متین رضوانپور که به تازگی به عنوان خواننده در آلبوم «نواحی اشک» بر اساس نوحههای عزاداری نواحی مختلف ایران حضور داشته است، علت اصلی تضعیف آثار موسیقایی مذهبی در سالهای اخیر را همراه شدن این نوع از موسیقی با موسیقی پاپ دانست و به ایسنا توضیح داد: به خاطر دارم از اواسط دهه ۷۰ بود که مداحیها به سمت به روز شدن رفتند. در آن زمان بین خوانندگان آقای افتخاری محبوب شده بود و آهنگهایی که در آلبوم «نیلوفرانه» میخواندند بین مردم محبوبیت پیدا کرد. در ادامه دیدیم که مداحان و نوحه خوانها از آثار این آلبوم استفاده و آهنگهای آن را تبدیل به نوحه و مداحی کردند.
این خواننده موسیقی آیینی ادامه داد: در اوایل دهه ۸۰ نیز آثار خوانندگانی مثل محمد اصفهانی، ناصر عبداللهی و علیرضا عصار محبوبیت پیدا کرد که نوحه خوانها بار دیگر روی آثار اینها نوحه خواندند. در ادامه هم دیدیم برخی از مداحان حتی روی آثار خوانندگانی مانند بنیامین بهادری، لس آنجلسی یا ترکیهای نوحه خواندند. همین گونه که موسیقی پاپ به روزتر شد بخش نوحه خوانی نیز به همین صورت پیش رفت.
رضوانپور تصریح کرد: با این حال این نوع از آثار موسیقی مذهبی، کارهایی بودند که تاریخ مصرف داشتند و شاید ظرف یک یا دو سال دیگر کسی به آنها نمیپرداخت.
همچنین از او سوال کردیم که چگونه در پروژه ساخت آلبوم «نواحی اشک» شرکت کرده است؟ گفت: همکاری من با مرکز موسیقی شهرداری تهران به دوره مدیریت آقای بابک ربوخه در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برمیگردد؛ از زمان جشنواره همایش بزرگ موسیقی پیامبر اعظم با آنها همکاری داشتم و سال گذشته هم که آقای ربوخه در این سازمان حضور داشت، یکی از نوحههای سنتی بوشهر را به او معرفی کردم که ایشان تنظیم و آهنگسازی آن را انجام دادند و من آن را خواندم. امسال که دوستان قصد ساخت چند آلبوم محرمی را در دوره مدیریت آقای امیرحسین سمیعی داشتند، با من تماس گرفتند و گفتند که قصد دارند آلبومی را با صدای من منتشر کنند و از آنجایی که پیرامون نوحههای سنتی ایران ۳۲ جلد کتاب نوشتهام، تصمیم بر این گرفته شد که نوحههایی که جمع آوری و ضبط کردهام تولید شود. در نهایت ۱۰ نمونه را برایشان ارسال و منتشر کردیم.
انتهای پیام
نظرات