• چهارشنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1400062418009
  • خبرنگار : 71656

نقد و بررسی سریال مهدویان در یک نشست دانشجویی

«زخم کاری»؛ سریالی پرمخاطب که ماندگار نمی شود

«زخم کاری»؛ سریالی پرمخاطب که ماندگار نمی شود
عکسی از سریال «زخم کاری»

آرش فهیم بر این باور است که سریال «زخم کاری» با فیلم‌نامه‌ای که پر از حفره و ابهام است، از ۱۰ نمره بیشتر از پنج نمی گیرد. او با مقایسه سریال مهدویان با کتاب حسینی زاد که از آن اقتباس شده است، می گوید: برخلاف کتاب نمی‌توانیم سریال «زخم کاری» را یک اثر اجتماعی خاصی قلمداد کنیم.

به گزارش ایسنا، سریال «زخم کاری» طی روزهای گذشته با پخش قسمت پانزدهم به فصل اول خود پایان داد و نظرات متفاوتی هم پیرامون آن شکل گرفت. عده‌ای بر این باور هستند که این مجموعه اقتباسی در عرصه شبکه نمایش خانگی، به دلیل توانایی بالای اش در جذب مخاطب، ماندگار خواهد شد. عده‌ای دیگر اما با مخالفت نسبت به این موضوع، بر این عقیده اند که هرچند جذابیت و داشتن مخاطب ویژگی مهمی تلقی می شود، اما جذب قابل توجه مخاطب، تمام اهمیت یک اثر نیست و نمی‌توانیم بگوییم چون یک اثر مخاطب زیادی دارد، لزوما کار خوبی است.

نشست نقد و بررسی «زخم کاری» توسط انجمن اسلامی مستقل دانشگاه خوارزمی روز سه شنبه، بیست و سوم شهریور ماه به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست که با حضور یک منتقد همراه بود، صحبت‌هایی درباره نقاط قوت و ضعف این اثر با مشارکت دانشجویان زده شد که خبرنگار ایسنا به ارائه آن خواهد پرداخت.

آرش فهیم، منتقد در نشست نقد «زخم کاری» درباره نقاط قوت این سریال گفت: «به نظر من کار جدید محمدحسین مهدویان کار خیلی مهمی است. یعنی معتقد هستم قطعا مهم‌ترین سریال شبکه نمایش خانگی در این یازده سالی که این عرصه دارد کار می‌کند.» 

به گفته این منتقد «زخم کاری» به چند دلیل مهم تلقی می‌شود که یکی از این دلایل توانایی بالا در جذب مخاطب است.

به عقیده فهیم قطعا یکی از عواملی که باعث می‌شود یک اثر مهم و قابل ارزیابی باشد، تعداد زیاد مخاطب است که «زخم کاری» این نقطه قوت را دارد. وی به حرف هایش اضافه کرد: «دلیل دیگر نیز این است که این سریال سعی دارد نگاهی اجتماعی به واقعیت‌های روز ایران داشته باشد. به علاوه اینکه از این نظر نیز مهم است که یک بار دیگر اقتباس از آثار ادبی در سینما اتفاق افتاده است.» 

فهیم، منتقد سینما و تلویزیون که در اسکای روم حاضر شده بود، در پاسخ به پرسشی که از او درباره ویژگی‌های یک سریال ماندگار پرسیده شد، اینچنین پاسخ داد: «می‌شود طولانی صحبت کرد که چرا زخم کاری با وجود اینکه فروش بالایی داشته است اما در مجموع اثر باارزش و ماندگاری نیست. یکی از دلایلش این است که در مسئله فیلم‌نامه‌نویسی و متنی که تبدیل به تصویر شده است، نقاط ضعف فراوانی وجود دارد. همچنین کار حفره‌های زیادی در شخصیت پردازی، طرح مسئله و طرح محتوا نیز دارد.» 
وی اضافه کرد: «به طور کلی ضعف‌های متعددی در اجرای صحنه‌ها وجود داشت که می‌توانست خیلی تکان‌دهنده‌تر باشد و مخاطب را درگیرتر کند.» 

به گفته این منتقد، سریال «زخم کاری» یک اثر اقتباسی است و آنچه باعث شده تا اثری که سریال از روی آن اقتباس شده ماندگار شود، این است که انسان قرن چهاردهم و پانزدهم اروپا و شرایط اجتماعی و اقتصادی آن زمان را به خوبی نشان داده و باعث شده این اثر برای همیشه جاودان باقی بماند.

وی درباره مشکل اصلی‌ که باعث شده است «زخم کاری» تبدیل به یک اثر ماندگار نشود، گفت: «مشکل اصلی سریال این است که برخلاف متن اولیه اقتباسی، هیچ توانایی‌ای در ترسیم و بازنمایی شرایط خاص و امروز ایران ندارد و آدم‌هایی که ما در کار مشاهده می‌کنیم، خیلی شباهتی به آدم‌هایی که ندارند که در اطراف خود می‌بینیم.»

این منتقد بر این باور است که فضاسازی داخل سریال ضعیف است. او درباره این موضوع اضافه کرد: «منظورمان از فضاسازی در اینجا ارتباط بین آدم‌ها و افراد و موقعیتی است که در آن قرار گرفتند. حتی روابط عاشقانه‌ای که می‌بینیم برایمان قابل باور نیست و این یکی از نقاط ضعفی است که فیلنامه دارد. در اجرا و کارگردانی نیز مهدویان نتوانسته این روابط را به صورت باورپذیری دربیاورد.» 

این منتقد در پاسخ به سوالی که از او درباره نظرش نسبت به فلش بک‌ها پرسیده شد، اظهار کرد: «من فکر می‌کنم فلش بک‌ها به جز مورد مالک و منصوره که نشان داد در گذشته تعاملی بین آنها بوده است، در بقیه موارد کارکردی نداشته و به نظرم مشکل اصلی سریال همین است.» 

به گفته وی در سریال «زخم کاری» ما یک درگیری را بین مالک و خاندانی مشاهده می کنیم که اصلا مشخص نیست که علت این درگیری از کجا نشأت می‌گیرد.

فهیم درباره همین مسئله اظهار کرد: «چیزی که به ما نشان داده می‌شود این است که مالک هر چیزی که دارد از این خانواده است اما سوالی که وجود دارد این است که چه اتفاقی رخ داده که باعث شده او بخواهد فردی را که به نوعی نقش پدرش را دارد به راحتی با دستان خود خفه کند. این بزرگترین حفره روایت سریال «زخم کاری» است که به شدت به کار زخم کاری وارد کرده است.»
این منتقد ادامه داد: «درباره شخصیت سمیرا نیز این مشکل و ابهام وجود دارد که تبدیل به پاشنه آشیل سریال شده است. گویی کارگردان به نحوی خواسته است تا همه چیز را درباره شخصیت‌ها پنهان نگاه دارد. فکر می کنم با فیلم‌نامه‌ای که پر از حفره و ابهام است، از ۱۰ نمره بیشتر از پنج نمی‌توان به این سریال داد.»

به عقیده فهیم این پنج نمره نیز به این دلیل است که اولا سریال توانسته است تا مخاطب را با خود همراه کند و دوما بازی خوب بازیگران از جمله جواد عزتی نقطه قوتی برای اثر محسوب می‌شود.

وی درباره کیفیت کار بازیگران نیز اظهار کرد: «خانم حاتمی و آقای امینی تبار یکی از نقاط ضعف کار به منزله بازیگری‌شان محسوب می‌شوند که نتوانستند با بازیگران قدیمی‌تر سریال کنار بیایند. کاراکتر میثم خیلی فراز و نشیب دارد و در برخی مواقع در صورتی که نیاز دارد فعال‌تر باشد خیلی منفعل و آرام برخورد می‌کند؛ مثل مورد خودکشی مائده که توقع می‌رفت حس درد و رنج را بهتر بتواند نشان بدهد.» 
این منتقد همچنین ضمن اشاره به این نکته که سریال «زخم کاری» دارای خشونت زیادی است، گفت: «وقتی می‌گوییم سریال زخم کاری دارای جذابیت است یکی از نشانه‌های این جذابیت خشونت زیاد است. این روش‌ها شاید در کوتاه مدت مخاطب جذب کند و فروش را بالا ببرد اما در درازمدت چون ذهن مخاطب به چنین صحنه‌هایی عادت می‌کند، به مرور فراموش می‌شود.» 

فهیم در پاسخ به پرسشی که از او درباره تفاوت سریال با کتابی که اثر از آن اقتباس شده است، پرسیده شد، اظهار کرد: «متن کتاب نسبت به خود سریال خیلی رادیکال‌تر و بی‌پرواتر نوشته شده اما سریال خیلی محافظه کارانه‌تر ساخته شده است. برخلاف کتاب نمی‌توانیم سریال زخم کاری را یک اثر اجتماعی خاصی قلمداد کنیم.»

این منتقد سینما و تلویزیون در پایان این نشست ضمن اشاره به این نکته که پایان بندی سریال نیز در ادامه اتفاقات دیگر ساده بود، اضافه کرد: «این نوع از پایان بندی در واقع کار راحتی است و کارگردان می‌تواند با تمام کردن کار شخصیت اصلی سریال را به پایان برساند و به جای اینکه معمای ایجاد شده را حل کند، خود معما را بکشد.»

* در این گزارش که از طریق اسکای روم پوشش داده شد و در دقایق اولیه با قطعی صدا همراه بوده است، برای لحظاتی امکان شنیدن نام کوچک منتقد فراهم نبوده است که خبرنگار به اشتباه از نام محمدتقی فهیم (پدر) به جای آرش فهیم (پسر) استفاده کرد. ایسنا ضمن اصلاح نام این منتقد، از مخاطبانش عذرخواهی می کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۴:۱۷

واقعا مشخص نبود چرا راحت تونست حاج عمو رو بکشه؟با زنش همچنان رابطه داشت و به زور براش زن گرفتن و منصوره رو فرستاد بره و طی این سالها هم آنچنان که باید به مالک رسیدگی نکرده بود به غیر از مورد آخر قرارداد که دیگه مالک کار خودشو کرده بود

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۴:۴۴

والا که میشه از ده ،ده داد.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۴:۴۸

خیلی هم با حال بود

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۵:۱۴

از معدود دفعاتی ست که با فهیم موافقم! الان دیگه باید فراستی داخل هفت یه نقد بزاره و میخ آخر رو بزنه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۵:۲۳

سلام فیلم ایرانی تا حالا مثل زخم کاری تولید نشده آنقدر عالی همش هندی بازي فیلم های ایرانی اتفاقا خیلی هم عالی پس نه این فیلم های آبکی شما ها قشنگه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۵:۳۲

واقعا برای این منتقد متاسفم که انقدر فهمش از این سریال پایین بوده که میگه چرا مالک کسی که مثل پدرش بود رو کشت اون مثل پدرش نبود مثل سر کارگر جنسی مالک بود خیلی راحت شریک جنسی خودش رو قالب کرد به مالک بعدم باز باهاش ارتباط داشت کدوم پدری اینکار و میکنه درحق پسرش و با اینکه این همه مالک واسه اینا کار کرده بازم انقدر کثیف که میاد تو ویلای خود مالک کنار زن مالک میخابه یعنی واقعا هنوزم میپرسید چرا مالک باید اون و میکشت بخاطر تحقیر و توهین هایی که تو این سالها به مالک کردن گیریم که سمیرا هم میخاست پس مالک چی اصلا مالک و به حساب نمی آوردن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۷:۲۳

"به گفته وی در سریال «زخم کاری» ما یک درگیری را بین مالک و خاندانی مشاهده می کنیم که اصلا مشخص نیست که علت این درگیری از کجا نشأت می‌گیرد" اول آقای منتقد بره لااقل ۴ قسمت از ۱۵ قسمت رو لاااقل ببینه بعد بیاد اظهار فضل کنه!!یعنی واقعا نفهمید مشکل مالک و خاندان ریز آبادی چی بود؟!!؟؟😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅😅خیلی جوکین والا.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۷:۲۵

عکساتون اسپویل میکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۲۳:۳۲

چرا چرتو پرت میگی اخه کی اینکارو تایید کرده ؟ تموم فیلم نشون دادن عاقبت کار خلاف و ظلم نمیدونم چی میبینین شماها

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۴ ۱۷:۵۳

سلام دوستانی که این سریال را دیده‌اند می خواهم اظهار نظر کنند..درسریالی که کشتن آدم ها مانند کشتن حشرات آسان است خیانت در امانت افتخار است خودکشی دختر و پسری که ارتباط نامشروع دارد آزاد است دروغ مادر به پسرش برای نسبت دادن پدر عادی است خودکشی دختر عاشق مجاز است پدر و مادر برای فرزندان و بع کس همانند کالا هستند و..... می خواهید پایدار باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۲۳:۳۵

نه داداش تمدن تو رو مختارنامه دیدن ک ماشالله همشم در حال پخشه چرا همه چیو باهم قاطی میکنین جامعه ما الان درگیر کشته شدن بچه بدست پدر مادر درگیره مال یتیم خوریو ظلم پر از روابط نامشروعه مگه چیزی غیر از اینو نشون داده؟ واقعا نمیدونم شما چی میبینی هر روز تو این جامعه غیر این جمع کنین خودتونو بابا

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۰۰:۰۴

اشغال ترین سریال تاریخ ایران خاک بر سر کارگردان و تمام عوامل سریال که بجز خیانت هیچی داخلش نیست واقعا تمدن ما رو این دیدین که همه به هم خیانت میکنن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۹:۲۶

میخای همش اقازادگی باشه تو سریال پول و مال باشه؟؟؟؟ ت ب خودت نگیر زندگیتو بکن

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۵:۰۹

شما انگار از کره دیگه اومدی.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۰:۵۶

فیلم خوبیه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۷:۱۱

فیلم خیلی عالی بود.فقط سطح درک وفهم بالایی میخاست ک بتونی تجزیه وتحلیل کنی.اقایی ک نقد کردین هنوز نمیدونید ک فشار سمیرا ب مالک باعث کشتن حاج عمو شد وپشت پرده چی بودش

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۳۰ ۰۱:۰۲

والا اگر ما مردم سطح ودرک بالایی داشتیم اسیر اینگونه سریال های پوچ که فقط قمپز در کردند و از درون خالی هستند نمیشدیم مصداقش قهوه تلخ رو ببینید

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۶:۳۶

قشنگ بود هرکی هم دوست نداشت خواست نگاه نکنه😐

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۶:۰۵

فیلم زخم کاری حرف نداش بیخودی ایراد درنیارید.

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۸:۱۹

واقعا سریال زخم کاری بهترین سریالی بود که تابحال دیدم،خیلی جذاب بود مخصوصا با بازی جواد عزتی و هانیه توسلی و رعنا ازادی جذاب تر شد و درخشید ، بنظر من باید بجای مالک سمیرا میمرد چون مالک فقط تحت کنترل بود و دستور ها از طرف سمیرا میرسید ، باید مالک زنده میموند و زخم مرگ زن و دخترش رو میکشید .

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۵ ۱۸:۳۳

افتضاح ترین سریال تاریخ ایران

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۰۰:۳۰

هی مردم از این سریال تعریف کردن.... اما قشنگ نبود.... خیلی ضعف داشت... خوشم نیامد

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۰۲:۴۵

افتضاح ترين سريال تاريخ . حتي سريالهاي تركي ماهواره اي هم انقدر بداموزي نداشتند كه اين سريال مزخرف داشت . از ترويج خشونت تا خيانتهاي متععد تا خودكشي تا تخريب مذهب و... هر انچه بدان دارند اين سريال يك جا داشت . پايانش هم كه افتضاح . فقط ميشه گفت حيف سرمايه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۰۲:۴۵

5 از 10 هم براي اين سريال زياده . نهايت 2 يا 3 مناسبه براش

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۰:۰۴

این سریال عالی بود و به جرات میتونم بگم قشنگ ترین فیلم ایرانی بود که تا حالا دیده بودم...

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۰:۱۷

هانیه توسلی یجایی اعتراف کرده بود که در جوانی مورد تجاوز قرار گرفته و ظاهرا ناراحت بود اما الان دیگه باید ممنون اونطرف باشه که آزادی رو بهش هدیه کرده و بی قید بند هر طوری بخواد زندگی میکنه

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۳

همه که کشته شدن به نظر من فصل ۲ درکار نیست وقتی همه کشته شدن چه فصل دویی

avatar
۱۴۰۰-۰۶-۲۷ ۰۰:۴۳

در مقام مقایسه با سریالی مثل ملکه گدایان عاللی بود. اما در مجموع، ایرادات منتقد وارده و شخصیت‌پردازی تعطیل بود. کلاً تو ایران جز دو سه نفر هیچ کارگردانی وجود نداره. کارگردانی دوست دارن فقط.

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۴ ۱۴:۰۷

گرد پای قورباغه هم نیست