• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1400061511087
  • خبرنگار : 50210

سرپرست شهرداری:

پیاده‌راه امیرکبیر اراک ناقص است/مشکل مالکیت آرامستان جدید حل شد

پیاده‌راه امیرکبیر اراک ناقص است/مشکل مالکیت آرامستان جدید حل شد

ایسنا/مرکزی رییس شورای شهر اراک گفت: سرپرست شهرداری اراک گفت: پروژه پیاده راه امیرکبیر به صورت ناقص اجرا شده است و باید تکمیل شود.

محمد جعفرپور ۱۵ شهریورماه در نشست مطبوعاتی با اشاره به آغاز دوره جدید مدیریت شهری و شورای ششم و رویکرد جدید در مباحث شهری، اظهار کرد: پس از انتخابات، مردم توقع تحولی در مدیریت شهری داشتند و از همان ابتدا بیشترین تاکید بر مباحث فرهنگی و اجتماعی بود که در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته بود.

وی با بیان اینکه امور شهرداری از طریق مردم و در واقع از جیب مردم می گذرد، تصریح کرد: نحوه هزینه کرد بودجه و پروژه های شهری باید براساس مطالبات و ذائقه مردم صورت گیرد و این امر تاکنون چنین پیش نرفته است.

جعفرپور با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه باید مباحث و مسائل مبتلابه اراک را با نگاه تیزبین خود برجسته کنند، افزود: اصحاب رسانه به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، بیشتر در جریان امور و مشکلات و چالش های جامعه و شهر قرار می گیرند و این ارتباط در واقع فرصتی است که شهرداری باید از آن استفاده کند.

وی بیان کرد: شهرداری بیش از ۴۰۰ نوع خدمت ارائه می دهد و در واقع خانه دوم شهروندان محسوب می شود، اما به دلیل اینکه بسیاری از امور با مردم در میان گذاشته نمی شود، شاهد نارضایتی عمومی هستیم و در پروژه ها مشارکت و نظر مردم را جذب و جلب نمی کنیم. حوزه مدیریت شهری نباید صرفا در شهرداری بسته شود به همین دلیل باید از فکر و نظرات و مشارکت مردم نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

سرپرست شهرداری اراک با بیان اینکه نباید از جیب مردم برای خود به عنوان پله ای جهت ارتقا استفاده کنیم، یکی از برنامه های خود را ایجاد شهرداری شیشه ای دانست و افزود: در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی کاری صورت نگرفته است و در واقع در این حوزه و در خصوص ایجاد اتاق فکر و نظرات نخبگان فقیر هستیم. نگاه مدیران شهری در اراک همواره ماشین محور بوده است و اغلب پروژه های عمرانی در خدمت ماشین بوده اند، بر این اساس، امروز باید اولویت بندی داشته باشیم، شاید برخی از تقاطع ها مورد مطالبه و خواست مردم نبوده است و بدون توجه به مباحث فرهنگی، اجتماعی و شهروندی پروژه هایی را پیش برده شده اند. متاسفانه اراک از نظر فضاهای فرهنگی و تفریحی فقیر و ضعیف است و اولین اولویت مدیریت شهری توجه به پروژه های فرهنگی و تفریحی است.

وی خواستار نقدهای عادلانه و در راستای مطالبات و خواسته های شهر و شهروندان شد و گفت: در صورت ابقا در این جایگاه حتما از مدیران جوان، خلاق، متعهد و متخصص استفاده خواهم کرد و رویکرد تکریم مردم و پاسخگویی به شهروندان را با قدرت دنبال می کنم. برخی از قوانین حاکم بر شهرداری به قدری سختگیرانه است که مردم برای تسهیل در امور خود پیشنهادهای مالی می دهند، به همین دلیل باید این بروکراسی و سختگیری ها برداشته شود تا کار مردم تسریع و تسهیل شود و نمی پذیریم که مردم در راهروهای شهرداری معطل باشند.

جعفرپور با بیان اینکه توسعه سراهای محله در شهر بویژه مناطق حاشیه نشین را دنبال می کنیم تا مشکلات و مسائل مردم بیواسطه مطرح شود، در خصوص واگذاری برخی پروژه ها به پیمانکاران، گفت: واگذاری سه پروژه به یک پیمانکار از اساس اشتباه بوده است بویژه اینکه با تغییر شهردار عملا سه پروژه دره گردو، یادمان مرکز شهر و باغ ایرانی بلاتکلیف باقی مانده است. با این حال پروژه دره گردو را فعال کرده ایم و برای دیگر پروژه ها نیز اقدامات لازم انجام می گیرد.

سرپرست شهرداری اراک با بیان اینکه تاکنون موضوع مدیریت یکپارچه شهری در ایران به نتیجه نرسیده است، اما این امر به معنی مدیریت گران شهر نیست، گفت: با شکل گیری کمیسیون خدمات شهری از هفته آینده با حضور مدیران دستگاه های اجرایی مختلف در این کمیسیون می توان بخشی از موازی کاری ها را کنترل کرد و از اتلاف هزینه ها جلوگیری کرد چراکه مصوبات این کمیسیون لازم الاجرا خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال جاری شهرداری اراک حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان است، افزود: برای تحقق آن باید تا پایان سال منتظر بود، اما تاکنون پنج دوازدهم این بودجه محقق شده است، هر چند که ساخت و ساز در ایران حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است و این امر می تواند در تحقق درآمدها و بودجه سالانه نوعی آسیب باشد.

جعفرپور میزان پیشرفت پروژه های عمرانی شهر اراک که شامل ۱۵ پروژه می شود، را تاکنون حدود ۲۵ درصد دانست و در خصوص ارائه خدمت در مناطق حاشینه نشین اراک اظهار کرد: رسیدگی به این نقاط جزو دغدغه شهرداری است. بودجه در نقاط مختلف شهر باید عادلانه توزیع می شد، اگر امروز شاهد وجود سکونتگاه های غیررسمی هستیم به دلیل عدم اعمال مدیریت درست شهری بوده است، اگر برنامه نداشته باشیم قطعا برنامه هایی به ما تحمیل می شود و این اتفاق در قبال سکونتگاه های غیررسمی رخ داده است. اگر خواهان حل مشکلات این نقاط هستیم باید نگاه همراه عدالت داشته باشیم و توانمندسازی را دنبال کنیم.

وی صنعت، دانشگاه و نخبگان و مدیریت شهری را سه ضلع توسعه اراک دانست که هیچگاه در کنار هم نبوده اند و افزود: سهم صنعت در مدیریت شهر صفر است، از نخبگان و دانشگاه نیز در مدیریت شهر استفاده نشده است. بر این اساس شهرداری پذیرای افکار و ایده های نخبگان است و قطعا با تشکیل اتاق فکر و پالایش طرح ها می توان شهر را در مسیر درستی هدایت کرد.

جعفرپور در خصوص وضعیت باغ وحش اراک گفت: باغ وحش اراک استیجاری است و در اختیار شهرداری نیست اما درصدد تعیین تکلیف این باغ هستیم و حتی سرمایه گذار برای ساماندهی این مجموعه پای کار است.

وی با تاکید بر اینکه نباید در مرکز شهر بار ترافیک را افزایش داد، اما وجود مجتمع های تجاری در این نقطه از شهر جای نقد دارد و مجتمع آفتاب نیز که در حال ساخت است می تواند در آینده شلوغی مرکز شهر را افزایش دهد، گفت: با توجه به استقرار مراکز درمانی در مرکز شهر که از عوامل شلوغ شدن شهر است، به نظر می رسد لازم است، یک شهرک درمانی در یکی از نقاط شهر ایجاد شود تا از بار ترافیک مرکز شهر کاسته شود.

وی در ادامه اظهار کرد: هیچ مجموعه ای همچون شهرداری انواع و اقسام قرارداد را ندارد، بر این اساس حقوق ها و دستمزدها کارکنان نیز بسیار مختلف است و این امر به معنی بی عدالتی نیست.

سرپرست شهرداری اراک در خصوص رویکرد مدیریت شهری به پروژه پیاده راه سازی مرکز شهر بیان کرد: پروژه پیاده راه تعریف دارد و باید مبدا و مقصد داشته باشد، پروژه امیرکبیر تا حدودی موفق، اما ناقص بوده است، اما آیا مردم در این نقطه به معنای واقعی پیاده روی می کنند؟ مسلما خیر ولی به دلیل اینکه فضای آزادی در مرکز شهر وجود ندارد، مردم به ناچار از این خیابان استقبال کرده اند، به همین دلیل باید این پروژه کاملا اجرایی شود.

وی گفت: پیاده راه سازی در اراک یک طرح جامع دارد که باید به صورت کامل اجرایی شود، المان ها و کف پوش های این خیابان نیازمند مناسب سازی و اصلاح است و نگاه به این خیابان و طرح ها باید به شکل سیستمی باشد.

جعفرپور در خصوص وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اراک اظهار کرد: پس از شیوع بیماری کرونا سفرهای شهری کم شد، اما برای بروزرسانی ناوگان حمل و نقل دغدغه مند هستیم. ۷۰ دستگاه اتوبوس در معرض نوسازی قرار گرفته اند و تا اول مهرماه ۲۰ دستگاه آماده و وارد ناوگان حمل و نقل خواهند شد، ظرفیت اتوبوسرانی شهر اراک ۱۸۰ دستگاه است ولی در حال حاضر با ۸۰ دستگاه مدیریت می شود و باید به توسعه این ناوگان ورود جدی داشت.

وی در خصوص وضعیت آرامستان اراک نیز اظهار کرد: نقشه کاداستر و سند تک برگی برای مالکیت شهرداری بر ۳۲ هکتار زمین پشت آرامستان فعلی موجود است، اما کشاورزانی مدعی مالکیت بودند که با پیگیری انجام شده مالکیت در خصوص اراضی مورد ادعای آنها نیز به شهرداری رسید.

وی با بیان اینکه با این وجود هر بار شهرداری در زمین حاضر شد، عده ای به عنوان معارض در محل حاضر و مانع کار شدند، گفت: ظرف ۱۰ روز آینده کار اجرایی و عمرانی در این زمین آغاز می شود.

جعفرپور با اشاره به شناسایی تمامی زباله گردها، گفت: متاسفانه این معضل کشوری است و با وجود آنکه زباله گرها به شکل کولبری کار می کنند و جامعه نگاهی ترحم آمیز به آنها دارند، اما تبدیل به مافیا شده اند. به تعدادی از انها پیشنهاد دادیم که در حوزه پاکبانی به شهرداری کمک کنند، اما پس از دو روز انصراف دادند و ادعا کردند که درآمد زباله گردی بیشتر از پاکبانی است و البته تعدادی نیز معتاد متجاهر هستند، هر چند که شهرداری جهت ساماندهی آنها دست به کار شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha