• سه‌شنبه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1400052618645
  • خبرنگار : 50310

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

تبدیل صحنه تولید و توزیع واکسن به عرصه کشمکش‌های سیاسی و اقتصادی

تبدیل صحنه تولید و توزیع واکسن به عرصه کشمکش‌های سیاسی و اقتصادی

ایسنا/لرستان نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: صحنه تولید و توزیع واکسن به عرصه کشمکش قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گوناگون تبدیل شده است که در این شرایط، فارغ از شعارها و آرمان‌ها، کشورهای قدرتمندتر و ثروتمندتر دست بالا را دارند.

حسین سلاحورزی، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که برای درک آنچه این روزها در بزرگترین پروژه زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی جهان، یعنی تامین و توزیع واکسن کرونا، می گذرد؛ باید قادر باشیم مسائل فنی و اقتصادی و ملاحظات اجتماعی و سیاسی را در یک قاب واحد ببینیم، اظهار کرد: مهم‌ترین گلوگاه‌های تولید و توزیع واکسن کرونا در مقیاس بین‌المللی، بخصوص برای آن دسته از کشورها که محدودیت عمده‌ای در تأمین زنجیره سرد و خدمات پزشکی برای استفاده از واکسن ندارند، ظرفیت بسیار محدود پلتفرم‌های تولیدی و زمان طولانی مورد نیاز برای ساخت و راه‌اندازی پلتفرم‌های جدید با کیفیت مطلوب است.

وی با اشاره به این‌که این گلوگاه، صحنه تولید و توزیع واکسن را به عرصه کشمکش قدرت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی گوناگون تبدیل کرده است، تصریح کرد: طبیعی است که همه کشورها، با توجه به اثرات مثبت اجتماعی و اقتصادی ایجاد ایمنی نسبت به کووید-۱۹ برای دریافت این واکسن عجله دارند و برای کسب سهیمه ای از این ظرفیت عرضه محدود با یکدیگر در ستیزاند و طبیعتاً در این شرایط، فارغ از شعارها و آرمان‌ها، کشورهای قدرتمندتر و ثروتمندتر دست بالا را دارند.

سلاحورزی عنوان کرد: اما در ایران نگاهی به جایگاه کشور در رتبه‌بندی سرانه تولید ناخالص داخلی برحسب قدرت خرید، که نمادی از قدرت و ثروت ملی است، و جایگاه ما در رتبه بندی میزان تأمین واکسن و انجام واکسیناسیون نشان دهنده یک تضاد عجیب است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در حالیکه که ایران در شاخص سرانه تولید ناخالص داخلی بر حسب قدرت خرید در یک سوم بالایی جدول رتبه بندی کشورها قرار دارد، در شاخص تأمین قطعی واکسن و انجام واکسیناسیون در یک سوم پایینی جدول رده بندی کشورها جا خوش کرده است.

وی ادامه داد: این موضوع بطور خلاصه نشان دهنده این واقعیت است که در میدانی که، بنا به ماهیت و طبیعت آن، محل ورود بازیگران دولتی برای تبدیل مزایای ناشی از قدرت و ثروت ملی به دسترسی به امکانات درمانی و بهداشتی بوده، نهاد متولی این امر در دولت، یعنی وزارت بهداشت و به طور مشخص سازمان غذا و دارو عملکرد قابل قبولی نداشته است.

سلاحورزی عنوان کرد: این عملکرد ضعیف در کنار عدم شفافیت و اظهارات ضد و نقیض مسئولان مربوطه باعث شده تا نارضایتی‌های اجتماعی روز به روز ابعاد بزرگتری پیدا کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: در این میان فعالان بخش خصوصی که سرمایه و اعتبار و ارتباطات شخصی خود را برای تسهیل و تسریع روند واردات واکسن به کار گرفته‌اند تا با توجه به شرایط خاص کشور و عدم پاسخگویی مسئولین، لااقل دسترسی بدنه اصلی نیروی کار کشور را به واکسن کرونا تأمین کنند؛ آماج حملات فرافکنانه مسئولان و سخنگویان سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: کاش برای عبور هرچه سریعتر کشور از این بحران، مسئولان سازمان غذا و دارو، بجای مانورهای تبلیغاتی بیهوده و مقصر شمردن این و آن در مورد ناکامی‌هایشان در اجرای مأموریت ذاتی این سازمان، چند وقتی به قول رئیس جمهور سابق «تاجرمسلک» شوند و مانند فعالان بخش خصوصی، با عملگرایی، جدیت و شفافیت، تأمین ملزومات سلامت مردم را بر هر ملاحظه و اولویت دیگری مرجح بدانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha