• چهارشنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۰ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081914827

رئیس گروه موزه‌های خراسان رضوی خبر داد

انتقال فسیل ۱۸۰ میلیون ساله به مخزن موزه بزرگ خراسان  

انتقال فسیل ۱۸۰ میلیون ساله به مخزن موزه بزرگ خراسان  

ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان گفت: فسیل ۱۸۰ میلیون ساله که از رشته‌ کوه‌های هزارمسجد محدوده زاوین کشف شده، به مخزن موزه بزرگ خراسان منتقل خواهد شد.

محمدرضا پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص فسیل اهدا شده به موزه‌های خراسان رضوی اظهار کرد: این فسیل ۱۸۰ میلیون ساله توسط مسلم یزدانی، یکی از فعالان محیط ‌زیست و میراث فرهنگی، کشف شده است. یزدانی طی بازدیدی از رشته‌ کوه‌های هزارمسجد محدوده زاوین از توابع شهرستان کلات به صورت تصادفی این فسیل را پیدا کرده و با توجه به تخصص در این حوزه قدمت فسیل را تعیین کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قاعدتا این فسیل به مخزن موزه بزرگ خراسان منتقل خواهد شد و پس از آن با توجه به تقسیم‌بندی محتوایی تاریخ خراسان محل نمایش این فسیل مشخص می‌شود. 

رئیس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی بیان کرد: فسیل‌ها چندین میلیون سال قدمت دارد. فسیل کشف ‌شده نیز یکی از فسیل‌های شاخص به شمار می‌رود که برای تعیین مناطق نفت و گاز بسیار کمک‌ کننده است‌. در حال حاضر در پارک‌ موزه علوم زمین چندین فسیل دوره‌های مختلف زمین‌شناسی نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

انتقال فسیل ۱۸۰ میلیون ساله به مخزن موزه بزرگ خراسان  

پهلوان عنوان کرد: موزه‌ها خانواده اصلی اشیای تاریخی، مردم‌شناسی و فرهنگی است. از این رو لازم نیست حتما اشیا به موزه‌ها اهدا شود بلکه می‌توان برخی اشیا را صورت امانت در موزه‌ها به نمایش گذاشت اما اگر اشیا به موزه‌ها اهدا شود، به نام فرد اهداکننده ثبت خواهد شد و سپس مرمت، احیا و بازسازی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: همچنین اگر اشیا به صورت امانت در اختیار موزه‌ها قرار گیرد، مراحل مختلف نگهداری و مراقبت مانند دما، رطوبت و حرارت متناسب با اشیا رعایت و کنترل خواهد شد. بنابراین درخواست ما از علاقه‌مندان این است که اشیای خود را به موزه‌ها اهدا کرده یا به صورت امانت در اختیار آن قرار دهند تا از این طریق در راستای ارتقای بیشتر میراث فرهنگی حرکت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha