• پنجشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400052115234
  • خبرنگار : 50404

/محرم ۱۴۴۳/

برخورد با حضرت رقیه(س) تداعی‌کننده برخورد با یتیمان در جامعه امروز است

برخورد با حضرت رقیه(س) تداعی‌کننده برخورد با یتیمان در جامعه امروز است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی با اشاره به روز سوم محرم که به نام حضرت رقیه(س) نام‌گذاری شده است، گفت: برخورد با حضرت رقیه(س) در کربلا، تداعی‌کننده برخورد قهرآمیز و ناراحت‌کننده با یتیمان و کودکان ستم‌دیده در جامعه امروز است.

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز سوم محرم اظهار کرد: آنچه در برگزاری مجالس عزاداری مهم است و گفته می‌شود محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته، با توجه به این است که پیامی از امام حسین(ع) دریافت و منتقل کنیم. باید از تمام اتفاقات کربلا درس زندگی بگیریم و برای امروز و جایگاه‌های مختلف زندگی‌مان پیامی را دریافت کنیم؛ چراکه دین ما این‌طور نیست که برای آن کار تشریفاتی انجام دهیم و هر شعائر و آدابی که در دین ما قرار داده شده، برای این بوده که در زندگی ما مورد استفاده قرار گیرد که عزاداری هم از همین قبیل است. در عزاداری امام حسین(ع) نکته‌های مختلف و در واقعه کربلا صحنه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن یادآور موضوعی برای ما است.

وی افزود: جلوه عاشورا این را به ما نشان می‌دهد که افرادی به خاطر دنیادوستی، جلوی راه امام‌حسین(ع) و خانواده او را گرفتند و برخورد ظالمانه‌ای با آن‌ها کردند و پس از شهادت امام‌حسین(ع) نیز با یتیمان او برخورد نادرستی داشتند. این ظلمی که بر دختر ۳ساله امام‌حسین(ع) روا داشتند نیز، یادآور روایات اهل بیت(ع) است که در آن‌ها دستوراتی برای برخورد با یتیم داده شده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: از طرفی در کنار دستور توجه به برخورد با یتیمان در روایات، در دستورات تربیتی اهل بیت(ع) توجه به دختران سفارش شده و دستور داده شده که به دختران بیش از پسران توجه شود و گفته شده که اگر فردی هم دارای دختر و هم پسر است، اگر هدیه‌ای برای آن‌ها خریداری کرد، ابتدا هدیه دختر را به او بدهد؛ چراکه دختران حساس‌تر، احساسی‌تر و عاطفی‌تر هستند. حال اگر یک دختر یتیم هم باشد، دستورات اهل بیت(ع) در رابطه با توجه به آن دختر مضاعف  و گفته می‌شود که ما به چه شکلی باید با آن برخورد کنیم.

وی با اشاره به اینکه در احادیث بیان شده «اگر یتیمی گریه کند عرش خدا به لرزه درمی‌آید»، خاطرنشان کرد: ۳ساله امام حسین(ع) در کربلا نیز برای ما دارای پیام است و می‌خواهد به ما بگوید که در زندگی خود مراقب باشیم که مانند یزیدیان عمل نکنیم. چه بسا در جامعه امروز در برخورد با کودکان یتیم، محروم، ستم‌دیده و کودکان کار رفتارهای قهرآمیز و ناراحت‌کننده صورت می‌گیرد که این شایسته جامعه اسلامی نیست. درس عاشورا نیز در این خصوص این است که مسلمان باید مهر و عطوفت خود را نشان دهد و مراقب رفتارهایی که انجام می‌دهد، باشد.

ابراهیمی ابراز کرد: حضرت رقیه(ع) یکی از اسطوره‌های کربلا است که بخشی از روضه ما در شب سوم محرم به ایشان اختصاص دارد و همیشه اهل روضه اعتقاد دارند که این شب‌ها حاجت‌روا می‌شوند؛ چراکه به خدا نزدیک می‌شوند و در احادیث آمده که خدا در نزد دل‌های شکسته است که این شب‌ها دل‌های مسلمانان شکسته‌تر است.

این کارشناس مذهبی در رابطه با چرایی نامگذاری هر روز دهه اول محرم به نام یکی از اصحاب و اهل بیت امام حسین(ع) بیان کرد: به این شکل نبوده که در دهه اول محرم، هر شب اتفاق خاصی رخ داده باشد که بر اساس آن اتفاق تاریخی نامگذاری انجام شده باشد، بلکه تمام اتفاقات و شهادت امام‌حسین(ع) و یارانش در روز عاشورا اتفاق افتاده است، اما برای اینکه بتوانیم توجه کامل و توسل لازم را به عناصر محرم و عاشورا داشته باشیم و شأن خانواده امام حسین(ع) را رعایت کنیم، هر روز از محرم را به سلیقه اهل عزا و هیات نامگذاری کردند. البته به این شکل هم نیست که صرفا اگر یک شب به نام فردی است، دیگر در روضه شب‌های دیگر او را یاد نکنیم.

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی دستور اهل بیت(ع) است

وی با اشاره به اینکه شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هیئات مذهبی باید رعایت شود، اظهار کرد:  حفظ شأن عزاداری امام‌حسین(ع) و فراموش‌ نکردن دستورات آن حضرت از دغدغه‌های طلبه‌های علوم دینی و مبلغان دین در این ایام است. نباید فراموش کنیم در روزهایی قرار داریم که بیماری کرونا وجود دارد و باید دستورات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنیم که این دستور اهل بیت(ع) است. در روایتی گفته شده که هرچقدر که می‌توانید به بهداشت و نظافت نزدیک شوید و پیامبر اسلام(ص) فرموده که خداوند بنیان اسلام را بر نظافت و بهداشت قرار داده است. یعنی فردی که اهل رعایت مسائل بهداشتی نیست، از اسلام دور است و فردی وارد بهشت نمی‌شود مگر اینکه اهل رعایت دستورات بهداشتی باشد.

وی ادامه داد: در کنار موضوع اهمیت توجه به رعایت مسائل بهداشتی، موضوع حق‌الناس نیز در این امر مطرح است و روز عاشورا امام حسین(ع) فرمود که اگر کسی حق‌الناس بر گردن دارد همراه من نیاید. ما نیز اگر دستورات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در مراسم عزاداری امام حسین(ع) رعایت نکنیم حق‌الناس است؛ چراکه ممکن است اگر خودمان هم مبتلا به کرونا نباشیم، ناقل باشیم و دیگران را به کرونا مبتلا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha