• یکشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400040603872
  • خبرنگار : 71588

تقویت همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک؛ موضوعات اولین سفر نخست وزیر لیبی به مراکش

تقویت همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک؛ موضوعات اولین سفر نخست وزیر لیبی به مراکش

نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی امروز (یکشنبه) عازم رباط شده است و این نخستین سفر وی از زمان انتصابش در این پست در ماه فوریه گذشته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی امروز عازم رباط شده است و این سفر چهار روز پس از پایان کنفرانس «برلین ۲» صورت می‌گیرد که در نتیجه آن بر سر خروج مزدوران، برگزاری انتخابات در موعد مقرر خود و تلاش برای یکپارچگی موسسات نظامی توافق شد.

در همین راستا، منابع دولتی مراکش اعلام کردند، پیش بینی می‌شود که نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی که رهبری هیأت عالی‌رتبه لیبیایی را برعهده دارد با سعدالدین العثمانی، نخست وزیر مراکش و سایر مسئولان از جمله ناصر بوریطه، وزیر خارجه این کشور دیدار و رایزنی کند.

منابع همچنین اعلام کردند، قرار است که عبدالحمید الدبیبه با مسئولان مراکشی در خصوص پرونده‌های همکاری بین دو کشور در سایه امیدواری دولت وحدت ملی لیبی نسبت به همکاری امنیتی و نظامی با مراکش جهت توسعه و آمادگی موسسات نظامی و امنیتی به بحث و تبادل نظر بپردازد.

در همین رابطه، مذاکرات بین الدبیبه و طرف مراکشی همچنین شامل درخواست مقامات لیبیایی در خصوص بازگشایی سفارت مراکش در طرابلس که پس از وقوع انفجاری تروریستی از حدود شش سال پیش بسته شده است و همچنین بالا بردن سطح نمایندگی دیپلماتیک بین دو کشور پس از توافق رباط و طرابلس طی سفر اخیر نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی بر سر ایجاد کمیته مشترک برای امور کنسولگری در اسرع وقت جهت حل پرونده‌های موجود بین دو کشور به ویژه پرونده‌های مربوط به ویزاها و تسهیلات شغلی، تدریس و اقامت در دو کشور خواهد بود.

این نخستین سفر نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی به مراکش است و دو روز پس از سفر عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی به رباط انجام می‌شود که طی آن با وزیر خارجه مراکش دیدار و تصریح کرد، برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در موعد مقرر خود امری مهم در مرحله آتی است. وی همچنین بر حمایت رباط از موسسات لیبیایی و تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران لیبی تاکید کرد.

مراکش به دنبال نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین گروه‌های لیبیایی و فعالسازی نتایج گفت‌وگوهای سیاسی در دو شهر «بوزنیقه» و «طنجه» طی ماه‌های اخیر است.

وزیر خارجه لیبی در جریان دیدار با همتای مراکشی خود در هفته گذشته بر اهمیت همکاری راهبردی بین دو کشور برای مقابله با پرونده‌های افراط‌گرایی و تروریسم تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha