• شنبه / ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400081511460
  • خبرنگار : 30054

git چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

git چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

برنامه‌نویسی یکی از دانش‌های محبوب است که این روزها درآمد خوبی هم دارد اما یادگیری آن بخشی از کار است و بخش دیگر ابزارهایی است که برنامه‌نویسان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام دانشجویار، این ابزارها تنها کدهای آن‌ها نیست بلکه این کدها باید پایش و بررسی شوند. در واقع اگر برنامه‌نویسی به‌صورت تجاری باشد باید حتماً همه چیز بررسی و کنترل شود. اکنون سؤال این است که git چیست و چه نقشی در این موضوع دارد؟

به زبان ساده، گیت خودش یک نرم‌افزار دیگر است که نرم‌افزارهای شما را کنترل می‌کند و در اصطلاح برنامه‌نویسان، به آن نرم‌افزار کنترل نسخه گفته می‌شود. با استفاده از این برنامه متن‌باز و آزاد می‌توان سورس کدها یا کدهای منبع را بررسی و پایش کرد و با این کار به‌نوعی بدنه و پیکره اصلی کدهای شما بررسی می‌شود. در ادامه به طور کامل این نرم‌افزار بررسی می‌شود و همچنین به موضوعاتی مانند آموزش گیت لب (gitlab) و اهمیت آن در آموزش گیت (git) می‌پردازیم.

git چیست؟ تعریف و آشنایی با آن

گیت در واقع یک سیستم کنترلی است و تغییراتی که در فایل‌ها اعمال می‌کنید را ردیابی می‌کند و با این کار تاریخچه‌ای از تغییرات اعمال شده در اختیار دارید و هر زمان که بخواهید به نسخه موردنظر  برمی‌گردید. با استفاده از آن همکاری و کار تیمی هم ساده‌تر می‌شود و می‌توانید تغییراتی که توسط چند نفر به وجود آمده را با هم ادغام کنید و به‌صورت یکپارچه اعمال کنید.

این نرم‌افزار هم به‌ صورت محلی (یعنی روی یک سیستم مشخص شامل لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی) و هم روی سیستم آنلاین استفاده می‌شود که برای شروع کار با آن باید کمی آموزش گیت هاب (github) دیده باشید. برای استفاده از این نرم‌افزار دوراه وجود دارد که یک روش استفاده از command line (خط فرمان) سیستم‌عامل یا استفاده از نرم‌افزار با استفاده از رابط‌های گرافیکی (GUI) موجود است.

مخزن‌های گیت

اکنون که می‌دانید git چیست و با مقدمات آن آشنا شدید، باید به یکی از مهم‌ترین موضوعات در این زمینه بپردازیم که مخزن نامیده می شود. مخزن یا Repository شامل فایل تمامی پروژه‌ها و بازنگری‌هایی است که انجام داده‌اید. برای مثال می‌توانید یک فایل ساده مانند فولدر ریشه root از یک وب‌سایت را در آن قرار دهید، سپس مخزن یک زیرفولدر با پسوند .git می‌سازد که شامل تمامی متادیتاهای آن سایت است. آن‌ها به‌عبارت‌دیگر نوعی ساختمان داده است که شامل متادیتا (فراداده) ساختار دایرکتوری یا فایل است.   

تفاوت گیت، گیت‌هاب و گیت لب

قبلاً به اهمیت آموزش گیت هاب (github) برای استفاده از سیستم‌های آنلاین اشاره کردیم اما می‌دانید دلیل آن چیست؟ github در واقع یک سرویس آنلاین است که به شما امکان مدیریت و کنترل مخزن‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را می‌دهد؛ بنابراین اگر قصد استفاده از گیت را برای پروژه‌های خود دارید به یک سرویس مانند github نیاز دارید تا آن ها را مدیریت کنید زیرا در هر پروژه فایل‌های Repository یا همان مخزن وجود دارد.

Gitlab هم شباهت زیادی به همتای خود دارد و در واقع با آن کار مدیریت فایل‌های خود را انجام می‌دهید. تفاوتی که وجود دارد در امکاناتی است که هر کدام به شما می‌دهند اما باید بدانید که به هر دوی آن‌ها احتیاج خواهید داشت.

git چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

اهمیت سرویس‌های آنلاین

دانستن این که git چیست به‌تنهایی کافی نیست بلکه خود این ابزار جانبی نیازمند ابزارهای جانبی دیری هم هست به‌ویژه اگر به‌صورت تیمی کار می‌کنید. استفاده از سیستم‌های آنلاینی که به شما معرفی شد مانند github و gitlab به شما این امکان را می‌دهد که فایل‌های خود را به‌صورت متمرکز و مدیریت شده در یک مخزن داشته باشید.

همچنین می‌توانید آن را برای هم‌تیمی‌های خود نیز به اشتراک. تصور نکنید که برنامه‌نویسی الزاماً یک کار انفرادی است بلکه باید با موضوعاتی مثل تقسیم وظایف و استفاده از این سرویس‌ها آشنایی داشته باشید. مشارکت در این پروژه‌ها خودش یکی از بهترین موارد عملی آموزش گیت (git) است زیرا تجربه چندساله دیگران تنها با یک فایل به شما منتقل می‌شود.

git چیست؟ شاخه و ادغام (Branches & Merging)

در ادامه آموزش git چیست، به 2 قابلیت جدید شاخه‌زنی و ادغام اشاره می‌کنیم. گیت به شما این امکان را می‌دهد تا از کدهای پایه اولیه شاخه‌زنی کنید تا راحت‌تر با افراد دیگر کار کنید و انعطاف زیادی در این مسیر به شما می‌دهد. فرض کنید قصد دارید روی یک قابلیت جدید از وب‌سایت کار کنید و یک شاخه جدید می‌سازید و کار خود را شروع می‌کنید. شما هنوز کار خود را تمام نکرده‌اید اما درخواستی به شما ارسال می‌شود که باید کار دیگری را همین امروز انجام دهید و به پایان برسانید. بعد از اتمام کار می‌توانید به همان شاخه قبلی برگرید و کار خود را از سر بگیرید.

بعد از اتمام کار، بدون اینکه تداخلی وجود داشته باشد هر دو تغییر را با هم ادغام می‌کنید و در سایت قرار می‌دهید. به‌طورکلی بعد از ادغام دو شاخه، اگر تناقضی وجود داشته باشد به‌راحتی با استفاده از گیت آن را حل می‌کنید. برای مثال اگر هر دوی شما روی یک فایل و یک قسمت کار کرده باشید با این ویژگی می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام اجرایی شود. در آموزش گیت (git) کمتر به این موضوع و قابلیت‌های آن پرداخته می‌شود اما در واقع اهمیت زیادی دارد.

یکی از قابلیت های منحصر به فردی که وجود دارد امکان نوعی رای گیری پیش از اجرای ادغام است. می توانید پیش از ان که هر تصمیمی بگیرید درباره آن بحث کنید و سپس اقدام به اجرای آن کنید.  

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha