• پنجشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۵۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403071915307
  • خبرنگار : 50214

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

ایسنا/یزد اقدامات مرمتی و مسیر گردشگری روستای تاریخی فهرج در جوار شهر میراث جهانی یزد طی مراسمی رونمایی شد؛ اقداماتی که شانس انتخاب این روستا به عنوان یک دهکده جهانی از سوی سازمان جهانی گردشگری را قوت بخشید.

«محمد جواد ابوالحسینی» معاون عمرانی استانداری یزد در مراسم رونمایی از مسیر جدید گردشگری روستای تاریخی فهرج یکی از روستاهای منتخب کشورمان جهت معرفی به عنوان بهترین دهکده گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری که شامگاه پنجشنبه نوزدهم مهرماه برگزار شد، با اشاره به خاطراتی از سکونت خود در این روستا طی بازه‌ای زمانی، اظهار کرد: اکر مردم پای کار نباشد، دولتها و حکومت‌ها ناکام در برنامه‌های خود خواهند بود.

وی با بیان این اصل شکل گیری تاریخ و تمدن از آن مردم است، گفت: میراث تمدنی و میراث فرهنگی شکل گرفته در جای جای استان یزد از جمله در روستای تاریخی فهرج، سینه به سینه به نسلهای امروز منتقل شده و فرهنگ و رسوم این دیار نزدیک‌ترین به فرهنگ ایرانی اسلامی است.

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

معاون استاندار از آغاز ساخت اورژانس روستای فهرج به همت خیرین خبر داد و عنوان کرد: مرکز جامع سلامت روستا نیز در مرحله محوطه سازی است.

وی با بیان این که بهترین منابع آب زیرزمینی استان مربوط به همین منطقه است، ابراز امیدواری کرد که مشکل تامین آب پایدار روستا به سرعت دنبال شود.

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

ابوالحسینی ضمن قدردانی از همت بخش دولتی، بخش خصوصی و خیرین و اهالی روستا در راستای مرمت و آبادانی بافت تاریخی فهرج، عنوان کرد: به زودی کارگاه‌های مرمتی روستا جمع آوری خواهد شد ولی مهمترین هدف از این اقدامات، بازگشت زندگی به بافت تاریخی روستاست که به همت خود اهالی و بهبود برخی واحدهای مسکونی راکد محقق خواهد شد.

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

«سید محمد رستگاری» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هم با اشاره به برخی مشکلات ذکر شده توسط اهالی روستا، اظهار کرد: قطعاً روستاها نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند و باید تلاش شود تا شرایط هر روز بهتر از گذشته شود ولی بهانه حضور امشب مسئولان در این روستا قدردانی از مردم و اهالی این روستای تاریخی برای همراهی با مجموعه‌های دولتی برای مرمت و آبادانی روستاست.

وی افزود: اگر ورود معاونت عمرانی استانداری برای تعامل و هم افزایی دستگاه‌های مرتبط و غیرمرتبط و همت بخش خصوصی و تیم تخصصی مرمت این روستای تاریخی نبود، شاهد زیبایی امروز این روستا نمی‌بودیم.

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

این مسئول گفت: خوشبختانه مجموعه اقدامات صورت گرفته در روستای فهرج به الگویی در کشور تبدیل شده و نام این روستای تاریخی را پرآوازه‌تر کرده که باید آن را قدر بدانیم.

رستگاری ابراز امیدواری کرد با تداوم این اقدامات و افزایش اقامتگاه‌های محلی برای حضور گردشگران بیشتر، شاهد رونق گردشگری فهرج و درآمدزایی بیشتر اهالی و آبادانی روزافزون این روستا باشیم.

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

«نجمه نادری» مجری طرح حفظ و آبادانی روستای تاریخی فهرج نیز ضمن قدردانی از همراهی اعضای شورا و  مردم روستای فهرج، اظهار کرد: اگر این همراهی‌ها نبود شاید بسیاری از اقدامات صورت گرفته تاکنون، مدت مدیدی به طول می‌انجامید.

وی با اشاره به انتخاب فهرج به عنوان دومین کاندیدا در بین روستاهای ایران برای انتخاب به عنوان بهترین دهکده‌های گردشگری از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، گفت: اقدامات مرمتی در مسیر گردشگری روستای فهرج تاکنون شش ماه طول کشیده و قطعاً فعالیتهای دیگری نیز برای رونق گردشگری روستا تا نوروز ۱۴۰۴ ادامه خواهد شد.

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

نادری با بیان این که هدف از اقدامات صورت گرفته نه به معنای واگذاری فهرج به غیر از ساکنین آن بلکه در واقع آماده سازی آن برای میزبانی از میهمانانش است، عنوان کرد: خوشبختانه در این مدت علاوه بر مرمت دیواره‌های روستا و ایجاد مسیر مناسب سالمندان برای گردشگری در روستا، سرویس‌های بهداشتی روستا ساماندهی، معابر روستا نورپردازی و تابلوهای معابر آن تعویض شد.

وی گفت: مسجد جامع فهرج با قدمت ۱۱۰۰ سال کهن‌ترین مسجد جامع در کشورمان است و این نشان از پیشینه خداجویی و متعبد مردم در فهرج بوده به نحوی که برای عبادت خود اقدام به ایجاد مسجدی جامع در دیار خود کرده‌اند و ما نیز اهتمام داریم که به همت اهالی، این میراث ارزشمند را حفظ و به جهانیان معرفی کنیم.

روستای تاریخی فهرج یک گام نزدیک‌تر به جهانی شدن

مجری طرح بهسازی این روستای تاریخی گفت: قطعاً در گذر زمان شاهد فرسایش روستا و اقدامات صورت گرفته، خواهیم بود ولی باید روستایمان را همانند خانه خود حفظ کنیم.

نادری در پایان نیز با پیش‌بینی افزایش گردشگرانی که در آینذه برای بازدید از این روستا به این دیار سفر خواهند کرد، گفت: باید فرهنگ روستا را خود اهالی حفظ و مهمانان روستا را نیز به رعایت این فرهنگ غنی ترغیب کنند.

این مراسم با حضور فرماندار یزد و جمعی از مسئولان استان و شهرستان یزد و اهالی این روستای تاریخی برگزار شد و در پایان از همکاران و فعالان در این زمینه با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha