• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۰۸:۱۳
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400040704453
  • خبرنگار : 50428

آزمایشگاه ها خطوط مقدم فتح مرزهای دانش

آزمایشگاه ها خطوط مقدم فتح مرزهای دانش

ایسنا/اردبیل آزمایشگاه ها در حوزه های مختلف علمی آوردگاه دانشمندان و محققین جهان است و محققین حوزه های مختلف بخش زیادی از فعالیت های علمی خود را در بستر آزمایشگاه ها صورت می دهند.

به گزارش ایسنا، یکی از حوزه های پیشرو در دنیای امروز حوزه علوم شناختی است که می تواند به مانند پلی در میان رشته های علوم انسانی همچون روانشناسی و علوم فنی و مهندسی همانند مهندسی پزشکی، هوش مصنوعی و رشته هایی از این دست عمل کند.

محققین در علوم مرتبط با مغز و شناخت وظیفه دارند با ابزارهای علمی و فنی، بررسی رویدادهای مختلف ذهنی را انجام داده و مفاهیم روانشناسی را تا حد ممکن به صورت کمی درآورند.

این کار نیاز به بررسی های بلند مدت و تحقیقات بر روی افراد با ویژگی های ذهنی مختلف دارد که در حین ارزشمند کردن تحقیقات این محققین باعث سخت شدن روند پژوهش در این حوزه هم می شود. به طور مثال تحقیقات بر روی حوزه خواب یا احساس نیازمند داده گیری از افراد به صورت شبانه روزی است یعنی فرد برای آنالیز خواب باید چندین شبانه روز تحت نظارت پزشک یا مختصص روانشناسی باشد. حال در این حوزه ابزارهایی به کمک پزشک می آید تا بتواند این آنالیز را در مدت زمان کوتاه تری بررسی و مشاهده کند.

آنچه که از آزمایشگاه در ذهن عموم مردم نقش بسته محیطی است که در آن تحلیل های بیوشیمیایی بر روی خون و ادرار و  فرآورده های دیگر صورت می گیرد در حالی که آزمایشگاه برای تمام علوم و فنون فنی، مهندسی و تجربی یک بستر ضروری تحقیق است و تقریبا تمام علوم از آزمایشگاه هایی در حوزه فعالیت خود بهره می برند.

ارائه راهکار نوآورانه در آزمایشگاه علوم شناختی

مدیر مرکز پژوهش های صنعتی سازگار گستر بر این باور است که آزمایشگاه های علوم شناختی نیز در کنار سایر آزمایشگاه ها به فضایی برای بررسی و تحقیق بر روی یک موضوع علمی که همان شناخت مغز و سیگنال های حاصل از آن است می پردازد.

بابک رضایی افشار در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در این آزمایشگاه ها تجهیزات مختلفی اعم از تجهیزات تصویر برداری پزشکی، اخذ سیگنال و حتی تجهیزات مربوط به تحلیل های بیوشیمیایی قرار می گیرد.

به گفته وی، آزمایشگاه علوم شناختی سازگار گستر با یک دیدگاه نوآورانه و فناورانه و به منظور حل برخی از مشکلات موجود با ارائه راه حل هایی ابتکاری تاسیس شد و این آزمایشگاه دارای چند تفاوت اساسی نسبت به آزمایشگاه های علوم شناختی موجود در کشور است.

رضایی افشار ادامه داد: اولین تفاوت این آزمایشگاه در امکان ارائه دستگاه به جای ارائه خدمات است که در آزمایشگاه های علوم شناختی بعضا داده های طولانی مدتی برای بررسی عواطف و احساسات و خواب و ... انجام می شود که بعضا تا یک هفته داده گیری مداوم را نیاز دارد و طبیعی است که محیط آزمایشگاه امکان داده گیری با این مدت زمان را نخواهد داشت اما همین داده گیری به صورت یک هولتر توسط خود فرد در محیط کار یا منزل قابل انجام است.

مدیر مرکز پژوهش های صنعتی سازگار گستر با بیان اینکه نوآوری این آزمایشگاه ارائه دستگاه به افراد متقاضی مطابق شرایط و ضوابط است، اضافه کرد: دومین موضوع نواورانه این آزمایشگاه آموزش دیتاگیری و اپراتوری دستگاه ها به افرادی است که می خواهند دستگاه ها را دریافت کرده و خود داده گیری کنند یعنی این آزمایشگاه علاوه بر ارائه دستگاه و خدمات در بحث آموزش کاربری نیز با توجه به مجوزهای پژوهشی و مهندسی دریافت شده اقدام می کند.

استفاده از پژوهشگران و اساتید دانشگاه

وی افزود: سومین موضوع نوآورانه ایجاد انعطاف پذیری در داده گیری است، به این صورت که در این آزمایشگاه علاوه بر تجهیزات مربوط به علوم شناختی، تجهیزات آزمایشگاه الکترونیک نیز گنجانده شده تا ایده های نواورانه برای ثبت سیگنال هایی جدید یا سنکرون با سایر سیگنال ها فراهم شود؛ به این معنی که اگر فردی نیاز داشته باشد علاوه بر سیگنال های مغزی مثلا یک سیگنال دمای محیط یا نور محیط یا زاویه بدن یا نیرو را نیز داشته باشد تا بتواند آنالیزی از ترکیب دو یا چند سیگنال را ارائه کند این آزمایشگاه تنها آزمایشگاهی است که می تواند این شرایط را برای این فرد فراهم کند.

به گفته رضایی افشار، این آزمایشگاه در سال ۱۳۹۹ عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری شده و هم اکنون در حال اجرای طرح های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی در این آزمایشگاه هستیم.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه اولین آزمایشگاه علوم شناختی استان اردبیل است که به عضویت شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در آمده و از طرفی اولین آزمایشگاه خصوصی این شبکه است که خدمات مربوط به ثبت سیگنال های عصب و عضله را فراهم می کند.

مدیر مرکز پژوهش های صنعتی سازگار گستر با بیان اینکه یکی از مهمترین نقاط قوت این مجموعه استقرار در مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی و استفاده از نظرات اساتید و محققین است، ادامه داد: این مجموعه به دلیل اینکه یکی از مجموعه های فناور این دانشگاه است نسبت به طراحی و ساخت تجهیزات الکتروفیزیولوژی نیز اشتغال دارد.

تعامل با اساتید نقطه قوت است

وی با بیان اینکه نتایج و تجارب بخش آزمایشگاهی این مجموعه در اختیار فناوران قرار می گیرد تا با رفع نواقص و بهبود شرایط تجهیزات، ابزارهای جدید و کارآمد تری را به بازار عرضه کنند، افزود: می توان گفت آنچه در این مجموعه تولید می شود نتیجه فعالیت های عملی و اجرایی در محیط آزمایشگاه است و منطبق بر واقعیت های علمی و عملی است.

رضایی افشار ادامه داد: بخش پژوهشی و فناوری مجموعه سازگار گستر با تکیه بر همین تجربیات آزمایشگاهی و به پشتوانه ده ها کتاب و مقاله علمی مستخرج از این آزمایشات تاکنون توانسته است بیش از ۸ محصول کاربردی در حوزه علوم شناختی را به بازار معرفی کند که ۵ مورد از این تجهیزات ثبت اختراع شده و مجوزهای لازم را نیز دریافت کرده و مابقی این محصولات نیز در حال طی روند صنعتی شدن هستند که علاقه صنعت به این محصولات را به دلیل منطبق بودن بر نیازهای واقعی شناسایی شده توسط بخش آزمایشگاهی دوچندان می کند.

به گفته مدیر مرکز پژوهش های صنعتی سازگار گستر، با توجه به نوپا بودن بخش آزمایشگاهی این مجموعه نیاز به شناسایی پتانسیل های بالقوه موجود و به فعل رساندن این پتانسیل ها داریم و در این راه به دریافت نظرات و حمایت های مدیران، محققین و دانشگاهیان نیازمندیم و این مجموعه می تواند خدمات خود را گسترش و بنابر نیازهای جامعه هدف بروز کند که این امر نیاز به تعامل و همکاری بیشتر با اساتید این حوزه دارد.

مدیر مرکز پژوهش های صنعتی سازگار گستر  ادامه داد: این آزمایشگاه آمادگی دارد تا با جذب محققین به عنوان کارآموز و پژوهشگر آزمایشگاهی پروژه های علمی و تحقیقاتی را اجرایی و نتایج آن را به جوامع علمی ارائه کند بنابراین از افراد علاقه مند و دارای تحصیلات آکادمیک برای همکاری با بخش آزمایشگاهی یا پژوهشی این مجموعه دعوت به کار می کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha