• دوشنبه / ۲۱ تیر ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1400042115165
  • خبرنگار : 71021

رییس مجمع جهانی شهرهای جاده‌ ابریشم تشریح کرد

اگر ایران جای چین بود

اگر ایران جای چین بود

رییس مجمع جهانی شهرهای جاده‌ ابریشم گفت: اگر کشور ما یکصدهزارم چین جایگاه اقتصادی داشت، اصلا به جاده ابریشم نمی‌پرداخت و خود را شش‌دانگ می‌دانست، مثل حالا که فقط به نفت و گاز تکیه کرده است.

به گزارش ایسنا، مسعود نصرتی با بیان این‌که افق روشنی پیش‌ روی گردشگری نیست و باید با فرهنگ‌سازی کوتاه‌مدت و همه‌جانبه، تصویر بهتری پیش‌بینی شود، افزود: باید مشخص شود که از گردشگر داخلی و خارجی چه انتظاری داریم و کجا و چگونه می‌تواند اشتغال و درآمد ایجاد ‌کند.

قائم‌مقام سازمان شهردای‌های کشور با بیان این‌که تعداد گردشگر داخلی که وارد گیلان، مازندران، مشهد و قم می‌شود این قابلیت را دارد که کل کشور را در زمینه اشتغال و تولید ناخالص ملی پوشش دهد، گفت: آمار ۳۱ میلیونی گیلان و مازندارن و ۲۱ میلیون گردشگر مشهد و قم در مقام مقایسه با گردشگران اروپایی و آمریکایی، عدد قابل توجهی است، ولی بالاترین آمار مهاجرفرستی به خاطر نبودن شغل دقیقا به این استان‌ها مربوط می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی نمی‌تواند در حل مشکلات صنعت گردشگری به نتیجه برسد و باید از تفکر مدیریت انحصاری فاصله گرفت، چون سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها حاضر نیستند زیر نظر این تشکیلات کار کنند، ادامه داد: ترکیه ۳۰ سال پیش اوضاع اسفباری در اقتصاد داشت و با تفکر واحد که باید به اتحادیه اروپا بپیوندد با ادبیات و مطالبه‌ای ساده، مردم را به عنوان ذی‌نفع آگاه کرد. ترکیه اگرچه در اتحادیه اروپا پذیرفته نشد، اما در سال ۲۰۱۵ تعداد گردشگرانِ استانبول از پاریس پیشی گرفت.

رییس مجمع جهانی شهرهای راه ابریشم که در نشست «تحول در حوزه گردشگری و دولت سیزدهم» در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخن می‌گفت، درباره برنامه‌ای که دولت سیزدهم در حوزه گردشگری باید داشته باشد، گفت: یکی از کشورهای اصلی در مسیر جاده ابریشم ایران است، حتی تفاهم‌نامه‌ای در سال‌های ۲۰۱۵ - ۲۰۱۶ با چین امضا کردیم، اما تا کنون از جاده ابریشم چه بهره‌برداری‌ای کرده‌ایم؟ کشور چین بانک جاده ابریشم دارد، ما چقدر از آن استفاده کرده‌ایم؟

او افزود: اگر کشور ما یکصدهزارم چین جایگاه اقتصادی داشت، اصلا به جاده ابریشم نمی‌پرداخت و فکر می‌کرد به عنوان دومین قطب اقتصاد جهان همه امکانات را در اختیار دارد و شش‌دانگ است و به جاده ابریشم هم نیاز ندارد، مثل همین حالا که فقط با نگاه به نفت و گاز، بدون این‌که بدانیم در چه فضا و جایگاهی قرار داریم از همه چیز غافلیم. چینِ ۱۰ سال پیش را ببینید؛ برنامه این کشور بر چهار فصل شدن گردشگری متمرکز شد و بعد سراغ جاده ابریشم رفت، برای این‌که تمدن و اصالت خود را به رخ کشورهای دیگر از جمله آمریکا بکشد. ولی ما آن را کنار گذشته‌ایم.

رییس مجمع شهرهای اسلامی با طرح این پرسش که نگاه نظام و دولت سیزدهم به گردشگری چه خواهد بود؟ اظهار کرد: کلمات ساده و عامیانه‌ای که دائما تکرار می‌شود مبنی بر این‌که اگر درِ شهرها به روی گردشگران خارجی باز شود روی فرهنگ ایرانی تاثیر می‌گذارد، چه زمان قرار است به صورت علمی بررسی و توضیح داده شود که این ما هستیم که با دروازه‌های باز به روی گردشگران باید تاثیرگذار باشیم.

او در ادامه گفت: مزیت نسبی ایران به اندازه کافی بالاست. باید در همین چارچوب ظرفیت‌ها را بالفعل کرد. گردشگران اروپایی اگر به ایران بیایند و به سواحل ایران بروند انتظار ندارند به شیوه اروپایی سواحل را استفاده کنند. او از مقررات ایران آگاه است و آگاهانه به دنبال استفاده از جذابیت‌های طبیعی سواحل است. پس در این راستا تلاش کنیم، نه این‌که قوانین را تغییر دهیم.

نصرتی گفت: اشاره کرده‌اند که در دولت سیزدهم قرار است صنعت ساختمان که اکنون متوقف شده، با انگیزه ساخت مسکن و ایجاد یک میلیون شغل، دوباره فعال شود. این کار به سرعت شدنی نیست. باید بپذیریم صنعت گردشگری در مقطع زمانی کوتاه‌تری و با سرعت بیشتری می‌تواند پیش‌رو باشد و فضای اشتغال را فراهم کند. باید گردشگری را احیا کنیم.

قائم‌مقام سازمان شهردای‌های کشور با تاکید بر این‌که دیگر فرصت آزمون و خطا در گردشگری نداریم، اظهار کرد: در دوره‌ای، وقتی کاروان‌های راهیان نور وارد خوزستان می‌شدند مورد توجه قرار نمی‌گرفتند. آن‌ها را به عنوان گروهی که هزینه نمی‌کنند، محیط زیست را به هم می‌ریزند، زباله تولید می‌کنند و فقط از سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند، می‌شناختند. تا این‌که در این سال‌ها در سیاست‌ها تغییراتی داده شد تا فضایی ایجاد شود که راهیان نور مورد استقبال شهروندانِ آن مناطق قرار گیرند. گردشگری زمانی موفق می‌شود که در شهرها و روستاهایی که قابلیت جذب گردشگر دارند این احساس پدید آید که در کوتاه‌مدت قابلیت بهره‌برداری اقتصادی از گردشگری را دارند.

تصرتی همچنین به دولت منتخب پیشنهاد کرد کاهش ارزش پول ملی ایران به عنوان یک تهدید داخلی به فرصتی برای جذب گردشگر بین‌المللی تبدیل شود و این مزیت در آستانه جام جهانی قطر با مقرون به صرفه شدن سفر به ایران، تبلیغ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha