• سه‌شنبه / ۶ مهر ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400070603715
  • خبرنگار : 50177

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان:

ارزشیابی رعد نشان‌دهنده جایگاه واقعی علوم‌پزشکی لرستان نیست

ارزشیابی رعد نشان‌دهنده جایگاه واقعی علوم‌پزشکی لرستان نیست

ایسنا/لرستان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت:ارزشیابی رعد نشان‌دهنده جایگاه واقعی دانشگاه علوم‌پزشکی استان به لحاظ علمی نیست.

دکتر ابراهیم فلاحی در نشست با خبرنگاران که امروز در سالن شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی لرستان برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی قبلا جزو دانشگاه‌های تیپ سه محسوب می‌شد و این درحالیست که در حال حاضر جزو دانشگاه‌های تیپ دوم هستیم.

وی با بیان اینکه یک پایش کشوری برای برنامه‌های عملیاتی کل دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین و به آنان اعلام می‌شود، بیان کرد: بخشی از این برنامه‌ها تخقیقات و فناوری، فرهنگی و دانشجویی و آموزشی است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: براساس شاخص‌های وزارت بهداشت، دانشگاه روند رو به رشدی را داشته است.

فلاحی با بیان اینکه در بخش ارزش‌یابی تحقیقات سال ۹۸، از مجموع ۱۰۰ امتیاز ۹۸ درصد را کسب کردیم در حالیکه میانگین کشوری ۹۱ درصد است، بیان کرد: در سال ۹۹، نیز ۹۹ درصد به لحاظ شاخص‌ها بودیم و در مجموع دانشگاه از لحاظ پایش برنامه عملیاتی شایسته تقدیر بوده و با اختلاف یک امتیاز می‌توانست حائز رتبه سرآمد باشد.

وی اضافه کرد: بهمن ماه ۹۹، یک برنامه‌ای تحت عنوان رعد طراحی شده که به جای ارزشیابی جداگانه ارزشیابی داشته باشند بخشی از شاخص‌های معاونت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را باهم در نظر گرفته و یک رتبه‌بندی جدیدی تحت عنوان رعد در نظر بگیرند و  این باید به گونه‌ای باشد که شاخص‌ها را مشخص کنند و برای سال آینده انجام شود تا تناقضی ایجاد نشود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: این دانشگاه در بخش فناوری رتبه ۱۰ را از بین ۲۵ دانشگاه تیپ دوم کسب کرده است که شامل دانشگاه‌های کرمانشاه، همدان و دیگر دانشگاه‌های بزرگ وجود دارند که در رتبه‌بندی رعد نیستند.

فلاحی افزود: پژوهش دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بین ۲۰ دانشگاه که مورد ارزشیابی رعد قرار گرفتند حائز رتبه نهم شده که رتبه خوبی است.

وی اظهار کرد: در دو سال اخیر درگیر کووید ۱۹ بودیم و مدیریت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این راستا در کشور رتبه یک را کسب کرده و این نشان می‌دهد در این مدت درست عمل کردیم و روند معمولی دانشگاه را در حوزه پژوهش تغییر دادیم.

این مسئول گفت: ۶۰ درصد هزینه‌ها در طرح‌های تحقیقاتی کووید ۱۹ در همان ابتدا پرداخت و ظرف ۲۴ ساعت مقالات بررسی و داوری می‌شوند و در دو هفته نتیجه و تکلیف یک تحقیق مشخص می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان اضافه کرد: در شرایط کووید ۱۹، آزمایشگاه هپاتیت تغییر کارکرد داده شد و به بخش آزمایشگاهی کووید ۱۹ تبدیل شده و اولین آزمایشی بود که در کشور کار خود را آغاز کرد و تاکنون ۲۵۰ هزار تا تست کووید ۱۹ را انجام داده و حائز رتبه دوم کشوری شده است.

فلاحی بیان کرد: دو تا سه درصد درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی به امر پژوهش اختصاص داده می‌شود و این یکی از دلایل پیشرفت دانشگاه‌هایی نظیر کرمانشاه در امر پژوهش و فناوری بوده است و این درحالیست که بودجه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان کمتر از ۰.۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در کنار ضعف‌ها موفقیت‌نیز اطلاع رسانی شود،  گفت: در حال حاضر مرگ و میر کووید ۱۹ از میانگین کشوری کمتر و شناسایی بیماران مبتلا به کرونا ویروس بالاتر از میانگین کشوری است و این نشان می‌دهد که مدیریت دانشگاه در این راستا خوب بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار کرد: در ارزیابی رعد شش شاخص در بحث فناوری و پژوهش  همچون بعد نسل آینده و فناور، انسان‌ساز و حکمت‌بنیان، پاسخ‌گویی و بین‌المللی، سرآمدی و ماموریت‌گرایی، ۲۵ شاخص از این ارزیابی مربوط به فناوری بوده که یکی از تولیدات فناوری دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تولید کپسول آندوسکوپی بوده که جزو طرح‌های برتر کشور بوده است.

فلاحی گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد داده‌ها و دیتاها آنگونه که باید ارزیابی نشده و جایگاه دانشگاه علوم پزشکی لرستان این رتبه‌ای نیست که سامانه رعد اعلام کرده است.

وی یادآور شد: ارزشیابی رعد نشان‌دهنده جایگاه واقعی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان به لحاظ علمی نیست.

این معاون دانشگاه اضافه کرد: با توجه به رتبه‌بندی علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال جاری توسط شورای گسترش، رتبه‌بندی رعد فاز اول یک طرح تحقیقاتی بوده که فاز دوم و سوم آن اجرا نشده و دارای معایب و مزایایی است که نتایج آن لزوما بیانگر جایگاه کلی دانشگاه نیست.

فلاحی افزود: طراحی و اجرای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها خالی از اشکال نبوده و هنوز جای زیادی برای بهبود شاخص‌های آن وجود دارد. همچنین زمان تدوین و ماهیت شاخص‌ها مناسب نیست و جمع‌آوری داده‌ها از دقت و جامعیت کافی برخوردار نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha