• شنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400082216550

رئیس شورای شهر یزد مطرح کرد؛

حذف خودرو از بافت تاریخی مقدم بر حذف هزینه پارکینگ است

حذف خودرو از بافت تاریخی مقدم بر حذف هزینه پارکینگ است

ایسنا/یزد رئیس شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به مطالبه برخی از فعالان گردشگری در خصوص حذف اخذ حق پارکینگ از اماکن اقامتی، لزوم پیاده محوری به جای خودرو محوری در بافت تاریخی را در اولویت خواند و گفت: البته باید به صورت کارشناسی و با رویکرد تعدیل هزینه‌ها و با عنوان حمایت از گردشگری در این باره تصمیم‌گیری کنیم.

«غلامحسین دشتی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص مسئله اخذ حق پارکینگ برای اماکن اقامتی یزد مانند هتل‌ها در بافت تاریخی، اظهار کرد: هنوز این مقوله در محل بحث قرار دارد و مشکل پارکینگ وجود دارد که باید آن را حل و فصل کنیم، لذا حرف اولمان این است که از رفتن وسایل نقلیه و موتوری و ماشینی جلوگیری شود.

وی افزود: اقدامی که دوره قبل انجام شده و ما هم به نوعی باید آن را اصلاح و ادامه دهیم این است که موتورهای برقی بدون صدا و آلودگی را باید در بافت برای خدمات رسانی و اقدامات امدادی به جریان بیندازیم و از ورود خودروها به طور حداکثری جلوگیری کنیم.

این مسئول با بیان این که ترویج دوچرخه سواری و پیاده محوری را باید رونق دهیم، گفت: آتش‌نشانی و نیروهای امنیتی هم تا جایی که امکان دارد بهتر است از موتورهای برقی استفاده کنند.

وی با بیان این که مطالبه هتلداران  و افرادی که قرار است در بافت تاریخی سرمایه گذاری کنند این است که حق پارکینگ توسط شهرداری اخذ نشود، گفت: شهرداری برای تامین هزینه‌ها و سرویس دهی‌هایش نیازمند هزینه است، ما این هزینه‌ها را از چه محلی تامین کنیم؟ آیا پیشنهاد می‌کنید از جای دیگری از شهر هزینه‌ها را دریافت کرده و در بافت تاریخی هزینه کنیم؟

این مسئول با تاکید بر این که توسعه گردشگری با ارتقای خدمات و کیفیت خدمات رسانی در دستور کار است، گفت: در این بخش همکاری می‌کنیم اما اینکه هزینه را از محلی دیگری برای خدمات‌رسانی در بافت تاریخی صرف کنیم، منطقی نیست.

وی افزود: لذا باید به صورت کارشناسی و با رویکرد تعدیل هزینه‌ها و با عنوان حمایت از گردشگری در این باره تصمیم گیری کنیم ولی در عین حال سیاست کلی ما در گردشگری این است که هزینه‌های شهرداری را از مسیرهای درآمدزایی صحیح تامین کنیم و فشارهایی که وجود دارد و ما ناچار هستیم از محل دیگری هزینه کنیم، حل شود.

دشتی با بیان این که گردشگری یکی از اولویت‌های شهرداری و شوراست، گفت: از آنجایی که شرح وظایف مستقیم حوزه گردشگری بر عهده اداره کل میراث فرهنگی است، ما به صورت غیرمستقیم به این حوزه ورود می‌کنیم.

وی با اشاره به این که ایجاد خدمات لازم یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری است، تصریح کرد: بحث هتل‌ها، سرویس‌دهی‌ها و نظافت شهر و همچنین محیط و زیباسازی شهری است که مجموعا به طور مستقیم در آن‌ها ورود می‌کنیم که برای توسعه گردشگری یزد لازم است.

این مسئول با اشاره به دو طرح عمرانی بلوار شهید قندی و میدان امام حسین (ع) که شامل برخی امکانات مانند هتلی بزرگ در میدان امام حسین(ع) است، گفت: اقدامات دیگری مانند برخی از نمادسازی‌ها در شهر یزد و کمک به توسعه ساخت و سازهای مهم و محوری، منجر به توسعه زمینه‌های خدماتی خواهد شد.

وی افزود: شورای شهر این طرح‌ها را با مشارکت بخش خصوصی دنبال خواهد کرد، از طرفی هتل‌ها و سرویس‌های درون شهری نیز که جزو مشکلات ما به شمار می‌روند در دستور کار ارتقای خدمات با کیفیت و به موقع باشند که در زنجیره گردشگری، تسهیل شرایط را به همراه دارند.

دشتی با بیان این که ساماندهی نامگذاری کوچه‌ها و معابر شهر برای تسهیل و کمک به گردشگران نیز جزو اقدامات شوراست، گفت: همه این خدمات به طور غیرمستقیم در اختیار گردشگری است اما محور تمام اقدامات و برنامه‌های استان در این حوزه اداره کل میراث فرهنگی است.

وی با بیان این که شورای جدید یزد در خصوص ناگذاری معابر و خیابان‌های یزد اقدام کرده است، گفت:  یکی از مهمترین دغدغه‌ها ما حفظ هویت یزد است که یکی از راهکارهای موثر این مسئله مربوط به مزین کردن کوچه و معابر یزد خصوصا بافت تاریخی به نام علما، بزرگان و فرهیختگان، دانشمندان و تمام افرادی است که مهم و تاثیرگذار بوده‌اند.

این مسئول با بیان این که برقرار کردن تناسب میان عنوان و قدمت و اماکن موجود در بافت تاریخی جزو برنامه‌هاست، گفت: یزد به نوعی خیری ساخته شده لذا افراد خیرمندی مانند ستی فاطمه و امیرچقماق که هم به شهرسازی و هم روحیه خیری اهتمام داشته‌اند باید با اماکن مرتبط در تناسب باشند.

وی با بیان این که عناوینی معابری که مردم از قدیم تاکنون استفاده می‌کردند را تغییر نداده‌ایم، گفت: اگر مردم معبر و محلی را سال‌ها به یک عنوان مشخص می‌شناختند، این عنوان حفظ شده است مگر این که در این باره نیز مردم خواستار تغییر عنوان شده باشند.

وی با یادآوری میزبان شدن شورای شهرهای قم و مشهد در یزد، تصریح کرد: مشهد، یزد و قم در زمینه بافت‌های قدیمی خود در تلاش هستند که آن‌ها را به فرصت تبدیل کنند.

رئیس شورای شهر یزد با اشاره به این که شهرداری و شورا در بهبود فضای گردشگری به صورت مستقیم و غیرمستقیم ورود کرده است، گفت: در خصوص مرمت و تعمیر بومگردی‌ها و برخی از زیرساخت‌های گردشگری نیز ورود کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha