفت: از جمله نقاط قوت پروژه فوق این است که زمینی که در وضعیت بلاتکلیف است احیا می‌شود و رونق اقتصادی نسبی در منطقه ایجاد شود و می‌تواند مشوقی برای سرمایه‌گذاری بلند مدت در استان باشد.

دکتر حسن سجادزاده ادامه داد: استان همدان تاکنون پروژه‌ای به این بزرگی نداشته و اسکای مال می‌تواند نقطه عطفی باشد تا پروژه‌هایی با این مقیاس در شهر ایجاد شود و بتواند در کسب‌وکار و رونق اقتصادی و گردشگری موثر باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه نقاط ضعف پروژه بیشتر از نقاط قوت آن است، در ابتدا باید گفت با پروژه اسکای مال مشکلی نداریم اما در مورد جانمایی آن بحث جدی وجود دارد و این پروژه می‌توانست در مکان بهتری باشد.

سجادزاده اضافه کرد: مهم‌ترین ضعف پروژه این است که مطالعات و پیوست اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ترافیکی ندارد و قطعا تاثیرات خود را در دراز مدت در بافت شهری خواهد گذاشت، بنابراین چالش اصلی پروژه، فقدان مطالعه راهبردی و پیوست‌های اجتماعی و اقتصادی و به ویژه مکان‌یابی پروژه است که اولویت‌بندی نشده و اولویت‌ها و نقاط مختلفی بیشتری در همدان وجود داشت.

این مدرس دانشگاه مشکل دیگر پروژه اسکای مال را فقدان نظام ترافیکی دانست و مطرح کرد: مدل ترافیکی برای این پروژه وجود ندارد و با توجه به موقعیت آن و مشکلات ترافیکی همدان، با احداث پروژه مشکلات ترافیکی خیابان‌های اطراف چند برابر می‌شود و مجالی برای حرکت و عبور خودروها وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: نقطه ضعف دیگر پروژه بحث تراکم و کانسپت معماری آن است به طوری که بهره‌گیری از معماری ایرانی و مبتنی بر اقلیم و فرهنگ همدان و مبتنی بر زمینه‌های الگوهای معماری شهر که بتواند هویت بافت را حفظ کند و در رقابت با بناهای فاخر و آرامگاهی شهر نباشد، ضرورت دارد.

سجادزاده با اشاره به اینکه همدان شهری دایره‌ای و شعاعی است،  افزود: وقتی پروژه‌ای با این مقیاس در بافت‌های شهری ایجاد می‌شود هدفش باید محرک توسعه باشد. علاوه بر این در حاشیه شهر و مناطق محروم زمین‌های خاصی وجود دارد که این پروژه می‌توانست آنجا احداث شده و برای مردم موثرتر باشد.

اندر احوالات "پروژه پیچ زندان" یا "اسکای مال"!

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا ساخت پروژه قطعا برای سرمایه‌گذار سود بسیار خوبی دارد اما برای مردم همدان چطور؟ بحث این است که مردم هم نباید از عواید پروژه بی‌بهره باشند و وقتی این حجم از ترافیک و ازدحام را به این منطقه بیاوریم بافت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  

وی در ادامه مطرح کرد: اگر پروژه در مکان‌یابی مناسب‌تری و با مطالعه خاص و پرداختن به نظام ترافیکی مثل حمل و نقل عمومی و حمل و نقل هوشمند اجرا می‌شد می‌توانست اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

سجادزاده همچنین بیان کرد: مسئله بعدی منظر زیست محیطی پروژه فوق است و از آنجا که همدان در حوزه محیط زیست با چالش‌های جدی مواجه است بلند مرتبه‌سازی، دید به سمت کوه‌های الوند را می‌گیرد و شاید اگر پروژه می‌توانست با رویکرد معماری سبز طراحی شود توجیه پذیر می‌شد اما متاسفانه با اصول معماری سبز و هوشمند طراحی نشده است.

این مدرس رشته طراحی شهری نکته دیگر را بحث تنوع عملکردها دانست و گفت: مشاور طرح اذعان می‌کند این موضوع لحاظ شده است اما می‌توان روی این قضیه مانور داد.

به گفته سجادزاده پروژه مال‌ها در ایران نتوانستند موفق شوند زیرا زمینه‌های این گونه پروژه‌ها با زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی ما سنخیت لازم را ندارد و طراحان و مطالعه‌گران این حوزه نیز هزینه‌ای برای مطالعه آن در نظر نگرفته‌اند در حالی‌که باید پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری پروژه در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دیده می‌شد.

وی همچنین بیان کرد: ناسازگاری کاربری‌ها نیز در این پروژه وجود دارد و اجرای آن با وجود بیمارستان‌های اطراف، مراکز فروش و بافت‌های مسکونی می‌تواند در دراز مدت آسیب‌های خاصی ایجاد کند.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به اینکه پروژه موسوم به "اسکای مال" فاقد پروانه ساختمانی است و تصرف پیاده‌رو و معبر در این پروژه فاقد وجاهت قانونی است، گفت: تاثیرات ترافیکی این پروژه باید دقیقا بررسی شود.

مهدی حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: پروژه فوق نقاط ضعف و قوتی دارد که بخش‌هایی از آن آسیب‌زاست و بخش‌هایی با اصلاحات می‌تواند عملکرد خوب و مثبتی برای شهر داشته باشد.

وی مطرح کرد: طبق ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، هر گونه عملیات عمرانی در شهر، محدوده و حریم، بایستی از قبل اقدام به اخذ مجوز کند و قبل از گرفتن مجوز یا پروانه ساختمانی پروژه‌ای حق شروع ندارد و از آنجایی که این روال در شهر برای شهروندان پیاده می‌شود برای پروژه‌ها هم باید به همین شکل باشد. 

حیدری با اشاره به اینکه شروع عملیات عمرانی و ساخت‌وساز قبل از گرفتن پروانه خلاف قانون است، اظهار کرد: به عنوان مثال گودبرداری این پروژه بدون نقشه سازه‌های نگهبان خطرآفرین است و یا اینکه هنوز مهندسین ناظر رسماً انتخاب و معرفی نشدند و مسئولیت آنها رسما شروع نشده و این پروژه هنوز پروانه ندارد و عملیات عمرانی‌اش خلاف قانون است.

عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه ماهیت موضوع نیز قابل بررسی است، شرح داد: سرمایه‌گذاری امری پسندیده است و همه از آن حمایت می‌کنیم اما آنچه اهمیت دارد این است که سرمایه‌گذاری واقعی صورت بگیرد که آورده‌ای برای سرمایه‌گذار، مردم و شهر داشته باشد و این‌طور نباشد که انبوهی از عوارض و آسیب‌ها و تاثیرات منفی برای مردم و شهر در پی داشته باشد.

اندر احوالات "پروژه پیچ زندان" یا "اسکای مال"!

وی اضافه کرد: این پروژه ظاهراً حدود ۹۰ هزار متر مربع فضا ایجاد می‌کند و انبوهی از مخاطبان را به خود اختصاص می‌دهد، همچنین با اجرایی شدن پروژه حدود هزار خودرو بیشتر از معابر فعلی میرزاده عشقی و هنرستان تردد خواهند کرد و با توجه به اینکه در حال حاضر این منطقه در ساعت‌هایی گره ترافیکی دارد تردد این خودروها باعث ترافیک بیشتر خواهد شد.

حیدری با اشاره به اینکه کاربری این مکان تجاری نبوده و نیاز  به تغییر کاربری دارد، افزود: کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری را منوط به مطالعات ترافیکی و پیوست‌های فرهنگی کرده است و این پیوست‌ها باید مسیر درست خود را طی کنند.

به گفته رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان اگر به رشد متوازن شهر اعتقاد داریم نباید همه مراکز تجاری و پروژه‌های عظیم را در مناطق خاص متمرکز کنیم چرا که این کار با اصول پدافند غیرعامل و اصول رشد متوازن شهر سازگار نیست.

وی همچنین بیان کرد: این پروژه در دوره‌ی قبل شورا امتیازات خاصی از جمله تخفیف و تقسیط عوارض به صورت همزمان گرفت که البته ظاهرا شورای قبل مصوبه تخفیف را ملغی کرده است، از طرف دیگر امتیازات ویژه قابل بررسی است که آیا این شرایط را برای همه پروژه‌ها قائل می‌شوند یا فقط برای پروژه‌های خاصی در نظر گرفته می‌شوند.

حیدری با اشاره به اینکه طبق قرارداد بین سرمایه‌گذار و شرکت مخابرات، سهمی که به مخابرات می‌رسد درصد منطقی نیست، اظهار کرد: همجواری پروژه با دو بیمارستان، دستگاه امنیتی و مراکز تجارتی نیز از جمله موضوعاتی است که باید مد نظر قرار گیرد. 

عضو شورای شهر همدان افزود: اجرا شدن این پروژه باعث می‌شود سایزینگ انشعابات منطقه برای خدمات رسانی به این پروژه تحت‌الشعاع قرار گیرد و دگرگونی جدی در منطقه حاصل شود و به نظر می‌رسد عوامل این پروژه صرفا به دنبال سود هستند و دغدغه عوارض و آسیب های شهری ایجاد شده را ندارند.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان هم به خبرنگار ایسنا، گفت: درباره اینکه این پروژه می‌توانست در مکان بهتری جانمایی شود حرفی نیست و منتقدان اشاره درستی به این قضیه دارند و ما هم مخالفت‌های کارشناسانه را می‌پذیریم.

حمید بادامی‌نجات با اشاره به اینکه دوره قبل شورا در جانمایی پروژه تاثیری نداشته است، افزود: برای این زمین ارزش افزوده و سرمایه‌گذار تعریف کردند و مالک و سرمایه‌گذار نیز توجیه اقتصادی در این مکان دیدند و مسیرهایی مانند کمیسیون ماده ۵ و کمیته فنی را طی کردند.

وی با اشاره به اینکه بعضی‌ به درصد کمیته فنی و ماده ۵ نقد دارند که افراد مرتبط باید به این سوالات پاسخ دهند، اظهار کرد: باید در مباحث سرمایه‌گذاری با ظرافت به موضوعات نگاه کنیم چراکه  بسیاری از اظهار نظرها باعث می‌شود سرمایه‌گذارها رغبت به سرمایه‌گذاری در همدان نداشته باشند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه شکست بعضی از پروژه‌ها باعث می‌شود در آینده حوزه امنیت سرمایه‌گذاری در شهر به خطر بیفتد، مطرح کرد: به عنوان نمونه سرمایه‌گذاری چندین پروژه بزرگ در همدان شروع شده و پروژه‌های عصر طلایی هگمتانه، پرشین یاقوت، میدان بار و پروژه ترک‌ها در خارج از شهر هستند و مشکلات ترافیکی هم ندارند اما در همه آنها به نحوی گره افتاده و به نتیجه نرسیده‌اند.

اندر احوالات "پروژه پیچ زندان" یا "اسکای مال"!

وی با اشاره به اینکه پروژه اسکای مال از دوره چهارم شورا شروع شده است، عنوان کرد: هر یک از پروژه‌های نامبرده مخالفینی دارند و بهرحال پروژه‌هایی در حجم بزرگ مخالفینی دارند و هیچ گاه اتفاق نظر در مورد این‌گونه پروژه‌ها وجود ندارد بنابراین حتما عارضه‌هایی در آن است بنابراین نمی‌توانیم یک پروژه سرمایه‌گذاری را صددرصد مفید ببینیم و مخالفان هم براساس استدلال‌هایی مخالفت می‌کنند.  

عضو شورای شهر همدان مطرح کرد: به عنوان مسئولان و تصمیم‌گیران شهر باید تلاش کنیم صلاح و صرفه مردم را ببینیم تا کمترین عارضه برای شهر ایجاد شود و مزایای آن را هم مد نظر قرار دهیم.

به گفته بادامی‌نجات امروز بزرگترین مشکل کشور اشتغال و در همدان فرار سرمایه‌گذار و عدم سرمایه‌گذاری است و باید به این نکته توجه شود که چرا همدانی‌ها تمایل ندارند در شهر خود سرمایه‌گذاری کنند.

وی اظهار کرد: اگر این پروژه شکست بخورد سرمایه‌گذای متوقف شده تا ۲۰ سال آینده در ذهن سرمایه‌گذاران خواهد ماند بنابراین باید با ظرافت در این موضوعات تصمیم بگیریم و همه جوانبش را بسنجیم به عبارت دیگر متوقف کردن پروژه آسیبی جدی برای شهر است و به سرمایه‌گذاری در استان آسیب می‌زند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha