• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1400081108525
  • منبع : سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

طالبی‌متین: رسانه‌ها در معرفی دین به جامعه جهانی کوشا باشند

طالبی‌متین: رسانه‌ها در معرفی دین به جامعه جهانی کوشا باشند

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان قزاقستان با تأکید بر ترویج گفت‌وگو بر مبنای صداقت و درستکاری گفت: علاوه بر تبیین علما و نشست و گفت‌وگوهای دینی، رسانه‌ها در معرفی دین به جامعه جهانی کوشا باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نورسلطان قزاقستان در سخنرانی خود در وبینار «گفت‌وگوی ادیان در مسیر صلح و هماهنگی» که با هماهنگی مرکز توسعه گفت‌وگوی دینی و تمدنی نظربایف قزاقستان و سفارت این کشور در تهران برگزار شد، مقاله خود را در خصوص اهمیت گفت‌وگو و همکاری بین مذاهب اسلامی در توسعه صلح جهانی بیان کرد.

وی با اذعان اینکه ورود به اسلام و تسلیم در برابر فرمان الهی، سلامت و آرامش روحی و روانی و حتی جسمانی را در پی دارد، گفت: در مقطع حساس کنونی خردگرایی، بصیرت و گفت‌وگو از نظر اندیشمندان و رهبران دینی به یک باور و نیاز ضروری بدل شده است. همچنانکه بررسی آموزه‌های اسلام، حاکی از آن است که صلح، مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز با ذات مقدس ربوبی و نام اسلام گره خورده است.

طالبی‌متین افزود: در دین مبین اسلام همگان مطیع فرمان الهی بوده و هیچ‌کسی بی‌جهت ضرری به دیگری وارد نمی‌کند؛ در نتیجه سلامت و امنیت و صلح و ثبات پایدار و مطمئن، میان همگان در ابعاد گوناگون به ‌وجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد: رهبران دینی و سیاسی جهان برای حفظ صلح و تحقق زندگی توام با آرامش و نشاط همواره باید خود را مسئول و حتی پاسخگو دانسته و بر این مهم واقف باشند و در شرایط خطیر کنونی با هوشیاری و تیزبینی از هر گونه منازعات احتمالی پیشگیری کرده و همواره به عنوان مشاوران امین و قابل اعتماد در حاکمیت خود، شرایط را به نحو مطلوب رصد کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان با تأکید بر لزوم صلح و دوستی در ادیان و مذاهب مختلف گفت: آرامش و ثبات و صلح در جهان بستگی بدان دارد که رهبران ادیان جهان و دولت‌ها مسئولیت بیشتری برای تحقق آن بپذیرند و پیروانشان را به احترام متقابل دعوت کنند و مادامی که ادیان بزرگ جهان آماده پذیرش یکدیگر نباشند می‌توانند صلح را به خطر بیندازند، بنابراین از رهبران دینی، نخبگان و حکمرانان سیاسی درخواست می‌شود که عادلانه‌تر به مسئولیت‌شان برای صلح، عمل کنند و به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

طالبی‌متین اضافه کرد: در همین خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سخنرانی خود به اندیشمندان مسلمان جهان اسلام می‌فرمایند: وحدت مراتبی دارد؛ اتّحاد دنیای اسلام مراتبی دارد؛ پایین‌ترین مرتبه‌اش این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولت‌های اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی، علیه هم دست به تعرّض نزنند، با هم معارضه نکنند، به یکدیگر ضربه نزنند؛ این قدم اوّل است. البتّه بالاتر از این، این است که دنیای اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمی‌زنند، در مقابل دشمن مشترک هم دست به دست هم بدهند، اتّحاد واقعی و کافی داشته باشند، از یکدیگر دفاع کنند.

وی همچنین، مطرح کرد: این هم یک قدم بالاتر است؛ از این بالاتر هم این است که کشورهای اسلامی،‌ ملّت‌های اسلامی هم‌افزایی کنند. کشورهای اسلامی از لحاظ علمی، از لحاظ ثروت، از لحاظ امنیّت، از لحاظ قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، می‌توانند به یکدیگر کمک کنند، هم‌افزایی کنند، آنهایی که بالاترند در هر بخشی، دست آن کسانی را که پایین‌تر هستند بگیرند؛ این هم یک مرحله‌ای از وحدت است. مرحله‌ی بالاتر هم این است که همه‌ی دنیای اسلام متّحد بشوند در جهت رسیدن به تمدّن نوین اسلامی.

طالبی‌متین ادامه داد: این چیزی است که جمهوری اسلامی هدف غایی قرار داده: رسیدن به تمدّن نوین اسلامی، منتها تمدّن متناسب با این زمان، تمدّن نوین اسلام. اینها مراتب وحدت است. هیچ کس نمی‌تواند پیوندهای انسانی را که خدا ایجاد کرده است، بگسلد. اگر ما به لحاظ قلبی بپذیریم که همگی اعضای یک خانواده‌ایم، آنگاه باید همانند اعضای یک خانواده با یکدیگر گفتگو کنیم و در هر موردی ـ بدون تنفر و در ورای مشاجرات و عداوت‌های خانوادگی ـ به یکدیگر احترام بگذاریم.

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان یادآور شد: گفت‌وگوی ما نباید براساس تردید و سوءظن، برنامه‌های پنهان و دورویی صورت پذیرد، بلکه باید بر مبنای صداقت و درستکاری انجام شود که در جهان ما بسیار مورد نیازاند. ما دشمنان یکدیگر نیستم، بلکه اعضای یک خانواده‌ایم که از جانب خدا مقرر شده است. بنابراین نباید در تخریب و نابودی یکدیگر بکوشیم، بلکه باید در پی آن باشیم که ـ‌ همان‌گونه که در قرآن تصریح شده ـ در انجام خیر و نیکی با یکدیگر رقابت کنیم.

دین با خشونت سازگار نیست

وی در سخنانش، تأکید کرد: علمای ادیان مختلف باید نشان دهند که دین با خشونت سازگار نیست و اساساً دین آمده است تا انسان‌ها زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. دین آمده تا عقلانیت و منطق را احیا کند و آن را توسعه دهد. دین نیامده است که انسان‌ها را با زور شمشیر به دینی گرایش بدهد، عملی که ارزش معرفتی نداشته باشد ارزش دینی هم نخواهد داشت.

طالبی‌متین نقش علما را بسیار مهم و کاربردی دانست و گفت: تنها تبیین علما و نشست و گفت‌وگوی دینی هم کافی نیست. باید دین اعتدالی، دینی که با حفظ عقلانیت، ‌ایمان را بیان می‌کند و بر آن تأکید می‌کند، دینی که بر ارزش‌های اخلاقی و انسانی پافشاری می‌کند را از طریق رسانه‌های مختلف عرضه کنیم.

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان با تأکید معرفی دین به صور مختلف اظهار کرد: علاوه بر آن علما و اندیشمندان دینی لازم است به سیاستمداران و دولت‌هایشان کمک کنند تا راه اعتدال، انصاف و احترام به ارزش‌های الهی و انسانی را بپیمایند و از بی‌عدالتی و خشونت بپرهیزند.

وی خاطرنشان کرد: همه گیری جهانی ویروس منحوس کرونا، مانع برگزاری بسیاری از نشست‌های حضوری فاخر شده است. با این حال، به نظر می‌رسد این آزمون جهان اسلام را بیشتر متحد کرده است. بشریت در تاریخ گذشته خود لحظات سخت و آزمون‌های سازنده، را تجربه کرده بنابراین باید مراقب و محافظ همدیگر باشیم و از یکدیگر حمایت کنیم، حتی در این مواقع حساس که جهان را تهدید می‌کنند، امید خود را از دست ندهیم.

گفتنی است؛ این میزگرد برخط صبح امروز (11 آبان‌ماه) با حضور جمعی از متخصصین و کارشناسان این حوزه در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در ادامه جلسات کارگروه و دبیرخانه کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی قزاقستان و به منظور تعامل و همکاری هرچه بیشتر دو کشور در اجرای توافقات انجام یافته در اجلاس یادشده برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha