سید جعفر تشکری هاشمی در گفتوگو با ایسنا، با اعلام اینکه یکی از بخشهایی که در دوره همهگیری کرونا دچار آسیب شد، حوزه حمل و نقل عمومی بود، افزود: یکی از آثار و پیامدهای کرونا در این حوزه، کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تعداد مسافران در دو بخش مترو و اتوبوسرانی بود.
وی در تشریح دلایل ریزش تعداد مسافران حمل و نقل عمومی در دوره فراگیری کرونا، خاطرنشان کرد: تعطیلی مدارس و دانشگاهها و حذف سفرهای آموزشی از ترددهای درونشهری، تعطیلی و نیمهتعطیل شدن برخی از مراکز تجاری و اداری و دورکاری بخشی از کارکنان به ویژه در مجموعههای دولتی از جمله عوامل کاهش قابل توجه تعداد مسافران ناوگان ریلی و ناوگان اتوبوسرانی بود.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه افزایش احتمال ابتلا به بیماری در فضای بسته و پرازدحام اتوبوسهای شهری و واگنهای مترو از اصلیترین دلایلی بود که باعث کاهش قابل ملاحظه مسافران ناوگان حمل و نقل عمومی شد، اظهار کرد: به همین دلیل، بسیاری از شهروندان ترجیح دادند تا در مسیرهای کوتاه با پای پیاده و در مسیرهای طولانی از وسیله نقلیه شخصی به جای وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه کرونا، اهمیت و ضرورت بازنگری در طراحی شهرها و اجتناب از پیمایش مسیرهای طولانی برای تأمین نیازهای روزانه شهروندان در ابعاد محلهای را بیش از پیش نمایان ساخت، تصریح کرد: این پدیده(کرونا)، لزوم توجه ویژه به اختصاص فضای باز شهری در مقیاس محلی و پیشبینی مسیرهای مناسب پیادهروی و دوچرخهسواری در طرحهای شهری را مورد توجه قرار داد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اهمیت توسعه متوازن شهری و منطقهای به موازات ضرورت توسعه کیفی و کمی حمل و نقل عمومی، خاطرنشان کرد: دوران پسا کرونا، فرصت ارزشمندی برای بازنگری در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای شهری است تا مدیریت شهری از طریق اتخاذ و اجرای ساز و کارهای توسعه متوازن، پایدار و فناورانه در شهر، در مسیر دستیابی به شهری هوشمند، تابآور و عدالتمحور گام بردارد.
انتهای پیام
نظرات