• دوشنبه / ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1400061510977
  • خبرنگار : 71656

گزارشی از نمایشگاه «هستم، آنچه می‌بینم» در گالری مژده

«خط افق» به روایت کیارستمی، فرنود و یعقوب زاده

«خط افق» به روایت کیارستمی، فرنود و یعقوب زاده

این روزها گالری مژده میزبان نمایشگاه «هستم، آنچه می‌بینم» است که دیده‌های هنرمند عکاس را به عنوان یک اصالت وجودی زیر ذره‌بین برده است.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه ۳۷ اثر از عکاسان ایرانی به نمایش درآمده است. عکاسانی از چند نسل مختلف با تجارب، نگاه و سابقه‌های متفاوت نسبت به دنیا و مسائل پیرامون خود؛ هر کدام از آن‌ها جهان‌بینی خاص خود را با ثبت لحظات توسط دوربین عکاسی به نمایش گذاشته‌اند. 
هنگام ورود به نگارخانه اولین دیواری که خودنمایی می‌کند دیوار رو به روی در ورودی است. هفت اثر سیاه و سفید بر روی دیوار با سوژه‌های اجتماعی و فیگوراتیو مانند پرتره لیلی متین دفتری اثر احمد عالی به مخاطب خوش‌آمد می‌گویند و حس نوستالژی می‌آفرینند. 
در کنار بیانیه نمایشگاه که بر روی دیوار زرشکی رنگ گالری نصب است اثر مریم زندی روی بوم چشم را می‌نوازد، عکسی طبیعت گرایانه که بنا به تجربه زیسته مخاطب می‌تواند معناهای متفاوت خلق کند با فضای خالی سفید بسیار که لحظه ناب پرواز انبوه پرندگان از درختی خوش رنگ را ثبت کرده است. 
سوژه‌های آثار نمایشگاه متنوع‌اند اما با چیدمانی فکر شده، سوژه‌های مشابه در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و دیوار را به قسمت‌های کوچک‌تر با مفاهیم همگن تقسیم می‌کنند که هر چیدمان به خوبی شما را با خود به دنیایی متفاوت می‌برد. 

سهراب احمدی، کیوریتور نمایشگاه تم، انتخاب عکاسان، و آثار را مبتنی بر اصلی می‌داند که در نقد مدرن بر اساس فضا و جغرافیا، به «خط افق» معروف است، او توضیح می‌دهد: «در این تفکر بین من خلاق، جهان پیرامون و تصویر، رابطه در ابتدا نظیر به نظیر است اما هر چه نزدیکی عکاس به تصویر بیشتر می‌شود خط افق زمین و آسمان یکی شده و نمی‌توان تشخیص داد که به راستی تصویر خلق شده، تصویری از درون عکاس است یا از برون. در واقع عکاس در این نمایشگاه اندیشه ورزی است که انتخاب‌هایش مبتنی بر زیبایی شناسی سنتی نیست. فرم و محتوا چفت و بست کامل دارند و علت آن است که هر فرم زاییده‌ی اندیشه‌ای است متناسب با همان فرم و چیزی جز آن بیانگری لازم را نخواهد داشت.» 
عباس کیارستمی، هنرمند بین المللی ایران با منظره‌ای خوش رنگ از دشت‌های بکر ایران به حتم یکی از مصداق‌های این خط افق اندیشگی‌ است که با یک عکس تک نسخه در گالری مژده حضور دارد؛ این عکس با ابعاد ۲۸×۴۳ دست دل مخاطب را می‌گیرد و او را به دنیای فیلم‌هایی مانند «خانه دوست کجاست» می‌برد. 

اما دردی که در عکس محمد فرنود موج می‌زند و «زندان درون» نام دارد و تصویری تکان دهنده از مسافران قطاری را به ما نشان می‌دهد که گویی در کوپه‌ای اسیر شده‌اند و برای فرار، مهاجرت را ناگزیر برگزیده‌اند هم خوانشی دیگر از «هستم، آنچه می‌بینم» است. 

عکس هایی از نمایشگاه «هستم، آنچه می‌بینم»


هر چند تماشای زاویه نگاه چهره‌های به نام مانند مهدی سحابی، آرمان استپانیان، سیامک زمردی مطلق، آلفرد یعقوب‌زاده و... جذابیت‌های خاص این نمایشگاه است، اما عکس‌های جوانانی مانند بابک حقی که سوژه‌هایی مانند انعکاس تصویر اجسام و درختان را روی آب آسفالت‌های شهر دیده‌اند تماشایی است. 
دیگر هنرمندان حاضر نمایشگاه «هستم، آنچه می‌بینم» شهرام احمدزاده، مهدیه افشار، رامین حائری‌زاده، مجید حجتی، هوفر حقیقی، سارا ساسانی، مریم سعیدپور، نازلی عباس‌پور، فرشاد فرشته حکمت، پریسا فهامی، بابک کاظمی، مجید کورنگ بهشتی و وحید مومن زاده هستند که آثارشان تا بیست و سوم شهریور ماه به تماشا گذاشته شده و علاقه مندان می توانند با رعایت قوانین بهداشتی در گالری مژه به نشانی سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ دیدن کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha