• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081915195

عضو قرارگاه بیانیه گام دوم جامعه مدرسان:

حوزویان گفتمان‌ساز، دانشگاهیان جریان‌شناس و مردم مطالبه‌گر باشند

حوزویان گفتمان‌ساز، دانشگاهیان جریان‌شناس و مردم مطالبه‌گر باشند

ایسنا/خراسان رضوی عضو قرارگاه بیانیه گام دوم جامعه مدرسان گفت: مقام معظم رهبری در رمضان سال ۹۸ سه وظیفه برای سه گروه مشخص کرد. نخستین گروه حوزویان بودند که براساس دیدگاه ایشان باید گفتمان‌ساز باشند. دانشگاهیان باید جریان شناس و جریان‌ساز و مردم نیز بایستی مطالبه‌گر باشند.

حجت‌الاسلام علیرضا منصوری اول صبح امروز در کارگاه بازخوانی و تبیین بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب اسلامی که در مرکز رفاهی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیانیه گام دوم با پیامی بسیار متفاوت صادر شده است؛ به این معنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه با داشتن موضع و به صورت قاطعانه اهداف خود را برای ما ترسیم و به تصویر کشیده‌اند.  

وی افزود: ما باید بیانیه گام دوم انقلاب را اول خودمان درک کرده و سپس به مردم منتقل کنیم. گفتمان انقلاب در میان مردم وجود دارد و ما بایستی آن را تقویت کنیم. اگر یکی از ارکان حوزه، دانشگاه و مردم در مورد اجرا و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نباشد، سرانجام فعالیت‌های ما آن‌طور که مد نظر است، نخواهد بود. سر بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب این است که ما بدانیم چرا و چگونه می‌توانیم این فرآیند بزرگ و جهانی را تبیین و محقق کنیم. راه تحقق این هدف نیز این است که اول خودمان به مرحله مطالبه‌گری و جریان‌سازی برسیم. اگر ما بازخوانی، تبیین، تحلیل، تبلیغ و تحقق را دنبال نکنیم، دچار تحریف، تحقیر و چالش می‌شویم.  

این استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: جا دارد که پایان‌نامه‌ها و دروس دانشگاهی ما نیز در راستای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تدوین شود. همانطور که در سال اول ۳۰۰۰ استاد به بیانیه لبیک گفتند، امیدوارم بار دیگر هزاران هزار استاد دیگر به این مطلب لبیک بگویند. رهبر انقلاب در مهر ماه ۸۹ در زمینه فقه و تربیت، فقه و اقتصاد و فقه سیاسی و تمدنی امام موضوعاتی را مطرح کردند. نگاه ایشان نسبت به فقه نگاهی تمدنی و نه از باب ساختار حاکمیتی است. 

عضو قرارگاه بیانیه گام دوم جامعه مدرسان تصریح کرد: زمانی که رهبر انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب را بیان کردند، متوجه شدم نوع گفتمان رهبری در این بیانیه نسبت به پیام ایشان در تاریخ ۱۰ خرداد ۶۹ متمایز است. مقام معظم رهبری در کل عمر شریف خود در زمینه هندسه انقلاب ۲ مرتبه گفتمان عمومی داشتند که یکی از آن‌ پیام و دیگری بیانیه است. در تاریخ ۱۰ خرداد سال ۶۹ این پیام به یک کتاب تبدیل شد. آن سال رهبر انقلاب به چهار موضوع مبانی انقلاب و خصوصا نظام امامت امت، فلسفه انقلاب، اهداف آن و معارف انقلاب اشاره می‌کند. آن پیام با بیانیه گام دوم در موضوعات نکته اشتراک دارد. با بررسی بیشتر متوجه می‌شویم ۱۴ موضوع در پیام رهبری در سال ۶۹ و در گام دوم انقلاب وجود دارد. پیام اول در مورد بود و نبود انقلاب است اما زمانی که بیانیه را بررسی می‌کنیم، متوجه می‌شویم بایدها و نبایدهای انقلاب اسلامی برشمرده شده است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha