• چهارشنبه / ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400081209465
  • خبرنگار : 30054

معرفی پادکست‌هایی درباره کتاب‌ها

معرفی پادکست‌هایی درباره کتاب‌ها

این روزها هر روز بیشتر از قبل صدای پادکست فارسی در گوش ایرانی‌ها می‌پیچد. پادکست‌های زیادی تولید می‌شوند که تعداد مخاطب خیلی‌هایشان چندین برابر تیراژ کتاب‌های چاپی است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام طاقچه، اجازه بدهید قبل از هر چیز خیلی مختصر بگویم که اصلاً پادکست چیست. از نظر فنی، پادکست گونه‌ای از محتوای صوتی است که در اینترنت منتشر می‌شود و می‌توان مشترکِ خوراک (feed) آن شد و در جریان به‌روزرسانی‌هایش قرار گرفت. ساختش امکانات کمی می‌خواهد و با همین گوشی‌های موبایل خودمان هم امکان‌پذیر است و انتشارش هم به سادگی چند کلیک است. از سوی دیگر، شنیدنش نه تنها ساده است بلکه می‌تواند زمان‌های مُرده‌ی ما را زنده کند. در ترافیک‌های سنگین شهر، وقت ظرف‌شستن یا تمیزکردن خانه، وقت پیاده‌روی یا دویدن، فقط کافی است پادکست مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و دکمه‌ی پخش را بزنید تا پرتاب شوید به دنیایی دیگر؛ دنیای علم، هنر، داستان، ادبیات. پس تعجبی ندارد که این نوع محتوا این‌قدر مورد استقبال سازندگان و مخاطبان قرار بگیرد و به رقیبی جدی برای کتاب تبدیل شود، به‌خصوص در این روزها که قیمت کاغذ مدام افزایش می‌یابد و وقت و تمرکز برای خواندن مدام کم‌تر می‌شود. در این یادداشت، خیلی خلاصه پادکست‌هایی را که خودم مرتب گوش می‌کنم و به‌نوعی در دنیای کتاب‌ها پرسه می‌زنند معرفی می‌کنم. پادکست‌هایی که اگر جایگزین کتاب‌ها هم نباشند، قطعاً مکمل خوبی برای آن‌ها هستند.

رادیو راه

رادیو راهِ مجتبی شکوری به سرعت تبدیل به یکی از پرشنونده‌ترین پادکست‌های فارسی شد. مجتبی شکوری در این پادکست در هر قسمت سراغ موضوعی می‌رود و آن را از زاویه‌های مختلف بررسی می‌کند. منبع صحبت‌هایش کتاب‌ها هستند. موضوعات و نکته‌هایی که در این پادکست گفته می‌شود ما را به سمت خواندن کتاب‌های منبع این پادکست هدایت می‌کند.

کتابگرد

محسن پوررمضانی در پادکست کتابگرد در هر قسمت سراغ یکی از فعالان کتاب و کتابخوانی می‌رود و در یک گپ و گفت دوستانه کمی وارد دنیای آن‌ها می‌شود. تا امروز هوشنگ مرادی کرمانی، مجتبی شکوری، جادی میرمیرانی، منصوره مصطفی‌زاده و ... مهمان پادکست کتابگرد شدند.

بی‌پلاس

بی‌پلاس را علی بندری اجرا می‌کند و در آن به سراغ کتاب‌های ناداستان غیرروایی رفته. کتاب‌های بی‌پلاس هر کدام ایده‌ی مرکزی‌ دارند که به گونه‌ای به زندگی ما مرتبط می‌شوند. علی بندری در بی‌پلاس خلاصه‌ی این کتاب‌ها را تعریف می‌کند تا نوع تفکر جدیدی را به ما معرفی کند، باقیِ ماجرا با خود ماست که کدام تفکر را پی بگیریم و برویم اصل کتاب را بخوانیم تا بیشتر در آن تعمق کنیم.

فردوسی‌خوانی

پادکست فردوسی‌خوانی دقیقاً همان چیزی است که اسمش می‌گوید: امیر خادم در آن شاهنامه‌ی فردوسی می‌خواند. فردوسی‌خوانی می‌تواند نگاه شما به شاهنامه را عوض کند. اولاً، خوانش امیر خادم ربطی به خوانش خشک یا حماسی شاهنامه‌پژوهان ندارد، دقیقاً برای ماهایی می‌خواند که همیشه شاهنامه را غولی می‌دیدیم که نمی‌رفتیم طرفش. صمیمی است. ثانیاً موقع خواندن طوری تأکید می‌گذارد که معنای هر بیت را کامل بفهمیم. ثالثاً بعضی بیت‌ها را حذف می‌کند تا صاف برویم سراغ قصه.

چیروک

روزبه استیفایی راوی چیروک است و در هر قسمت از منابع مختلف روایتی از قصه‌ای شفاهی درست می‌کند و برایمان تعریفش می‌کند. توانایی قصه‌گوییِ راوی در کنار توضیحاتی که از پژوهشگرانِ قصه ها عامیانه گرد هم می‌آورد، پادکست چیروک را تبدیل به پادکستی کرده که شنیدنش هر عشق قصه‌ای را غرق لذت می‌کند. اگر احیاناً به قصه‌ها علاقه‌مند نباشید، خب، دریچه‌ای به رویتان باز می‌کند که وارد این دنیای شیرین و پر ماجرا شوید.

احسانو

عبدی‌پور که تا چند سال پیش به فیلم‌هایش شناخته می‌شد، حالا بیشتر به داستان‌هایی شناخته می‌شود که در پادکست احسانو می‌خواند. این‌ که چرا داستان‌های عبدی‌پور این‌قدر جذاب‌اند، دقیقاً معلوم نیست. در همین حد می‌توان گفت که زبان طنز، ریتم سریع، لهجه‌ی بوشهری و گریز به دنیاهای کمتر دیده‌شده داستان‌های عبدی‌پور را گیرا و جذاب کرده‌اند. داستان‌های او به صمیمیت و زلالی معاشرت با جنوبی‌هایند. اما شنیدن کِی بود مانند گفتن! عبدی‌پور شاید تنها نویسنده‌ی ایرانی باشد که داستان‌هایش را برای اجرا می‌نویسد؛ برای گوش‌داده‌شدن.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha