به گزارش ایسنا، دکتر سید جواد حسینی گفت: ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در سال ۱۳۷۴ کلید خورده است و تاکنون ۷۸۶ مرکز دولتی و غیر دولتی آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری برای دانش آموزان در استان های کشور تاسیس شده است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: فعالیت مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات یادگیری تا سال ۱۳۸۶ صرفا در بخش دولتی بود که با عنایت به سیاست های وزارت آموزش وپرورش مبنی بر استفاده از مشارکت های مردمی، توسعه مراکز غیردولتی در این بخش نیز آغاز شده است و در سال تحصیلی گذشته ۵۱۵ مرکز دولتی و ۲۷۱ مرکز غیردولتی در سطح کشور فعالیت داشتند.
وی با بیان اینکه هدف از تاسیس و ارائه خدمات در این مراکز، رفع مشکلات تحصیلی و فرایندی، جلوگیری از افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس عادی است، گفت: فرایند غربالگری، ارزیابی، تشخیص، شناسایی و ارائه خدمات آموزشی وتوانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری در مراکز در دستور کار این سازمان قرار گرفته است و در سال تحصیلی ۱۳۹۹، تعداد ۴۹ هزار ۶۵۲ نفردانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری در این مراکز خدمات دریافت کرده اند.
معاون وزیر با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات بهینه در این مراکز برنامه های کیفیت بخشی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، گفت: تدوین شاخص ها و استانداردهای فضا، تجهیزات و فرایندهای آموزشی و توانبخشی در مراکز مشکلات ویژه یادگیری، طراحی و تولید ۳ وسیله کمک آموزشی در قالب پک آموزشی تقویت مهارت های نوشتاری، توسعه کمی مراکز مشکلات ویژه یادگیری از تعداد ۷۴۱ مرکز در سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۳۹۸ به ۷۸۶ مرکز در سال ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ از جمله این برنامه ها است.
وی افزود: هم چنین تدوین و تنظیم پروتکل های ارزیابی و مداخله ی حافظه فعال ، دست خط و دقت، اخذ مجوز چاپ کتاب پروتکل خواندن و املا، تدوین و راه اندازی اپلیکیشن جامع برای تمام گروه های دانش آموزان با نیاز ویژه، برگزاری کارگاه های دانش افزایی همکاران شاغل در مراکز، طراحی و تنظیم پوستر و بروشور آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری و درج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر برنامه ها در این حوزه است.
حسینی راه اندازی سامانه ندای همراه جهت پاسخگویی به مخاطبین، برگزاری برنامه آموزشی زنده در حوزه توانمند سازی معلمان و والدین دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری در شبکه آموزش در برنامه مدرسه تلویزیونی ایران به مدت ده جلسه و تولید محتوای آموزشی در قالب فیلم، پاور، جزوه، کلیپ ، نرم افزار و درسنامه در حوزه مشکلات ویژه یادگیری و بارگذاری بیش از ۱۰۰۰ محتوا در سامانه شاد را از دیگر برنامه ها دانست.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به برنامـه ها و اولویـت های مراکز دولتی و غیر دولتی مشکلات ویژه یادگیری در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: توسعه خدمات آموزشی و توانبخشی به دانش آموزان دارای مشکلات ویژه یادگیری با اختلال های همبودی، توسعه ظرفیت های سامانه جامع اطلاعات آماری و عملکردی مراکز آموزشی و توان بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طراحی مدل بومی نظام تشخیص، شناسایی و مداخله بهنگام مبتنی بر رویکرد پاسخ به مداخله RTI و طراحی و تدوین دستورالعمل تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان دیر آموز پایه اول و دوم از جمله اولویت های سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ است.
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حسینی به بیان وظایف و انتظارات از مراکز مشکلات ویژه یادگیری پرداخت و گفت: گذراندن دوره های تخصصی مشکلات ویژه یادگیری که توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار می شود، کوشش در جهت اجرای طرح شناسایی و تشخیص با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش شهرستان و براساس شیوه نامه های ارسالی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، کسب اطلاعات و آگاهی های به روز در اجرای ارزیابی های تخصصی جهت تشخیص افتراقی مشکلات ویژه یادگیری و سایر مشکلات دانش آموزان و با توجه به نقاط قوت و ضعف آن ها و تعیین سطوح مهارتی در هر یک از مهارت های فرآیندی و تحصیلی و طراحی برنامه آموزشی ویژه فردی و گروهی که با همکاری مدرسه و والدین اجرا گردد از جمله انتظارات است.
انتهای پیام
نظرات