• دوشنبه / ۱۷ آبان ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400081712833
  • منبع : نمایندگی قزوین

رئیس نظام پرستاری قزوین:

۵۰ درصد پرستاران آقا بعد از دریافت مدرک، ترک کار می‌کنند

۵۰ درصد پرستاران آقا بعد از دریافت مدرک، ترک کار می‌کنند

ایسنا/قزوین رئیس نظام پرستاری استان قزوین گفت: بیشتر پرستاران مدرک آقا کارشناسی پرستاری را دریافت می‌کنند و به دلیل حقوق ناکافی به شغل دیگری روی می‌آوردند و ۵۰ درصد وارد حوزه پرستاری نمی‌شوند و در حوزه تجهیزات پزشکی و آمبولانس‌های خصوصی فعالیت می‌کنند، ورودی پرستاری سخت است اما خروجی بسیار راحت است که در قالب مهاجرت، ترک کار و خانه‌نشینی است چراکه حمایت خاصی از پرستاران اتفاق نمی‌افتد.

وهب نصیری در صحن علنی شورای شهر قزوین که با حضور اعضای هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان قزوین، برگزار شد، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۶۸۰ پرستار فعال در قزوین در بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و تأمین اجتماعی مشغول به کار هستند که ۱۸۰۰ نفر آن‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز دانشگاهی خدمت می‌کنند.

وی افزود: ۳۰ درصد پرستاران استان به‌صورت قرارداد مشارکتی فعالیت می‌کنند، ۸۰۰ نفر هم به‌صورت شرکتی هستند که در پاندمی کرونا با چالش‌ها و مشکلات زیادی مواجه شدند و متأسفانه ما در سرانه تخت بیمارستانی و پرستار از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم.

رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری استان قزوین بیان کرد: کمبود نیروی انسانی و تجهیزات بیمارستانی و پرستاری مانع خدمت‌رسانی مطلوب می‌شود، جو روانی دوران کرونا نیز فشار مضاعفی به پرستاران وارد کرده است و باید انگیزه آن‌ها را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: سالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ پرستار گواهی برای مهاجرت می‌گیرند و یکی از گروه‌هایی که مهاجرت می‌کنند پرستاران هستند چراکه در کشورهای دیگر حقوق ۱۲ برابری دریافت می‌کنند، مهاجرت پرستاران به خارج از کشور به این دلیل است که شرایط کاری برای آن‌ها مهیا نیست.

نصیری تأکید کرد: بیشتر پرستاران آقا مدرک کارشناسی پرستاری را دریافت می‌کنند و به دلیل حقوق ناکافی به شغل دیگری روی می‌آوردند و ۵۰ درصد وارد حوزه پرستاری نمی‌شوند و در حوزه تجهیزات پزشکی و آمبولانس‌های خصوصی فعالیت می‌کنند، ورودی پرستاری سخت است اما خروجی بسیار راحت است که در قالب مهاجرت، ترک کار و خانه‌نشینی است چراکه حمایت خاصی از پرستاران اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار کرد: با توجه به نقش پرستاران در تضمین سلامت مردم انتظار می‌رود نماینده پرستاران در ستاد کرونا عضویت داشته باشد و در جریان تصمیمات این ستاد قرار بگیرند، پیشنهاد می‌شود به‌عنوان یادبود پرستاران فضای سبز یا میدانی به نام مدافعان سلامت نام‌گذاری شود.

فرج‌الله فصیحی رامندی رئیس شورای شهر قزوین بیان کرد: همه ما با سختی‌های شغل پرستاری آشنا هستیم و از ایثار شما خواهران و بردارانی که با به خطر انداختن سلامت خود به فکر نجات جان بیماران و رسیدگی به بیماران کرونایی هستند تشکر می‌کنیم.

وی افزود: برای کمک به برگزاری مراسم روز پرستار نیز باید با ارائه لایحه، میزان و نحوه کمک‌های نقدی یا غیرنقدی مشخص شود که پس‌ازآن موافقت می‌کنیم تا همکاری لازم صورت گیرد.

حق پرستاران ادا نشده است

فاطمه اشدری عضو شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این جلسه تصریح کرد: اعضای شورای اسلامی شهر باید مدافع حقوق همه شهروندان باشند و اگر حقی از آن‌ها تضییع شد صدای مظلومان را به گوش مسئولان برسانیم و اعاده حق کنیم.

وی افزود: خانواده پرستاری در استان و کشور در ایام کرونا حماسه آفریدند و با اینکه کارشان فرسایشی است و از مشاغل سخت محسوب می‌شود اما حقشان ادا نشده که باید این کمبود جبران شود، تکریم پرستاران واجب است و ما در شورای شهر اگر بتوانیم حتماً کمک می‌کنیم اما این‌که نماینده جامعه پرستاری در ستاد کرونا نیست و تاکنون کارانه مناسبی هم به آن‌ها داده نشده یک ظلم مضاعف است.

این عضو شورا خاطرنشان کرد: کارانه باید به‌جای نیروهای ستادی به افراد میدانی داده شود اما توزیع آن بین مدیران منطقی و عادلانه نیست، پرداخت کارانه‌ها باید توسط رسانه‌ها پیگیری شود، ما  باید پیگیری کنیم تا پاداش‌ها و کارانه‌ها به‌صورت مناسب توزیع شود.

میدانی به نام مدافعان سلامت نام‌گذاری شود

ولی چگینی دیگر عضو شورای شهر قزوین اظهار کرد: کادر پرستاری با به خطر انداختن جان خود و با تلاش شبانه‌روزی خدمت بی‌منتی در ۲ سال اخیر به همه مردم به‌ویژه بیماران کرونایی ارائه کرده است، تقدیم ۱۱۰ شهید مدافع سلامت در کشور و سه نفر در استان بیانگر ایثار این جامعه تلاشگر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha