• دوشنبه / ۱ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060100251
  • خبرنگار : 50355

بازگشایی مظهر قنات گناباد که در یک اقدام غیر کارشناسی آسیب دید

بازگشایی مظهر قنات گناباد که در یک اقدام غیر کارشناسی آسیب دید

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار گناباد از بازگشایی مظهر قنات گناباد خبر داد و گفت: قنات قصبه گناباد یک اثر ثبت شده جهانی است و هرگونه آسیب به بخش‌های مختلف آن، باعث به خطر افتادن این ثبت جهانی می‌شود.

قنات قصبه گناباد یکی از مهمترین آثار تاریخی و به نوعی شاهرگ گردشگری گناباد است که در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد؛ این مکان علاوه بر آن که یک محل قدیمی و تفریحی برای بسیاری از جوانان است، بعد از ثبت قنات در فهرست آثار جهانی و اعتباراتی که به آن تعلق گرفت مرمت و بازسازی شد و همه‌ ساله گردشگران زیادی از این مکان به عنوان محلی که آب قنات به سطح زمین می‌رسد، بازدید می‌کنند.

روز ۳۰ مرداد ماه، مظهر قنات گناباد موسوم به" گودال سردلو" به دلایلی توسط هیأت امنای قنات مسدود شد و این پایاب را با خاک پوشاندند که این اقدام واکنش و اعتراض اهالی و مردم شهرستان را به دنبال داشت به طوری که مردم در محل تجمع کرده و خواستار بازگشایی این پایاب شدند و همین امر باعث شد مسئولان در محل حضور یافته و با کمک مردم و ورود فرمانداری به این موضوع، این پایاب ظهر روز ۳۱ مرداد ماه بازگشایی شد.

فرماندار گناباد در همین زمینه در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد: قنات قصبه گناباد یک اثر ثبت شده جهانی است که ملحقات و منضماتی دارد و هرگونه تغییر در آن ممکن است باعث به خطر افتادن این ثبت جهانی شود.

حامد قربانی اظهار کرد: مظهر قنات در یک اقدام نامتعارف توسط یکی از اعضاء هیأت امنای قنات مسدود شد و علت آن نیز این بود که عده‌ای از مالکان قنات معتقدند از این محل، آب به داخل قنات پس زده شده و باعث آسیب به قنات می‌شود.

وی افزود: برای حل این مشکل راهکارهای دیگری هم هست اما متاسفانه هیأت امنای قنات، بدترین راه ممکن را انتخاب کردند و مظهر قنات را با خاک پوشاندند.

قربانی خاطر نشان کرد: مخدوش کردن بخشی از این اثر جهانی زیبنده نبود و قاعدتا ما هم سعی داریم موضوع را در شهرستان به گونه‌ای مدیریت کنیم که نه حوزه گردشگری و نه حوزه زراعت و باغداری ضرر و زیانی متحمل شوند.

فرماندار گناباد گفت: خوشبختانه با اقدام به موقع، پایاب قنات بازگشایی شد و برنامه ما این است که بازپیرایی این مکان را بهتر از قبل دنبال کنیم تا مردم شهرستان مانند گذشته از فرصت وجود پایاب استفاده کنند و گردشگران هم همچون گذشته از این مکان به عنوان محلی که آب قنات به سطح زمین می‌رسد، بازدید کنند و از دیدن آن لذت ببرند.

وی گفت: برای رفع این مشکل، شهرداری و شورای اسلامی شهر را مأمور کردیم که به همراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد، تفاهم‌نامه‌ای با هیأت امنا و مالکان قنات منعقد کنند که دغدغه مالکان رفع شود و در کنار آن این میراث جهانی نیز حفظ شود.

قربانی تأکید کرد: باید از این فرصت جهانی که برای گردشگری ما به وجود آمده‌ است نهایت بهره را ببریم و نگذاریم این میراث جهانی ارزشمند تحت تأثیر این گونه اقدامات قرار بگیرد.

وی افزود: قنات قصبه هم در بحث گردشگری و هم در بحث زراعت و باغداری یک فرصت است و ما در مجموعه شهرستان هر دو بعد را مدنظر قرار دادیم و در دو سه سال اخیر به صورت مشهود از طریق اعتبارات دولتی که به این اثر اختصاص داده‌ شده‌ است اقدامات خوبی در بحث لایروبی قنات قصبه و مرمت و بازسازی فضاها و محوطه‌های مرتبط با قنات انجام شده‌ و یا در حال انجام است  و هر دو بخش یعنی هم زراعت و باغداری و هم بخش گردشگری از آن منتفع شدند.

فرماندار گناباد تصریح کرد: در حال حاضر هیچ جای نگرانی برای مردم و مالکان قنات وجود ندارد و با یک عزم جدی همگرایی ایجاد خواهیم کرد و از فرصت قنات هم برای گردشگری و هم برای زراعت و باغداری استفاده خواهیم‌ کرد.

گفتنی است قنات قصبه گناباد به عنوان عمیق‌ترین قنات ایران با قدمت ۲۵۰۰ ساله، یکی از مهندسی سازترین قنات‌های جهان است و به تعبیر بسیاری از صاحب‌نظران، این قنات از حیرت انگیزترین پدیده‌های ساخته دست بشر و نمادی از هم‌نوایی بشر با طبیعت است؛ این اثر مربوط به دوره هخامنشی است و دارای ۴۸۰ حلقه چاه با ۳۳ کیلومتر طول بوده و میزان آب دهی آن ۴۵۰ لیتر در ثانیه است.

قنات قصبه در سال ۱۳۷۹ توسط سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است، همچنین اثر تاریخی و ملی قنات قصبه گناباد به همراه ۱۰ قنات دیگر در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۵ (۱۵ July ۲۰۱۶) در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه به عنوان ۲۰ اُمین اثر ایران و اولین اثر استان خراسان رضوی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha