• شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۰ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1400070301151
  • خبرنگار : 71516

رئیس‌جمهور لبنان: تهدیدات مستمر اسرائیل علیه لبنان دغدغه ما است/ از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم

رئیس‌جمهور لبنان: تهدیدات مستمر اسرائیل علیه لبنان دغدغه ما است/ از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم

رئیس جمهور لبنان به مجمع عمومی سازمان ملل تاکید کرد، کشورش بعد از تجربه یک بحران سیاسی یک ماهه، وارد مرحله جدیدی شده که "امید می رود منجر به گامی دلگرم کننده در مسیر بازیابی شود".

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سازمان ملل، میشل عون در  پیام ویدیویی خود برای هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل به رهبران جهان اطمینان داد که به رغم چالشهای داخلی یا بین المللی دولت جدید لبنان که ماه جاری میلادی شکل گرفت "اعتماد هم مردم و هم جامعه بین‌المللی را کسب خواهد کرد".

عون درباره دولت گفت: چالش‌های بزرگی پیش روی دولت جدید است. ما از جامعه بین المللی می‌خواهیم که برای بهبود اقتصاد لبنان از ما حمایت مالی به عمل آورد. ما بر جامعه بین المللی برای حمایت مالی از پروژه‌های حیاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی برای بازسازی وضعیت اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی وهمچنین بازپس گیری اموال غارت شده به دلیل فساد حساب باز می‌کنیم. بعد از تشکیل دولت، لبنان وارد مرحله جدیدی شده است که تلاش می‌کنیم گام مهمی در مسیر بازسازی باشد.

به گفته رئیس جمهور لبنان در دو سال گذشته بحرانهای متوالی در این کشور "به صورت همزمان انفجار پیدا کردند" و لبنان تجربه سخت‌ترین دورانش را داشته است.

میشل عون تصریح کرد: در حقیقت سیاستهای اقتصادی و مالی در پیش گرفته شده در چند دهه گذشته که بر مبنای یک الگوی سود محور ایجاد شدند به همراه فساد و اتلاف کاری ناشی از سوء مدیریت و فقدان پاسخگویی، لبنان را به یک بحران پولی و مالی بی سابقه‌ای کشاند که به رکود اقتصادی و بحران معیشت طاقت فرسا و افزایش بیکاری، مهاجرت و نرخ فقر منجر شد.

با این حال او به مجمع سازمان ملل گفت که دولت لبنان متعهد به اجرای اصلاحات اقتصادی و مالی فوری، مبارزه با فساد و ارائه برنامه شبکه امنیت شده است.

رئیس جمهور لبنان همچنان متذکرشد که این کشور برای تامین مالی پروژه های حیاتی احیای اقتصادی، ایجاد شغل و کمک به بازیابی کشور از "جرایم مفسدانه" به جامعه بین المللی متکی است.

میشل عون درباره پیامدهای آوارگان سوری گفت: من در تمامی مناسبت‌ها نتایج فاجعه بار ورود آوارگان سوری به لبنان بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و امنیتی را اعلام کردم. تعداد آوارگان سوری در لبنان حدود یک و نیم میلیون نفر است. من از جامعه جهانی خواستم به لبنان برای بازگشت امن آوارگان به ما کمک کند اما هیچ کسی به ما کمک نکرد. جامعه بین المللی باید به لبنان برای بر دوش کشیدن بار سنگین آوارگان و بازگشت آن‌ها به کشورشان کمک کند. جنگهای منطقه‌ای به ویژه جنگ سوریه که ۱.۵ میلیون آواره را روانه لبنان ساخت در بحرانهای لبنان نقش داشته‌اند.

او به ترسیم تصویر "نتایج فاجعه بار" آوارگی بر اجتماع، اقتصاد، سلامت و امنیت پرداخته و از جامعه بین الملی خواست به بازگشت امن آوارگان کمک کنند.

رئیس جمهور لبنان بر موضع کشورش در رد تعداد هر چه بیشتر آوارگان فلسطینی "بر مبنای الزام به یافتن یک راه حل برای مساله فلسطین" تاکید کرد.

او توجهات را به "تهدیدات مداوم اسرائیل" به عنوان "نگرانی اصلی لبنان" جلب کرده و در عین حال تلاشهای این رژیم در زمینه اکتشاف منابع نفت و گاز در حوزه مورد مناقشه مرزهای دریایی را برجسته ساخت.

میشل عون گفت: تهدیدات مستمر اسرائیل علیه لبنان دغدغه ماست. آخرین این تهدیدات مربوط به تلاش اسرائیل برای اکتشاف نفت و گاز در منطقه مورد مناقشه در مرزهای دریایی است. لبنان هرگونه تلاشی برای تجاوز به مرزهای منطقه اقتصادی را محکوم می‌کند و به حق خود درباره منابع نفتی و گازی پایبند است.

وی گفت: ما خواهان ازسرگیری مذاکرات غیرمستقیم به خاطر ترسیم مرزهای آبی جنوبی براساس قوانین بین المللی هستیم و هرگز از آن کوتاه نمی‌آییم و هیچ گونه سازشی را نمی‌پذیریم. نقش جامعه بین المللی این است که در کنار لبنان باشد.

به گفته میشل عون تبعات همه گیری کووید ۱۹ در لبنان به شکلی فزاینده بیشتر بوده زیرا باعث بدتر شدن یک اقتصادی که از قبل متزلزل شده بود، بخش بهداشت و درمانی درگیر با کمبود دارو و اقلام پزشکی و سوخت، و فرار پزشکان و پرستارهای مهاجرت کرده به خاطر مشکلات اقتصادی، شدند.

تا به امروز نرخ واکسناسیون در لبنان به ۳۰ درصد رسیده و به گفته رئیس جمهور این کشور آنها در تلاش هاستند تا پایان سال جاری میلادی از نرخ ۴۰ درصد عبور کنند.

میشل عون گفت: امروز با گذشته بیش از یک سال از انفجار بیروت، پایتخت کشور ما همچنان یک شهر فاجعه زده باقی مانده و ساکت و تاریک است.

او همبستگی بین المللی با لبنان را "ستودنی" خوانده و تاکید کرد این کشور در حال تحقیق درباره دلایل و شرایط انفجار بوده و مظنونان زیادی را دستگیر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha