به گزارش ایسنا، شینا انصاری با اشاره به آغاز سال تحصیلی گفت: با وجودی که در کتابهای درسی دانشآموزان در پایههای مختلف، مفاهیم کلی محیط زیستی گنجانیده شده است اما نحوه آموزش مبتنی بر روش های روز همراه با آموزش روشهای مهارت محیط زیستی بهصورت طرح مسئله، مباحثه و تعامل فعال، بازدید و گردش علمی، کار گروهی، ارتباط با عناصر طبیعت حائز اهمیت است چراکه ارایه مطالب تنها در کتب درسی قادر نخواهند بود موجب تغییرات مشهودی در رفتار دانش آموزان برای درک مسائل چالشی محیط زیست شوند.
وی در ادامه اظهارکرد: آموزش میتواند تاثیر قابل توجهی بر تقویت فرهنگ زیستمحیطی و رسیدن به اهداف توسعه پایدار داشته باشد. آشنایی جوانان با علوم پایه زیستمحیطی در مقاطع مختلف تحصیلی می تواند روحیه سازگاری و حس مسئولیتپذیری در حفاظت از منابع طبیعی را در آنها تقویت کند.
انصاری با اشاره به آنکه اساسا آموزشهای محیط زیستی به جز روشهای مرسوم شامل سخنرانی یا تدریس در کلاس میتواند از طریق روشهای موثر دیگر منجر به افزایش دانش محیط زیست و نهادینه شدن رفتارهای سازگار با محیط زیست شود، گفت: روش تدریس، شرایط تدریس و میزان تسلط ودغدغه آموزش دهندگان این مفاهیم به کودکان از موضوعات بسیار مهم در آموزش فراگیر محیط زیست در نظام آموزش و پرورش کشور هست.
مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اقدامات شهرداری تهران در خصوص آموزشهای محیط زیستی گفت: خانههای محیط زیست در سراهای محلات شهر تهران بستر مناسبی برای آموزشهای همه گروههای هدف بهخصوص دانشآموزان هستند و میتوانند در تعامل با مدارس برای ارائه آموزشهای عملی و کاربردی در موضوعات مختلف محیط زیست شهری ایفای نقش کنند.
به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست وتوسعه پایدار شهرداری تهران، انصاری در ادامه به راه اندازی نشریه الکترونیکی کودک برای کودک با عنوان «چناربان» اشاره و اظهارکرد: این نشریه هم با فراهم کردن زمینههای لازم برای آموزش کودکان در فعالیتهای قصهگویی، نقاشی، مصاحبه، عکاسی، خبرنگاری محیط زیست و بیان روایتهای کودکان از محیط زیست در شکلهای گوناگون با حمایت شهرداری تلاش میکند باعث افزایش سواد محیط زیستی در کودکان و نوجوانان شود.
انتهای پیام
نظرات