رمضانعلی فیضی در گفتوگو با ایسنا و با حضور در میزگرد «بررسی عملکرد شورای پنجم مشهد در حاشیه شهر»، اظهار کرد: از گذشته تاکنون کلمه حاشیه روی بعضی از مناطق شهر گذاشته شده است. در برخی مناطقی که خیلی هم شبیه حاشیه نیستند به مردم تلقین شده که آنها در حاشیه زندگی میکنند، درصورتی که محل زندگی آنان شباهتی به حاشیه ندارد و زمین این مناطق گرانقیمت است.
وی با اشاره به اینکه ما وارث بافتهایی هستیم که ناکارآمدی و نارسایی دارند، گفت: اقدامات شورای پنجم در مناطق پیرامونی و کمبرخوردار به دو صورت بوده است؛ ابتدا درمان در آنچه که حاشیه نام دارد، صورت گرفته است. در حوزه درمان تنها در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد در مناطق پیرامونی و کمبرخوردار ۶۸ پارک ساخته شد. این میزان دوبرابر میزان پارکی است که در دوره شورای قبلی ساخته شده است.
فیضی افزود: پیادهروسازی، پل، تقاطع غیرهمسطح، پل عابر پیاده، فضاهای ورزشی و... زیادی در مناطق پیرامونی و کمبرخوردار شهر در دوره پنجم ساخته شد تا سرانه این مناطق با دیگر مناطق مشهد یکی و یا نزدیک به هم باشد. کمبود سرانه در این مناطق معلول عدم برنامه در توسعه این محلات است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که شهر به صورت افقی گسترش پیدا میکند اقدامات شهرداری است، عنوان کرد: در بخش دوم اقدامات شورای پنجم در مناطق پیرامونی و کمبرخوردار، آیندهنگری صورت گرفته است. این بخش تنها در اختیار شهرداری نیست و دیگر ارگانها مانند استانداری، دولت، شورای عالی معماری و شهرسازی و... باید برای آن برنامهریزی کرده و پای کار بیایند.
رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کمبرخوردار شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حوزه برنامهریزی، هفت طرح تفصیلی شهر مشهد تهیه و ۶ طرح آن در شورا تصویب شده است. در ۶ حوزه تصویب شده هیچکدام از طرحها به مراحل بالاتر و بالادستی نرفته است. مشاور طرح تفصیلی شمال شرق مشهد نیز با شهرداری مشکل دارد و در حال حاضر این طرح به مشکل خورده و تمام نشده است.
فیضی درخصوص سند پهنهبندی حریم مشهد تاکید کرد: شورای پنجم در پیشبرد طرحهای جامع و تفصیلی پیگیری کرد تا بتواند سند پهنهبندی حریم را نیز داشته باشد، اما به دلیل کمکاری و تعلل شورای عالی معماری و شهرسازی این سند تهیه نشد. سند پهنهبندی حریم میتواند از لایهلایه شدن بیشتر حاشیه شهر مشهد جلوگیری کند. همچنین این سند میتواند از تشکیل حاشیههای دوم و سوم در شهر جلوگیری کند، اما شورای پنجم در به سر و سامان رسیدن این سند موفق نبوده است. در کمیسیون مناطق پیرامونی و کمبرخوردار از شهردار درخواست کردیم تا به دنبال تهیه سند پهنهبندی حریم مشهد برود.
رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کمبرخوردار شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: علت اینکه جمعیت به سمت سکونت در مناطق پیرامونی و کمبرخوردار میرود این است که شهرسازی در این مناطق از شهرسازی با برنامه، عقب است. اصلاح کالبد بر محیط فرهنگی و اجتماعی اثرگذار است.
فیضی با اشاره به اینکه طرحهای خازنی و مهرآزان قسم جلاله نیست،گفت: در شورای پنجم تسهیلات برای بازآفرینی مناطق پیرامونی و کمبرخوردار داده شد تا شهر به سمت گسترش افقی نرود. شهر ما مانند یک فرد پولدار بیمار است که در ابتدا بیماری او را ضعیف میکند و در انتها تمکن مالی او از بین میرود.
وی خاطرنشان کرد: دستگاهها و ارگانها در خصوص مناطق پیرامونی و کمبرخوردار شهر باهم همافزا و هماهنگ عمل نمیکنند. وضعیت اقتصادی مردم به سمتی رفته است که افراد به سمت حاشیه میروند.
رئیس کمیسیون ویژه مناطق پیرامونی و کمبرخوردار شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در موضوع حاشیه شهر نگاه همه به شهرداری است، گفت: فرمانداران مشهد مرتبا تغییر میکنند. از ابتداء کار آقای هاشمی-فرماندار مشهد- تاکنون جلسه کمیته بازآفرینی تشکیل نشده است. دستگاههای ذیربط دوست دارند که از زیرکار در بروند. نگاه همه به شهرداری شده است.
فیضی با اشاره به اینکه، ما یک تغییرات نابهجا در درون بدنه شهرداری و در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری داشتیم، بیان کرد: نهادهای فرهنگی و اجتماعی که بودجه کافی و لازم را دارند، چرا با کمک شهرداری برای تغییر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در مناطق پیرامونی و کمبرخوردار جلو نمیآیند؟ در طول دوره شورای پنجم از دو گرمخانه در شهر به ۱۲ گرمخانه رسیدیم. تا وقتی همکاری و همافزایی دستگاهها نباشد تا ۴۰ سال آینده نیز ما در همین نقطه خواهیم بود.
انتهای پیام
نظرات