• شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060604185
  • خبرنگار : 50247

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

«قارچ سیاه» نه عجیب است و نه غریب

«قارچ سیاه» نه عجیب است و نه غریب

ایسنا/خراسان رضوی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه «قارچ سیاه» بیماری جدیدی نیست، اظهار کرد: برای افراد سالم اصلا جای نگرانی ندارد و ذهن افراد درگیر این بیماری نشود.

حمیدرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قارچ سیاه درواقع مخمری است که در بدن همه انسان‌ها ممکن است زندگی کند و چیز جدید یا نوظهوری نیست و سابقه بسیار طولانی هم دارد. این قارچ در بدن خیلی از افراد وجود دارد، به صورت مسالمت‌آمیز همراه با انسان زندگی می‌کند و جای نگرانی ندارد. اگر کسی سیستم ایمنی سالم داشته باشد به‌هیچ عنوان به این بیماری مبتلا نمی‌شود.

وی افزود: از آن‌جایی که نوع آسیب زدن این مخمر به این صورت است که باعث مرگ بافتی می‌شود و نواحی بافت سیاه می‌شود، به آن قارچ سیاه می‌گویند. در شرایط ضعف سیستم ایمنی ممکن است این قارچ در بدن رشد کند و به اندام‌های حیاتی و حساس بدن آسیب برساند. این قارچ بیشتر هم در حفره بینی و سینوس‌ها زندگی می‌کند و اگر فعال شود احتمال دارد به سینوس روی گونه یا چشم آسیب وارد کند.

رحیمی درباره درمان این بیماری اظهار کرد: درمان این بیماری به دو روش است که باید به صورت همزمان انجام شود؛ برای درمانش به اقدامات جراحی و مصرف دارویی با هم نیاز است. هم باید داروی ضدقارچ مصرف شود و هم جراحی‌هایی که لازم است صورت بگیرد و مثلا ناحیه‌ای که آلوده شده است، تخلیه شود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: این بیماری در بیماران حاد سرطانی یا دیابتی رخ می‌دهد و هیچ ارتباطی به کرونا ندارد اما این روزها در بیماران کرونایی هم دیده می‌شود؛ چراکه برخی افراد به صورت خودسرانه یا بنا به بیماری‌ای که دارند مجبور هستند کورتون با دوز بالا مصرف کنند و این حجم از کورتون شرایطی مانند دیابت حاد را برای بیمار ایجاد می‌کند و ممکن است قارچ سیاه در بدن شروع به فعالیت کند. اگر بدن درگیر شد و مثلا سینوس یا چشم و نواحی اطراف آن درگیر قارچ سیاه شدند باید تخلیه شوند. 

رحیمی متذکر شد: این بیماری برای افراد سالم اصلا جای نگرانی ندارد و ذهن خود را درگیر دروغ‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، نکنند. این بیماری سال‌های سال وجود داشته و برای دیروز و امروز نیست. 

وی در پاسخ به سوالی درباره مشاهده قارچ سیاه در پیک‌های قبلی کرونا اظهار کرد: در موج‌های قبلی کرونا هم داشتیم ولی در این موج بیشتر است؛ چراکه شدت فاز التهابی کرونای دلتا بیشتر است و به کورتون بیشتری نیاز دارد. بعضی از افراد هم زمانی که به کرونا مبتلا می‌شوند به صورت خودسرانه اقدام به مصرف کورتون‌ها مانند دگزامتازون می‌کنند که بسیار خطرناک است و شرایط رشد قارچ را تشدید می‌کند.

رحیمی درباره کمبود داروی درمانی قارچ سیاه عنوان کرد: داروی اصلی قارچ سیاه در سراسر دنیا با کمبود مواجه است و شرکت سازنده میزان تولیدش را کاهش داده است، اما داروهای جایگزین وجود دارد و وزارت بهداشت هم مقدار قابل توجهی از داروی درمان این بیماری را اخیرا توزیع کرده که قول‌هایی داده شده تا در این هفته هم مقدار بیشتری توزیع شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha