علی ممتاز در برنامه اینستاگرامی انجمن دانشآموختگان دانشگاه فردوسی با موضوعی تحت عنوان «معرفی و راهاندازی کمیته آموزش و توانمندسازی دانشگاه فردوسی» اظهار کرد: برای انجام هر فعالیتی، در آغاز باید زیرساختهای آن فراهم باشد و یکی از دغدغههای افراد در انجمن دانشآموختگان، ایجاد کمیته آموزش و توانمندسازی است. همانطور که میدانید دانشگاههای بزرگ کشور مانند امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و دانشگاه تهران کمیته آموزش و انجمن دانشآموختگان دارند که دارای اهمیت است و انجمن دانشآموختگان ما با همراهی کافی، رئیس دانشگاه فردوسی راهاندازی شد.
وی در خصوص هدف از تشکیل کمیته مهارتافزایی و دانشآموختگان افزود: اولین قدم برای تشکیل انجمن دانشآموختگان بهبود یادگیری، بهبود عملکرد و بهبود کاربرد است که توسط تعدادی از افراد توانمند ایجاد میشود. هدف این است که آموزش کاربردی و درستی داشته باشیم. مشکلاتی که عموما در دانشگاه مطرح میشود این است که دانشجویان از بسیاری از آموزشهای ارائه شده، نمیتوانند در بازار کار استفاده کنند.
دبیر کمیته آموزش و توانمندسازی انجمن دانشآموختگان دانشگاه فردوسی تصریح کرد: از جمله اهدافی که در کمیته انجمن دانشآموختگان صورت میگیرد، بحث آموزشهای نرم است. گسترش علوم و تخصص، گسترش علم بهروز و نوین برای دانشآموختگان و دانشجویان و بحث بهرهبرداری کاربردی از توانمندی افراد را در نظر داریم اجرایی کنیم. در این کمیته یک بُعد آموزش و یک بُعد استفاده از توانمندیهای اساتید و دانشجویان در بازار کار را مورد توجه قرار میدهیم.
وی بیان کرد: در اتحادیه انجمنهای علمی روانشناسی دانشگاههای کشور که حضور داشتیم، بسیاری از فارغالتحصیلان و اساتید برتر دانشگاههای بزرگ کشور، افرادی بودند که در دانشگاه فردوسی تحصیل کردند. دغدغه بزرگی که دانشجویان در طی تحصیل خود دارند این است که پس از فارغالتحصیلی آینده شغلی خود را میتوانند تضمین شده بدانند یا خیر.
ممتاز اضافه کرد: یکی از کاربردهای مهم انجمنهای علمی در دانشگاه فردوسی این است که افراد بتوانند در فعالیتهای علمی فعال باشند، اما عموما و به اشتباه به بازار کار در این زمینه توجهی نمیشد. فعالیت در انجمنهای علمی بسیار در آینده افراد اثرگذار است و در بازار کار و اشتغال دانشجویان اثرات زیادی را به دنبال دارد. یکی دیگر از اهداف ما، فراهم کردن فضایی برای دانشجویانی است که تصور میکنند در تخصص خود میتوانند نقشآفرینی کنند، به همین منظور فضایی را در دانشگاه یا در کنار مراکز رشد و شرکتهای دانشبنیان به عنوان آموزش برای این دست افراد ایجاد میکنیم.
وی تصریح کرد: در کمیته آموزش و توانمندسازی انجمن دانشآموختگان، علاوه بر افزایش انگیزه درونی افراد، قصد داریم دغدغههای مالی را به درآمدزایی و استفاده از توانمندی و کار کردن در زمینههای مختلف تغییر دهیم. درآمدزایی میتواند برای فارغالتحصیلان و دانشجویان انگیزه ایجاد کند. با این اقدام ممکن است بتوانیم در کمیته به افرادی که سرمایه لازم برای ایجاد بستری برای کار یا ارتقای شغل خود ندارند، کمک کنیم. باید این نکته را متذکر شد که آموزش از سوی افراد توانمند صورت میگیرد و در بازار کار استفاده میشود.
دبیر کمیته آموزش و توانمندسازی انجمن دانشآموختگان دانشگاه فردوسی عنوان کرد: فعالیت دیگری که قرار است در این مجموعه انجام شود، راهاندازی کمیتهای به نام کارآفرینی است که در حال انجام اقدامات اولیه آن هستیم تا در کنار آموزش به کارآفرینی دانشآموختگان و دانشجویان جامه عمل بپوشانیم. سعی کردیم کارگروههای تخصصی در زمینههای مختلف ایجاد کنیم که دارای زیرشاخههایی هستند.
وی بیان کرد: اولین زیر شاخه، مشاورین کمیته آموزش است و دومین زیرشاخه را برای هیات اندیشهورز ایجاد کردیم تا در کار مشاوره و کارگروههای تخصصی بتواند نظارت و سمت و سوی آنها را نیز مشخص کند. کمیته آموزش و توانمندسازی انجمن دانشآموختگان دانشگاه فردوسی بر روی آنها نظارت دارد و آنها تنها واسطه و زیرمجموعه کمیته هستند.
ممتاز خاطرنشان کرد: برای حضور در کمیته توانمندسازی هر دانشآموخته و دانشجوی دانشگاه فردوسی که تمایل داشته باشد در کمیته فعالیت کند رزومه خود را میتواند ارسال کند. افرادی که در ابتدای امر فعالیتهای تشکیلاتی انجام دادهاند را انتخاب میکنیم و این افراد در اولویت هستند. همچنین از آنها دعوت میکنیم تا هیات اندیشهورز و کارگروهها را تشکیل دهند و مشاوران را هم در کنار آنها خواهیم داشت و قرار است که فعالیتهای زیادی در زمینه آموزش، اشتغالزایی و مهارت انجام دهیم.
انتهای پیام
نظرات