• سه‌شنبه / ۲۲ تیر ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400042215712
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

یک مشاور:

تربیت کودکان در خانه براساس یک سیستم ارزشی تعیین شده باشد

تربیت کودکان در خانه براساس یک سیستم ارزشی تعیین شده باشد

ایسنا/خراسان جنوبی یک روانشناس و کارشناس خانواده گفت: والدین باید یک سیستم ارزشی داشته باشند تا الگوی خوبی برای فرزندانشان باشند.

دکتر عفت آی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: والدین باید با فرزندان خود یک ارتباط قوی داشته باشند تا همه تعاملات براساس همان ارتباط صورت گیرد.

وی افزود: به طور مثال به کاربردن جملاتی مانند "درس خواندن فایده‌ای ندارد" و "کسانی که درس خواندن به جایی نرسیدند"، سیستم ارزشی خانواده را تضعیف و متزلل می‌کند؛ در این مورد باید یک حد تعادل قائل شویم و تلاش را ملاک موفقیت بدانیم.

این روانشناس بیان کرد: بعضا دیده شده والدین روزی ۱۰ دقیقه مطالعه نداشته باشند و دائم از گوشی استفاده کنند، اما انتظار داشته باشند فرزندشان کتاب بخواند و گوشی بازی نکند.

فرزندانمان آنچه ما هستیم می‌شوند 

آی تصریح کرد: یک جمله معروف می‌گوید فرزندان ما آنچه که آرزو داریم نمی‌شوند، بلکه آنها آنچه که ما هستیم می‌شوند؛ پس باید الگوی خوبی برای آنها باشیم.

وی ادامه داد: ما باید فرزندانمان را به موقع تشویق کنیم؛ اگر کار خوبی کرد که قابل تشویق بود، تشویق کنیم؛ متاسفانه مواردی دیده شده که فرزند هیچ کاری نکرده اما از صبح تا شب مورد تشویق والدین قرار گرفته است؛ پس باورش می‌شود که این روند خوبی است.

آی خاطرنشان کرد: فرزندانمان را برای کتاب خواندن، کمک کردن به دوستانش و  زمانی که احساس کردیم که به طور مثال حسودی نمی‌کند، تشویق کنیم و در کنارش اگر کار بدیاتجام داد مذمتش کنیم، اما نباید شخصیت او را خورد کنیم و با لحن بد صحبت کنیم بلکه با زبان ملایم کار بد او را گوشزد کنیم.

وی بیان کرد: والدین باید فرزند خود را بی قید و شرط دوست داشته باشند، اما نباید از خطاهای او بگذرند چراکه زمانی که رشد کردند و بزرگ شدند جامعه از این خطاها نخواهد گذشت و این به فرزند ما آسیب خواهد زد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha