• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400070301340
  • خبرنگار : 71592

تشدید تنش در روابط دو کشور

الجزایر، رباط را به اقداماتی فراتر از قطع روابط تهدید کرد

الجزایر، رباط را به اقداماتی فراتر از قطع روابط تهدید کرد

روابط بین مراکش و الجزایر وارد تنش بی سابقه ای شده است. در این خصوص یک مسوول الجزایری رباط را به انجام اقداماتی فراتر از قطع روابط و بستن حریم هوایی تهدید کرد و رسانه‌های مراکش نیز از تنش نظامی در مرزهای مشترک میان دو کشور خبر دادند.

به گزارش ایسنا، روزنامه القدس العربی نوشت، عمار بلانی، دیپلمات الجزایری که در حال حاضر نماینده کشورش در مناقشه صحرای غربی و مغرب عربی است، گفت، الجزایر ممکن است در مورد اختلافش با مراکش به اقدامات شدیدی متوسل شده و پس از قطع روابط و بستن حریم هوایی اقدامات بیشتری نیز اتخاذ کند.

وی افزود، اتخاذ اقدامات بیشتر اصلا بعید نیست اما ماهیت این اقدامات را که احتمالا در دست بررسی است، مشخص نکرد.

این اظهارات بلانی با تنش نظامی همزمان است که مطبوعات مراکش از آن صحبت می‌کنند و روز پنجشنبه در مرزهای مشترک رخ داده است.

وبسایت "الایام ۲۴" مراکش اعلام کرد، ارتش الجزایر تنها چند ساعت پس از تصمیم بستن حریم هوایی خود به روی هواپیماهای مراکش، نسبت به انجام مانور خطرناک در خط تماس مرزی در شمال شرق الجزایر در منطقه "واد زلمو" در اقلیم بوعرفه اقدام کرد و از ساکنان منطقه خواست اراضی را به سبب اینکه متعلق به الجزایر هستند، تخلیه کنند.

دولت الجزایر ماه مارس کشاورزان مراکشی را از اراضی "واحه العجره" به سبب اینکه متعلق به الجزایر است، بیرون کرده بود.

روزنامه هایی مانند "یا بلادی" اعلام کردند، نیروهای نظامی مراکش در واد زلمو مستقر شده و نیروهای نظامی الجزایر نیز مجبور شدند پشت نوار مرزی بازگردند. خبرها حاکی از آن است که نیروهای الجزایر به وادی زلمو بازگشته‌اند تا به مراکشی‌ها لزوم بازگشت و عقب نشینی را گوشزد کنند.

در شبکه های اجتماعی نیز تصاویر و فیلم هایی از تجمع نظامی الجزایر در مسافت نزدیک به نقطه صفر در رویایی با نیروهای مراکشی مستقر در طرف دیگر مسیر ملی شماره ۱۰ رابط بین دو منطقه بوعرفه و الراشیدیه منتشر شده است.

روابط بین مراکش و الجزایر بسیار متشنج شده است، روابط دیپلماتیک میان آن دو قطع و نیروهای نظامی زیادی در مرزهای مشترک مستقر شده اند.

تحلیلگران بین المللی نسبت به احتمال وقوع درگیری های نظامی میان دو طرف بر سر پرونده مرزها هشدار داده اند چرا که مناطقی در مرزها وجود دارد که از چند دهه پیش مراکشی ها در آن ساکن هستند و اکنون الجزایر این مناطق را مطالبه می‌کند.

تحلیلگران احتمال می‌دهند روابط این دو کشور به روابطی شبیه روابط هند و پاکستان تبدیل شود که هر از گاهی باهم درگیر می‌شوند.

در همین راستا، مراکش نخستین سری از پهپادهای ساخت ترکیه از نوع "بیرقدار تی بی۲" را در جهت تقویت نیروهای هوایی خود تحویل گرفت و بعید نیست که نسخه پیشرفته این پهپادها را نیز خریداری کند.

در عین حال ممکن است ترکیه به کشور اصلی برای تجهیز ارتش مراکش به تجهیزات جنگی بدل شود. این کشور قبلا تجهیزات نظامی خود را از آمریکا و فرانسه می خرید اما در سه سال اخیر به کشورهای دیگر به ویژه چین و ترکیه هم گرایش داشته است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha