• شنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400082216961

در آستانه روز جهانی دیابت؛

رژیم غذایی پیشگیری از دیابت بارداری چیست؟

رژیم غذایی پیشگیری از دیابت بارداری چیست؟

ایسنا/یزد کارشناس امور تغذیه و عضو کمیته گردشگری خوراک یزد در خصوص تاثیر رژیم غذایی در کنترل دیابت بارداری توضیح داد.

«سیده الهام حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این که یکی از مشکلاتی که در طول دوره بارداری ممکن است مادر را درگیر کند، ابتلا به دیابت بارداری (GDM) است، اظهار کرد: این بیماری عموما بین هفته‌های ۲۴ و ۲۸ بارداری بروز پیدا می‌کند و در این خصوص بیمار باید هم‌زمان، تحت نظر پزشک متخصص زنان و غدد قرار گیرد تا از بروز مشکلات و عوارض احتمالی قند خون بالا در امان بماند.

وی افزود: اگر این بیماری تحت کنترل قرار نگیرد، مسبب ابتلای کودک به دیابت و درگیری مادر و کودک با عوارض ناشی از این بیماری در حین زایمان و حتی پس از زایمان خواهد بود.

این کارشناس با بیان این که هرچند دیابت بارداری خطر ابتلا به دیابت نوع دو را پس از زایمان افزایش می‌دهد، تصریح کرد: باور غلطی که در مورد دیابت بارداری در جامعه وجود دارد این است که این بیماری فقط افرادی که از قبل مبتلا به دیابت هستند را درگیر می‌کند، در صورتی که اگر فردی در دوران بارداری با این موضوع درگیر باشد اصلا به این معنا نیست که قبل از بارداری مبتلا به دیابت بوده یا بعد از بارداری قرار است که مبتلا شود.

وی با اشاره به این که دیابت بارداری علامت خاصی ندارد که بتوان توسط آن‌ بیماری را تشخیص داد، گفت: این بیماری صرفاً توسط آزمایش خون تک یا دو مرحله‌ای قابل تشخیص است اما علائم خفیفی مانند خستگی، تاری دید، عطش بی‌اندازه و تکرر ادرار حتی به صورت خفیف می‌تواند نشانگر دیابت بارداری باشند.

وی با بیان این که دیابت بارداری یک بیماری کاملا قابل کنترل است، گفت: این بیماری در بعضی از موارد صرفاً با تغذیه مناسب و فعالیت بدنی منظم کنترل می‌شود اما ممکن است پزشک معالج، با توجه به سطح قند خون مادر، علاوه بر ارجاع مادر باردار به متخصص تغذیه برای دریافت برنامه غذایی مناسب، در طول روز یک تا چند دوز تزریق انسولین را تجویز کند و از مادر بخواهد با دستگاه‌های سنجش قند خون خانگی در طول روز قند خونش را کنترل کند تا از افت و خیز بیش از حد قند خون جلوگیری شود.

حسینی با تاکید بر این که رژیم غذایی صحیح توام با فعالیت بدنی متناسب با دوران بارداری، باعث مدیریت بهتر دیابت بارداری می‌شود، گفت: در این دوران مادران باردار باید توجه ویژه‌ای به میزان دریافت روزانه چربی، پروتئین و به ویژه کربوهیدرات از برنامه غذایی‌شان داشته باشند، علاوه بر این توزیع اصولی مواد غذایی باید توسط متخصص تغذیه در رژیم غذایی این بیماران اعمال شود تا بتوانند سطح قند خونشان را بهتر کنترل کنند.

به گفته وی، در افراد مبتلا به دیابت بارداری یا برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در دوران بارداری، باید توزیع کربوهیدرات در برنامه غذایی بارداران همراه با فاصله‌گذاری مناسب بخصوص اگر انسولین مصرف می‌کنند، اعمال شود.

این کارشناس با بیان این که کربوهیدرات‌های سالمی که می‌توان در این دوران استفاده کرد، شامل نان و غلات کامل، برنج، حبوبات، میوه‌هایی با شاخص قند پایین مانند گلابی، سیب و سبزیجات نشاسته‌دار مانند سیب‌زمینی و نخود فرنگی است.

وی با بیان این که زنان باردار در طول روز باید حتما دو تا سه وعده از گروه پروتئین‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنند، گفت: منابع پروتئینی سالمی که برای این دوران توصیه شده شامل: گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، تخم‌مرغ و گوشت مرغ بدون پوست و چربی است.

حسینی تصریح کرد: گروه چربی‌ها که عموم افراد به اشتباه فکر می‌کنند که باید از رژیم غذایی حذف شوند، شامل دانه‌ها و آجیل‌های خام بدون شور شدن و همچنین جایگزین کردن روغن‌های گیاهی مثل زیتون، آفتابگردان‌ و کانولا با کره و سایر روغن‌های جامد است.

به گفته وی، دیابت بارداری اگر به خوبی مدیریت و کنترل نشود منجر به بروز عوارضی نظیر وزن بالای نوزاد هنگام تولد، مشکلات تنفسی، قند خون پایین یا در مواردی تولد فرزند مبتلا به دیابت برای فرزندان شده و علاوه بر این برای مادر باردار مشکلاتی نظیر ماندگاری دیابت و تبدیل به دیابت نوع دو را به همراه  خواهد داشت.

این کارشناس حوزه تغذیه تصریح کرد: هرچند پیشگیری از این بیماری به طور کامل عملا غیرممکن به نظر می‌رسد اما می‌توان با رعایت یک سری اصول، ریسک ابتلا را کاهش داد.

وی با بیان این که بهتر است اگر فردی قصد بارداری دارد، از چند ماه قبل از اقدام برای بارداری تحت نظر پزشک متخصص و همچنین متخصص تغذیه قرار گیرد، گفت: به این شکل، میتواند یک رژیم غذایی اصولی و سالم داشته باشد، به طور منظم ورزش کند و همچنین اگر اضافه وزن دارد، وزن خود را کاهش دهد.

حسینی خاطرنشان کرد: هر چند عواملی مانند تری‌گلیسیرید بالای خون، فشار خون بالا، کمبود کلسترول در خون و داشتن سابقه خانوادگی دیابت نیز می‌توانند در ابتلای مادر باردار به دیابت نقش داشته باشند که بهتر است تحت کنترل قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha