• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۴۰۰ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400081107854
  • خبرنگار : 71592

همزمان با سفر امروز فرستاده آمریکا مطرح شد

درخواست ده‌ها کشور برای نشست شورای حقوق بشر درباره سودان/حمدوک:آزادی وزرا راه خروج از بحران است

درخواست ده‌ها کشور برای نشست شورای حقوق بشر درباره سودان/حمدوک:آزادی وزرا راه خروج از بحران است

در پی سرکوب معترضان و گروه‌های مدنی توسط ارتش سودان که اخیرا طی کودتایی قدرت را قبضه کرده است، دهها کشور از شورای حقوق بشر خواستند درباره این کشور جلسه ویژه تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، سایمون مانلی، سفیر انگلیس در سازمان ملل به نیابت از ۴۸ کشور از جمله ۱۸ کشور عضو شورای حقوق بشر در پیامی به این شورا نوشت، به دلیل اهمیت وضعیت سودان نیاز است یک جلسه ویژه تشکیل شود.

روز یکشنبه شورای مرکزی گروه های آزادی و تغییر سودان خواستار تلاش برای براندازی کودتای نظامی در کشور شد.

سودان از یک هفته پیش صحنه اعتراضات و تظاهرات مردمی علیه کودتای نظامی است. ارتش سودان طی کودتایی وضعیت فوق العاده اعلام، شورای حاکمیت انتقالی و کابینه را منحل، استانداران را برکنار و وزیران، مسوولان و رهبران احزاب را بازداشت کرد.

همچنین وزارت فرهنگ و رسانه سودان اعلام کرد، عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده این کشور به قانونی بودن دولت خود و نهادهای انتقالی پایبند است و آزادی وزیران و ادامه کار کابینه را راه حل بحران فعلی می داند.

حمدوک در دیدار با سفیران کشورهای ترویکا "آمریکا، انگلیس و نروژ" در سودان در مقر اقامت اجباری خود در خارطوم ضمن بیان اظهارات مذکور، گفت، مطابق با احکام انقلابی که ۲۵ اکتبر صادر شد، در هیچ اقدامی و ساختاری حضور نخواهد داشت.

سفیران هم به حمدوک گفتند که جفری فلتمن، نماینده آمریکا در شاخ آفریقا امروز سه شنبه برای حل بحران سودان به خارطوم می‌آید.

همچنین یک منبع آگاه در گروهی از ائتلاف "آزادی و تغییر" تحت عنوان "گروه منشور ملی" گفت، حمدوک اعلام کرده در صورت بازگشت وضعیت کشور به پیش از کودتای نظامی، به پست نخست وزیری برمی گردد.

این منبع گفت، پس از اینکه عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان شورای حاکمیت انتقالی و کابینه را منحل و برخی از وزیران و مسوولان را بازداشت کرد، حمدوک با تعدادی از رهبران از جمله خود البرهان، محمد حمدان حمیدتی، فرمانده نیروهای واکنش سریع، جبریل ابراهیم، رئیس جنبش عدل و مساوات و منی ارکو مناوی، رئیس جنبش آزادی سودان دیدار کرد.

منبع مذکور گفت، تمامی مسیرهای گفت‌وگو به شروط حمدوک برخوردند مبنی بر اینکه وضعیت کشور باید به حالت قبل از کودتا برگردد.

در همین راستا، گروهی از ائتلاف "آزادی و تغییر" تحت عنوان "گروه منشور ملی" اعلام کرد، گفت‌وگو تنها راه خروج از بحران فعلی است. این گروه تصمیمات فرمانده ارتش سودان را اصلاحات توصیف کرد.

اما شورای مرکزی این ائتلاف تاکید کرد، مذاکره یا گفت‌وگو با کودتاچی‌ها تنها زمانی صورت می‌گیرد که وضعیت به حالت سابق برگردد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha