• یکشنبه / ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۶:۳۶
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400062115682
  • خبرنگار : 30054

چگونه لکه رنگ اکریلیک را از فرش پاک کنیم؟

چگونه لکه رنگ اکریلیک را از فرش پاک کنیم؟

رنگ اکریلیک یکی دیگر از انواع رنگ های ساختمانی است که در ۲ نوع پایه آب و پایه حلال وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام قالیشویی توحید، رنگ های پایه حلال سریع تر خشک می شوند و اگرچه این ویژگی برای رنگ کردن دیوار ساختمان، مفید است اما بدون شک برای ریختن روی فرش، شاید چندان خوشایند نباشد.
به هرحال چه رنگ شما بر پایه آب باشد و چه بر پایه حلال، بهتر است هنگامی که لکه هنوز تازه و مرطوب است، در اسرع وقت برای تمیز کردن آن اقدام کنید. چرا که، اگر لکه خشک شود، تمیز کردن آن دشوارتر خواهد بود. 
تمیز کردن را ابتدا با ملایم ترین روش شروع کنید و تنها در صورت لزوم به تکنیک های سخت تر بروید.

۱.مرحله اول: رنگ اضافی را بردارید

به کمک یک چاقوی کره خوری، یک قاشق، سوهان یا هر شی صاف دیگری، ابتدا رنگ را به آرامی از روی فرش بردارید. در صورتی که مقدار رنگ ریخته شده زیاد است، قاشق یا چاقوی خود را پس از هر بار برداشتن رنگ، تمیز کنید.

۲.رنگ مرطوب را پاک کنید

پس از برداشتن رنگ اضافی از روی فرش، به کمک دستمال کاغذی یا پارچه های جاذب، با حرکات ملایم سعی کنید تا رنگ مرطوب را از فرش پاک کنید. ابتدا دور لبه های لکه ضربه بزنید و به سمت داخل پیشروی کنید. از قسمت های تمیز پارچه استفاده کنید. مراقب باشید که به طور تصادفی رنگ دستمال را به دیگر قسمت های فرش منتقل نکنید.
 لکه گیری را تا جایی که می توانید رنگ مرطوب را از فرش پاک کنید، ادامه دهید. لکه را مالش ندهید تا رنگ به عمق الیاف فرش نفوذ نکند. اگر تخصص لازم یا وقت لازم را ندارید برای اینکار می توانید از قالیشویی فرمانیه استفاده نمایید.

۳.رنگ خشک شده را تمیز کنید

پس از برداشتن رنگ اضافی از روی فرش، قسمت های زیرین رنگ که خشک تر شده اند را به کمک یک مسواک، خراش دهید. دقت کنید که مسواک را در بالای الیاف فرش به صورت افقی می زنید تارنگ به عمق الیاف وارد نشود.
تکه های خراش داده شده و جدا شده رنگ را به کمک جاروبرقی، بردارید.

۴.آب و مایع ظرفشویی 

به ازای هر ۱ فنجان آب گرم، ۱ قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را ترکیب کنید. محلول را درون یک بطری اسپری یا یک ظرف بزرگ بریزید.
محلول را روی لکه بمالید یا اسپری کنید. یک اسفنج را در محلول خیس کرده و روی لکه بکشید. 
این مرحله را تا جایی که می توانید لکه را برطرف کنید، تکرار کنید.

۵.سرکه

به ازای هر ۱۰ قسمت آب، یک قسمت سرکه سفید را با آن مخلوط کنید. یک اسفنج را در محلول فرو کرده و بر روی محل لکه فرش بمالید.
بهتر است ابتدا این محلول را در ناحیه غیر قابل مشاهده فرش آزمایش کنید. برخی از الیایف فرش ها و رنگ های آن ها ممکن است به استیک اسید واکنش نشان دهند.

۶.الکل مالشی

مقداری الکل مالشی را روی یک پارچه خشک یا دستمال کاغذی بریزید. سپس لکه را با پارچه پاک کنید.

۷.گلیسیرین

گلیسیرین را روی دستمال کاغذی خشک بمالید. لکه را تا زمانی که رنگ دیگر به دستمال منتقل نشود، پاک کنید. بگذارید گلیسیرین چند ساعت روی لکه باقی بماند. 

۸.استون 

از آن جایی که لاک ناخن ترکیبات تقریبا مشابهی با رنگ های اکریلیک دارد، بنابراین استون می تواند به خوبی در پاک کردن لکه رنگ اکریلیک از فرش و موکت موثر باشد. 
 برخی از الیاف و رنگ های فرش ممکن است به پاک کننده های شیمیایی حساس باشند. بنابراین ابتدا منطقه ای از فرش را که خارج از دید است با استون آزمایش کنید. در صورتی که استون باعث تغییر رنگ فرش نشد، می توانید از آن برای پاک کردن لکه نیز استفاده کنید.
یک پارچه را با استون مرطوب کنید یا از قطره چکان استفاده کنید و استون را مستقیماً روی لکه بریزید. لکه را با پارچه پاک کنید. متناوبا قسمت های تمیز پارچه را با قسمت های رنگی شده جایگزین کنید.
 این فرآیند ممکن است در ابتدا با ظاهر شدن رنگ بیشتر، بدتر به نظر برسد. اما نگران نباشید! درواقع استون در حال خارج کردن رنگ از عمق الیاف فرش به سطح آن است تا بتوانید به راحتی آن را پاک کنید.

۹.آبکشی کنید

پس از استفاده از هر کدام از مواد برای پاک کردن لکه رنگ اکریلیک از فرش، فراموش نکنید که محل را به کمک یک دستمال مرطوب به خوبی آبکشی کنید.

۱۰.خشک کنید

پس از تمیز کردن لکه، خشک کردن نیز برای جلوگیری از کپک زدن فرش اهمیت دارد. به کمک دستمال یا حوله تمیز، محل را به خوبی خشک کنید و تا ۲۴ ساعت بر روی آن راه نروید.

قالیشویی توحید

قالیشویی توحید با در اختیار داشتن پرسنل باتجربه و بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در حوزه قالیشویی، بهترین مکان برای شستشوی فرش و موکت شماست. شعبات مختلف ما آماده خدمت رسانی به شما در محلات مختلف تهران و کرج هستند. ما مفتخریم که عنوان واحد نمونه سال را دریافت کرده ایم و به عنوان عضو رسمی اتحادیه، خدمات خود را تضمین می کنیم.
انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha