سیدعلی بدری در آیین استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه علمی کاربردی کرمانشاه که امروز(12 آبان) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با اشاره به مشکلاتی که شیوع بیماری کرونا برای آموزش عالی کشور بوجود آورد، اظهار کرد: این مشکلات در حوزه آموزش های مهارتی بیشتر به چشم می خورد، چراکه آموزش مجازی با آموزش مهارتی چندان تطبیقی نداشت.
وی افزود: با اینحال طی دو سال گذشته آموزش ها به شکل غیرحضوری انجام شد و اکنون هم به نظر می رسد با انجام واکسیناسیون گسترده این دوره در حال اتمام است.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور از برگزاری آموزش های حضوری این دانشگاه از 15 آبان خبر داد و گفت: مراسم آغاز کلاس های حضوری دانشجویان علمی کاربردی کشور بصورت نمادین روز شنبه(15 آبان) با حضور مسئولین برگزار خواهد شد.
وی با تاکید براینکه در سال تحصیلی جدید دانشگاه علمی کاربردی رویکردهای چندسال اخیر دانشگاه دنبال می شود، تصریح کرد: یکی از این رویکردها، تداوم برنامه کیفی سازی دانشگاه خواهد بود که از سال 1395 آن را با وجود چالش های زیادی که پیش روی این برنامه بود، آغاز کردیم و فعالیت هایی جدی طی این مدت انجام گرفت.
بدری ادامه داد: در این مدت در راستای توسعه کیفی دانشگاه، برنامه سطح بندی مراکز را انجام دادیم. برنامه ای که از قبل هم شعار آن در وزارت علوم بود، اما در هیچ دانشگاهی اجرایی نشده بود و برای اولین بار در دانشگاه علمی کاربردی آن را عملیاتی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: برنامه سطح بندی مراکز باعث شده تا رقابتی بین مراکز علمی کاربردی کشور بوجود آید و این انگیزه را در آنها ایجاد کرده که برای بهبود کیفیت خود تلاش کنند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور اجرای طرح ارزیابی مدرسین را از دیگر برنامه های مهم این دانشگاه طی سالهای اخیر خواند و افزود: سال 1395 حدود 95 هزار مدرس در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند که در راستای افزایش کیفیت آموزش ها یک بازنگری و پایش در آنها انجام دادیم و تعداد قابل توجهی از آنها ریزش کردند.
وی راه اندازی مراکز نوآوری را از دیگر رویکردهای مهم این دانشگاه خواند که امسال هم مورد توجه قرار گرفته و ادامه داد: با راه اندازی مراکز نوآوری در مراکز علمی کاربردی بدنبال آن هستیم تا به دانشجویان دارای ایده کمک کنیم به سمت عملی شدن ایده، تجاری سازی، کسب و کار و تاسیس شرکت بروند.
بدری ایجاد بستر برای پرورش ایده های دانشجویان را از وظایف مراکز علمی کاربردی دانست و افزود: در همه استان های کشور راه اندازی مراکز نوآوری در دستور کار قرار گرفته است.
وی با تاکید براینکه دانشجویان نیز باید به سمت ایده پردازی بروند، گفت: شرکت هایی که اکنون به عنوان غول های تجاری بزرگ دنیا مطرح شده اند، شروع کارشان با ایده هایی کوچک بوده، بنابراین از دانشجویان می خواهیم از بیان ایده هایشان هر چند کوچک هم که باشد نترسند، خیال پردازی کنند و ایده هایشان را بیان کنند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: در دانشگاه علمی کاربردی به جای تربیت کارمند، به دنبال تربیت کارفرما هستیم، بنابراین همه دانشگاه های علمی کاربردی کشور موظف هستند که دانشجویان را به سمت کارآفرین شدن سوق دهند و از آنها حمایت کنند.
وی اضافه کرد: در گذشته حدود 70 تا 80 درصد دانشجویان مشغول به تحصیل در این دانشگاه کارمند بودند، اما اکنون این رقم به حدود 25 درصد کاهش یافته، یعنی تعداد دانش آموزانی که از مدرسه فارغ التحصیل شده و به این دانشگاه می آیند بیشتر شده که این جای امیدواری دارد و می توان آنها را به سمت کارآفرین شدن و ایده پردازی سوق دهیم.
بدری با بیان اینکه طی سالهای اخیر روی آموزش های مهارتی در کشور تاکید زیادی می شود، گفت: طبق برنامه باید 30 درصد از آموزش های کشور به سمت آموزش زیر نظام مهارتی برود که البته این مستلزم این است که از طرف متولیان امر بودجه لازم برای این کار اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: طی دو سال گذشته تلاش کردیم و رایزنی هایی داشتیم و حتی به نمایندگان مجلس اعلام کردیم که حدود 200 میلیارد تومان اعتبار می خواهیم که این اتفاق بویژه در مناطق محروم بیافتد، اما هنوز تخصیص ندادهاند.
معاون دانشگاه علمی کاربردی کشور در بخش پایانی سخنان خود از اعزام اولین دانشجوی این دانشگاه به مراکز مهارتی خارج از کشور خبرداد و گفت: اولین دانشجوی بورسیه این دانشگاه از استان محروم خراسان شمالی است که به برای مدت شش ماه به یکی از مراکز مهارتی آلمان رفته است.
وی از دانشجویان جدید الورود این دانشگاه خواست که سال تحصیلی خود را با این اندیشه آغاز کنند که با تلاش می توانند آنها هم روزی به یکی از مراکز مهارتی خارج از کشور اعزام شوند.
انتهای پیام
نظرات