• شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400080100482
  • خبرنگار : 30054

میلگرد آجدار، راهی برای تقویت بتن در برابر نیروهای کششی

میلگرد آجدار، راهی برای تقویت بتن در برابر نیروهای کششی

میلگرد آجدار راهی برای تقویت بتن در برابر نیروهای کششی است. میلگردها انواع مختلفی دارند؛ هم به لحاظ جنس و هم به لحاظ شکل ظاهری. به لحاظ جنس نیز آرماتورها در انواع فولادی، استیل، برنجی، گالوانیزه و کامپوزیت تولید می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام آنلاین سازه، به لحاظ شکل ظاهری، آرماتور می تواند ساده و یا دارای آج باشد. انواع آجدار خود به سه دسته تقسیم می‌شوند و کاربردهای فنی بیشتری در ساختمان‌سازی دارند. در طراحی سازه‌های بتنی، به دلیل عدم مقاومت بتن در برابر کشش از میلگرد آجدار استفاده می شود. آرماتورهای آجدار فولادی در ایران به عنوانA2، A3  و A4 شناخته می‌شوند. مقاومت A4 در برابر تنش‌های کششی بالاتر از دو تای دیگر است. مهندسان سازه معمولاً از A3 برای تقویت فونداسیون استفاده می‌کنند. A2 نیز برای خاموت بندی مناسب است.

انواع میلگرد آجدار به لحاظ جنس

میلگرد آجدار فولادی از معروف‌ترین آرماتورهایی است که اغلب ما با آن آشنا هستیم. به ویژه که در ایران که پُر استفاده‌ترین نوع میلگرد است و در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در جهان پیشرفته، استفاده از آرماتورها در صنعت ساختمان تنها به آرماتورهای آجدار فولادی ختم نمی‌شود. علاوه بر فولاد، از الیاف شیشه و یک نوع سنگ طبیعی نیز آرماتور تولید می شود و برای تقویت بتن مورد استفاده قرار می گیرند. سبک بودن این آرماتورهای کامپوزیت سبب شده است تا استفاده از آن ها در برخی کشورهای پیشرفته بر استفاده از محصولات فولادی پیشی گیرد. بنابراین، آرماتورهای آجدار بجز فولاد از مواد دیگری نیز ساخته می شود و انواع دیگری از آرماتورهای آجدار را تولید می کند:

1- آرماتورهای آجدار کامپوزیت که خود شامل میلگرد فایبرگلاس، میلگرد بازالت و میلگرد کربن است.

2- میلگرد آجدار گالوانیزه که در قطرهای کم (4-6 میلیمتر) مناسب برای ساخت آرماتور بستر هستند.

3- آرماتور آجدار استنلس استیل که عمدتاً کاربرد صنعتی دارد.

جهت خرید میلگرد آجدار و استعلام قیمت، بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

انواع میلگرد آجدار به لحاظ کاربرد

1- میلگرد A2 که به لحاظ قابلیت خم پذیری خوب، در ساخت خاموت بسیار مورد استفاده قرار دارد.

2- آرماتور فولادی A3 که در اجرای فونداسیون و جهت تقویت بتن در برابر تنش های کششی مورد استفاده قرار می گیرد.

3- آرماتور فولادی A4 که در میان آرماتورهای فولادی، بیشترین مقاومت را در برابر تنش های کششی دارد و برای ساخت بتن مسلح و تقویت فونداسیون سازه‌ها بسیار مناسب است.

4- میلگرد اروپایی که یک آرماتور آجدار با مقاومت نه چندان بالا است؛ در اروپا رواج دارد و در مناطق زلزله خیز مورد استفاده قرار نمی گیرد.

5- میلگرد آجدار حرارتی که به دلیل روش خاص تولید، مناسب برای استحکام سقف سازه‌ها در برابر ترک خوردگی و آتش سوزی است.

برندهای آرماتور آجدار در ایران

میلگرد آجدار توسط کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شود، از جمله:

نیشابور

ذوب آهن اصفهان

امیر کبیر

آناهیتا گیلان

روهینا

راد همدان

ظفر بناب

شاهین بناب

جهت اطلاع از قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف بر روی لینک قیمت کلیک کنید. محصول مورد نظر خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا، از فروشگاه بی واسطه آهن آلات شرکت مهندسی آنلاین سازه تأمین کنید.

https://onlinesazeh.com

نحوه اتصال آرماتورها به یکدیگر چگونه است؟

برای اتصال آرماتورهای آجدار به یکدیگر، می‌توان از روش های زیر استفاده کرد.

جوشکاری

اتصال مکانیکی آرماتورها به یکدیگر

اتصال میلگرد با سیم

در پروژه های بزرگ که نیاز است میلگردها بیش از طول رایج خود (12 متر) مورد استفاده قرار گیرند، از روش جوشکاری استفاده می‌شود. در این حالت، انتهای میلگردها به یکدیگر جوش داده می شود. حرارت ناشی از جوشکاری، میله‌ها را به هم می چسباند. سپس مقداری فشار ایجاد می‌کنند تا دو میله بهتر با هم ادغام شوند و پیوند آن‌ها مستحکم شود. نوع سیم جوش برای جوشکاری مهم است. سیم جوش طوری انتخاب شود که خنک شدن جوش پس از جوشکاری، به سرعت انجام شود.

اتصال مکانیکی آرماتورها به یکدیگر، در مورد آرماتورهایی که قطرشان بیش از 20 میلیمتر است انجام می شود. در قسمت های مختلف یک سازه مثل ستون ها و تیرها می توان از این روش استفاده کرد، به شرط آنکه تنش فشاری توسط یاتاق عمودی از یک میلگرد به میلگرد دیگر منتقل شود و تنش دیگری در کار نباشد.

اتصال میلگرد آجدار با سیم نسبت به دو روشی که در بالا ذکر شد، ساده تر و رایج تر است. بسته به اینکه مقاومت مورد نیاز چقدر باشد، سیم مورد استفاده برای اتصال میله ها تعیین می‌شود.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha