• سه‌شنبه / ۸ تیر ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400040805666
  • منبع : نمایندگی همدان

ملایر در تدارک یادواره " شهدای گردان مسلم ابن‌عقیل"

ملایر در تدارک یادواره " شهدای گردان مسلم ابن‌عقیل"

ایسنا/همدان ملایر، خطه آزاده‌ای از ایران زمین، دیار ۱۱۰۰ شهید والامقام این روزها در تدارک یادواره " شهدای گردان مسلم ابن عقیل" است.

 به گزارش ایسنا، سرداران پر افتخار این شهرستان در نامها و یادها حک شده‌اند و راهشان الگویی برای نسل آینده‌ساز این مملکت است، شهید نخبه احمدرضا احدی، روحانی شهید احمد جوکار، سردار شهید حسن تاجوک و ... همگی در فراسوی نام متبرکشان، دنیایی از ناگفته‌ها را در خود پنهان کرده‌اند.

رئیس بنیاد شهید و امرو ایثارگران شهرستان ملایر با بیان اینکه نشست هماهنگی یادواره شهدای گردان مسلم ابن‌عقیل با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید "حاج حسن تاجوک" در محل فرمانداری برگزار شد، گفت: گردان ۱۵۱ مسلم ابن‌عقیل از ملایر به فرماندهی سردار شهید "حسن تاجوک" از لشکر ۳۲ انصار الحسین (ع) استان همدن در طول دفاع مقدس سر منشاء دلاوری‌ها و اقدامات راهبردی مؤثری بود.

محمد ابراهیم مرادی در گفت‌و گو با ایسنا، افزود: از آنجایی که ۲۸ تیر ماه سالروز شهادت " مسلم ابن عقیل " است، بنابراین در تلاش هستیم اگر شرایط بیماری کرونا اجازه بدهد و ما وارد پیک پنجم نشویم، با همکاری ادارات و نهادهای ذیربط یادواره شهدای گردان مسلم ابن عقیل را با محوریت گرامیداشت یاد و خاطره "سردار شهید حاج حسن تاجوک" در ملایر برگزار کنیم.

وی از برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری، تجلیل از خانواده معظم شهدا و جانبازان این گردان، حضور یک سخنران مطرح کشوری و... در حاشیه این مراسم خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال‌جاری با وجود محدودیت‌های شرایط کرونا، تاکنون هفت یاواره برگزار کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی یادواره شهدای گردان مسلم ابن عقیل را نیز برگزار کنیم.

ضرورت معرفی سرداران شهید به نسل جوان جامعه

معاون استاندار و فرماندار ملایر با بیان اینکه سردار شهید "حسن تاجوک" باید به نسل جوان امروز و آینده معرفی شود، گفت: از ظرفیت شهرستان برای یادواره شهدای گردان مسلم ابن عقیل ملایر استفاده شود.

قدرت الله ولدی در نشست هماهنگی یادواره شهدای گردان مسلم ابن عقیل با گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید حاج حسن تاجوک، زنده نگه داشتن یاد و خاطره ۱۱۰۰ شهید والامقام این شهرستان، فرماندهان، سرداران و شهدای شاخص ملایر را یک ضرورت دانست.

وی بیان کرد: یادواره شهدای گردان مسلم ابن عقیل باید با هدف معرفی سردار شهید حاج حسن تاجوک و شهدای این گردان و تولید برنامه هایی با محتوای اثرگذار و قوی باشد.

ولدی با تاکید بر اینکه برگزاری این یادواره باید با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی باشد، خواستار بهره‌گیری از توان و ظرفیت گروه‌های فرهنگی و هنری، اطلاع رسانی درست، استفاده از ظرفیت صدا و سیما و پخش زنده مراسم یادواره و دعوت از سخنران کشوری و فرماندهان و پیشکسوتان جبهه و جنگ این شهرستان در برگزاری این یادواره شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این یادواره با محوریت معرفی شهید تاجوک و شهدای این گردان عملیاتی باید برای آیندگان ماندگار باشد، گفت: مردم با مشارکت گسترده خود در انتخابات ۲۸ خرداد و پای صندوق های رای نشان دادند که همواره گوش به فرمان رهبری و مدافع شهدا و ۱۱۰۰ شهید والامقام شهرستان ملایر هستند.

نگاهی به زندگی نامه فرمانده طرح و عملیات لشکر انصار الحسین (ع)

سردار شهید حاج حسن تاجوک سال ۱۳۴۰ در شهر ملایر به دنیا آمد، کودکی اش در محیطی آکنده از معنویت سپرس شد، در سال ۱۳۴۶ برای تحصیل قدم به دبستان گذاشت و از همان ابتدا علاقه ای وافر به سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) در دل داشت و در جلسات عزاداری مولایش با شور و شوق شرکت می کرد.

وی در سال ۵۴ وارد دبیرستان شد و این هنگامی بود که ذهن فعال او اوضاع سیاسی و اجتماعی جامعه را به خوبی درک می کرد، در جریانات انقلاب فعالانه شرکت داشت به نحوی که چندین بار به دست عوامل ساواک مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

شهید حاج حسن تاجوک پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با آغاز کینه توزی های ضد انقلاب و دشمنان نظام، در آتشی که مزدوران ضد انقلاب در کردستان به پا کرده بودند جانانه حضور یافت و تا اوایل شروع جنگ تحمیلی در آنجا مشغول مبارزه بود.

وی با زبانه کشیدن شعله های جنگ به جبهه نبرد علیه کفار بعثی شتافت و اینگونه صفحه ای دیگر از دفتر مبارزات خود را ورق زد، در فروردین ماه سال ۶۰ برای ازدواج به ملایر بازگشت اما بلافاصله به جبهه برگشت و ماه ها در آنجا ماند.

سال ۶۱ حاج حسن به اتفاق تعدادی از فرماندهان جهت شناسایی منطقه ای جدید در سومار رفته بودند که با برخورد به کمین دشمن و درگیری، محمدآل پورحجازی و حسین جعفری به شهادت می رسند، حاج رضا مستجیری به اسارت در می آید و حاج حسن تاجوک به شدت مجروح می شود، عراقی ها به خیال آنکه او شهید شده رهایش می کنند، حسن بعد از دو روز توسط نیروهای خودی به عقب منتقل می شود.

سردار رشید حاج حسن تاجوک در حالی که جراحات بسیاری را در بدن داشت، زخم ماندن در این قفس تاب از کفش برده بود تا اینکه سرانجام پس از سال های متمادی حضور در جبهه ها و ایثار و فداکاری های بی شمار، اول تیرماه ۶۷ نماز عشق را در محراب خون سلام گفت و به دیار معبود شتافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha