• چهارشنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۷
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400051309181
  • منبع : نمایندگی ایلام

آب در ایلام ، به روایت آمار

بهره‌وری آب در ایلام سنخیتی با میزان اراضی آبی استان ندارد

بهره‌وری آب در ایلام سنخیتی با میزان اراضی آبی استان ندارد

ایسنا/ایلام یک مدرس دانشگاه معتقد است: آمار خوب اراضی آبی در چرخه تولید، سطح وسیع سامانه‌های نوین آبیاری در کنار میانگین بارندگی ۱۰ ساله، ۵۱۹ میلیمتر استان، هیچ سنخیتی با بهره‌وری آب مصرفی استان به میزان ۵۶۷ /۰کیلوگرم بر مترمکعب ندارد.

مهندس «خدابخش داودی‌نصر» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش کشاورزی استان با ۱۸ زیر بخش شامل ۵ زیر بخش اجرایی، زراعت ، باغبانی، دام و طیور ،شیلات و منابع طبیعی و ۱۳ زیربخش پشتیبان، وسیع ترین و در عین حال خاص ترین و موثرترین بخش اقتصادی استان محسوب می‌شود به طوری که ظرفیت استان را اصولاً باید با بخش کشاورزی آن شناخت.

وی درباره میانگین بارندگی ۱۰ ساله استان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ ، گفت: در اقلیم گرم و خشک که شامل شهرستان‌های مهران و دهلران میانگین بارندگی ۲۷۹.۹ میلیمتر است.  

این کارشناس ارشد کشاورزی ادامه داد: دراقلیم معتدل که شامل ایلام، دره‌شهر، ایوان، چرداول، آبدانان، سیروان، ملکشاهی ، بدره و هلیلان است میزان بارندگی ۵۷۲ میلی‌متر و میانگین بارندگی استان ۵۱۹ میلی‌متر است.

داودی‌نصر درباره آمار اراضی در سال زراعی( ۹۹_ ۹۸) گفت: کل اراضی استان۳۴۰ هزار و ۵۹۸ هکتار است که جهاد کشاورزی اراضی آبی را   ۱۱۲ هزار و امور آب این میزان اراضی را ۱۳۸ هزار هکتار اعلام کرده اما اراضی آبی در چرخه تولید ۹۳ هزار و ۵۸۷ هکتار و اراضی مجهز به سامانه نوین آبیاری در حال بهره‌وری ۶۴ هزار و ۲۲۳ هکتار و اراضی زهکشی شده ۷۳ هزار هکتار است.

وی درباره منابع و مصارف آبی و استان تصریح کرد: میزان آب های سطحی ۹۴۶.۶ و آب های زیر زمینی ۲۹۹  میلیون مترمکعب و در مجموع ۱۲۴۵.۶ میلیون متر مکعب است.

این مدرس دانشگاه درباره سهم بخش‌ها از مصرف آب گفت: سهم آب شرب (شهری) ۶۳.۷معادل ۵.۱ درصد، سهم صنعت    ۲۶.۶ معادل ۲.۱ درصد، سهم محیط زیست   ۳۷.۳ معادل     ۳ درصد و سهم بخش کشاورزی ۱۱۱۸میلیون مترمکعب معادل    ۸۹.۹ درصد است.

داودی‌نصر درباره میزان بهره‌وری مصرف آب کشاورزی بر حسب  کیلوگرم بر متر مکعب، گفت:  میزان تولید محصولات زراعی۶۳۳ هزار و ۴۱۷ تن و میران مصرف آب کشاورزی  ۱۱۱۸ میلیون متر مکعب و میزان بهره وری آب استان  ۵۶۷هزارم کیلوگرم بر مترمکعب است.

این کارشناس ارشد کشاورزی ادامه داد:میزان بهره‌وری آب استان متاسفانه در مقایسه با شاخص کشور ۱.۳۲۴ کیلوگرم بر متر مکعب،  شاخص جهانی۲.۵ – ۱.۸ کیلوگرم بر متر مکعب و هدف‌گذاری سال آخر برنامه ششم (۱۴۰۰ ) به میزان ۱.۶  کیلوگرم بر مترمکعب، بسیار ناچیز است و نتیجه این که زراعت استان در کشور از نظر سطح زیر کشت رتبه ۱۸ و از نظر میزان تولید رتبه ۲۷ را دارد.

داودی‌نصر تصریح کرد: با این حجم عظیم اراضی آبی و سرمایه‌گذاری صورت گرفته روی انواع سامانه های نوین آبیاری (بارانی، کانال و لوله ،.تیپ ، سنترپیوت) ، میزان بهره‌وری مصرف آب در استان حداقل باید به میانگین کشوری (۱.۳۲۴) کیلوگرم بر مترمکعب نزدیک‌تر می‌شد.

وی فقدان استراتژی مشترک جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در زمینه بهینه سازی تولید توزیع و مصرف آب کشاورزی، بی‌توجهی به نقش اساسی کشاورزان در اجرای طرح‌های آبی و خاکی، بی توجهی به مطالعات اجتماعی - اقتصادی در کنار ناقص بودن مطالعات فنی به ویژه استعدادیابی اراضی و قابلیت آبی شدن، بخشنامه‌ای و تحکمی برخورد کردن با مقوله مهم الگوی کشت به جای جلب مشارکت کشاورزان استفاده از مشوق های لازم را از مشکلات این عرصه بیان کرد.

داودی‌نصر ضعف آموزش کشاورزان در زمینه بهره‌برداری از سامانه‌های نوین آبیاری توزیع مناسب و نگهداری تاسیسات آبی، فقدان تشکل های قوی مردمی در حوزه آب و خاک، نگاه اقتصادی و کسب درآمد به آب توسط شرکت آب منطقه‌ای، وجود تشتت آماری اراضی آبی بین جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای ، عدم تناسب آب تخصیص یافته با میزان واقعی اراضی آبی تحت پوشش و رها شدن آب به صورت کند و بدون اندازه‌گیری را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه  کشاورزی در حوزه دیم عملاً رها شده است به طوری که از مجموع ۱۳۰ هزار هکتار اراضی دیم کمتر از ۱۰۰ هزار تن محصول تولید شده است یعنی در این حوزه بحث بهره برداری بهینه از آب سبز (نزولات جوی) به کلی فراموش شده است.

این مدرس دانشگاه گفت:  آمار خوب اراضی آبی در چرخه تولید، سطح وسیع سامانه‌های نوین آبیاری در کنار میانگین بارندگی ۱۰ ساله ۵۱۹ میلیمتر استان ، هیچ سنخیتی با بهره وری آب مصرفی استان به میزان ۵۶۷ /۰کیلوگرم بر مترمکعب ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha